Y
Ärvt en radda med jul-trallrikar från Rörstrand.

Är detta något massproducerat som finns i överflöd och har noll värde eller något man ska vara rädd om?

11166902_1_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Endast de allra äldsta kan vara intressanta för en samlare.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
I
På den tiden när vi hade mycket folk till julbord använde vi våra som uppläggningsfat det var mycket trevligt.
 
Om jag minns rätt började de 1968, den är väl värd en slant.
 
Lägg ut dem på Tradera/Ebay!

Det verkar ju vara en faslig massa porslin du har.
Alltid ger det väl några kronor.
 
dom har faktiskt bra kvalitet på glasyren. Använd dem som frukost talrikar ... dom minskar i antalet vid användning fex går sönder :).
Köpte mina oanvända på loppis för 5kr/st och klippte av upphängningstrådar direkt och använder dom på bordet och ej på väggar :)
gaia
 
Vi har ett bra gäng sådana och de används som dessert tallrikar och till lite allt möjligt. Riktigt slittåliga som gaia skriver!
 
Om du inte gillar dem, så sälj dem även om du får ruggigt dåligt betalt. Finporslin som bara ligger i ett skåp är inte bara värdelösa utan en belastning. Bättre att de kommer till användning hos någon annan.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
68 är första året,det är bara de två första åren det är nåt värde i. Lika värdelösa är morsdagstallrikar, vasaloppet och årskrusen. Lite värde är det i tallrikarna för Landstormen, Pansarbåten Sverige och Trekungamötet, men de är 50 år äldre. Ärftlig belastning detta, farfar jobbade på Rörstrand i 53 år !
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Ärvt en radda med jul-trallrikar från Rörstrand.

Är detta något massproducerat som finns i överflöd och har noll värde eller något man ska vara rädd om?

[bild]
Jag tycker att de är skitsnygga! Såg att du bor i Västra Götaland, bor du hyfsat nära mig och säljer de till ett bra pris så köper jag gärna!
 
jag kan minnas fel men dödade inte internet många av dom där samlingsprylarna när folk försökte sälja sina dyra samlarföremål online och upptäckte att det var ingen som var intresserad av att köpa men en hel massa som ville sälja och tjäna en massa pengar på sina dyra och sällsynta prylar
 
När du nu avslöjar att du har så många så sjönk priset ännu mer. De erbjuds på nätet för 1-59 kr och någon antikbod vill sälja dem för 100 kr st. Jag kan inget om det här men vet att alltid några modeller är värda mer än andra. Jag skulle följa slaskmans tips. Jag har också några av dessa i någon kartong då det burit emot att slänga.
 
Hemmakatten
Tallrikarna är skitfula när det sitter 6 stycken i rad på en vägg. Men du har många tallrikar och att duka med dem på ett större kalas eller middag på vita dukar och fina glas till så blir det ett helt annat och häftigt intryck.

Vill du inte ha dem så sälj. Ett par tusenlappar lär du få i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.