I samband med installationen av vår bergvärmepump installerades också systemet "Thermia Online". Det är ett litet kort som kopplas in i pumpen samt en liten dosa som sedan kopplas in i husägarens lokala nätverk. Denna produkt ska fungera som styrning, övervakning samt loggning av pumpen via dator resp. smartphone.

Vi är mycket besvikna på denna produkt som dels inte visar alls så mycket som man kunde förvänta sig men framförallt är det väldigt instabilt. På bara ett par veckor har systemet tappat kontakten med nätverket tiotals gånger och loggningarna fungerar sporadiskt. Vi betalade totalt 5500 kr för detta och nu vill vi lämna tillbaka systemet. Frågan jag har då är som topic: vad händer med den del av kostnaden som är installatörens arbetskostnad vid en reklamation? Han var ju här och installerade grejerna och kommer ju behöva komma tillbaka för att ta bort dem. Kan han dra av för dem så att vi endast får tillbaka vad själva hårdvaran kostade eller har vi rätt att få tillbaka hela summan på 5500 kr?
 
I den mån du har rätt att få tillbaka någonting så bör du ju ha rätt till även installatörens kostnader. Jag förutsätter att du köpt både material och arbete från en och samma firma?

Men det finns ju ingen självklarhet i att du har rätt att returnera varan.
 
MultiMan
Vem har konfigurerat nätverket och vilken utrustning och anslutning är det i övrigt? Felet kanske är enkelt och/eller ligger inte i deras Online-modul.

Som hyfsat erfaren inom nätverksinstallationer så är oftast problemen konfiguration eller dålig kabel/trådlös miljö beroende på vad man använder sig av.
 
Ett urfört arbete går ju inte att "ta tillbaka", möjligen kan du reklamera men när du reklamerar så har säljaren rätt att försöka åtgärda felet innan köpet går tillbaka.
 
Material och arbete är köpt av samma firma.

Det är jag som konfigurerat nätverket, det är krav från Thermia...det står tom i deras intallationsmanual att allt bortom deras hårdvara är kundens ansvar. Dock är det så att det inte bara är jag som har problemen jag beskriver, systemet är helt enkelt inte färdigutvecklat. Dessutom tycker inte jag att systemet håller vad det lovar rent funktionsmässigt.

Givetvis kan jag ge installatören chansen att åtgärda problemen. Jag är dock helt säker på att han på något sätt kommer försöka komma undan detta eftersom han själv erkänt att "det där med dataprylar är inte min grej...jag är rörmokare inte IT-tekniker". Så mycket för Thermias utfästelser om att alla deras återförsäljare är topputbildade på hela deras produktsortiment!

För att återgå till trådens fråga: om vi ponerar att jag har grund för att reklamera, har jag då rätt att få tillbaka hela summan på 5500 kr eller kan installatören dra av för de kostnader han har haft? Om jag köpt hårdvaran och monterat den själv har jag ju rätt att få tillbaka alla pengar från leverantören, precis som om man köper något i en butik och vill lämna tillbaka prylen. Konsumentköplagen ger ju kunden ganska stora friheter att reklamera, det räcker ju tom faktisk med att varan inte uppfyller det som kunden kunde förvänta sig av den, alltså det behöver inte finnas någon direkt defekt på varan.
 
Det sista du skriver om "vad kunden kan förvänta sig" skall nog mer ses som en form av allmän kund. Dvs vad man som generell kund kan förvänta sig och det ger nog inte automatiskt reklamationsrätt bara för att en speciell kund tex anser att detta inte var exakt som denne hade önskat sig.
(jag har absolut inga åsikter om vad du önskar dig utan detta var ett generellt svar)

Har själv den lite äldre modellen av Thermia online (installerad före 2012) och den fungerar klockrent och har gjort det i 4 år.
Den kan monitorera ca100 värden som du får info om hela tiden. Sen kan jag ändra online ett tiotal viktiga parametrar för att justera maskinen på distans. De flesta värden finns det också logg på så att man kan se den historiska trenden.

Numera kör pumpen bra så idag använder jag mest systemet till att öka värmen när jag är på väg till huset efter lång bortavaro. Gör temp sänkningen också eftersom det är bekvämare att göra det från datorn än från pumpen i källaren.
Sen håller jag koll så att maskinen fungerar riktigt när jag är borta långa tider och har lite koll på yttertemp och innetemp speciellt på vintern.
Men det gamla systemet fungerar mycket bra och fler kontrollvärden än dom som man får lär inte behövas.

Kan hålla med om att ett problem är att denna typ av utrustning kräver lite mer av installatören, än att bara vara rörkrökare, eftersom man hänvisas till installatören för support.
 
jag har Thermia online i fritidshuset. Vi har också relativt frekventa kommunikationsavbrott, men det förutsätter jag beror på att huset är anslutet via mobilt bredband, och ligger på gränsen för täcknng, vi har en riktantenn mot närmaste mast.

Jag är nog i stort sett nöjd med funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.