I vårt hus hade de rensat ut allt, hatthyllor, toapappershållare mm. Det blev en dyr läxa för dem.
 
Det är väl iofs. lite av att måla f...n på väggen. Men som sagt inte helt omöjligt. Tror att det är bättre att skriva ett separat avtal. Eller om det är småsaker så räcker det med muntligt, och så skriver man ett löst kvitto på den summan.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Bra med alla tips. Det blir en överenskommelse och lista. 2 ex. Till den som köper och oss.
Tur jag ställde frågan.
 
Postit-lappar på visning där det står ingår ej i köp
 
injonil skrev:
Är man lite smart tar man bort allt som inte ingår före visningar etc så att spekulanter kan se inte bara vilka prylar som ingår utan även i vilket skick huset är efter att vissa saker demonterats. Skruvhål, färg som saknas eller har annan nyans etc etc.
Det låter som en riktigt dålig idé, typ motsatsen till Homestyling...
Tala istället om för mäklaren vad som inte skall ingå, och verifiera att den listan finns med i kontraktet.

/Tomas
 
Montera ner och plocka bort det som inte ingår före fotografering och visning, så har det aldrig funnits.
 
Kyleman skrev:
Endast fast monterad stege måste lämnas kvar.
Beror på.... har man skorsten som är i drift och sotas enl gällande regler så skall det finnas stege. men har man skorsten tagen ur drift/ej godkänd så kan man ta med den
 
ppalm skrev:
Beror på.... har man skorsten som är i drift och sotas enl gällande regler så skall det finnas stege. men har man skorsten tagen ur drift/ej godkänd så kan man ta med den
Att en stege skall finnas till sotaren håller jag med om, men det betyder inte att säljaren måste lämna en lös stege. Detta får köparen i så fall köpa själv.
I praktiken lämnas förmodligen en stege, det är ju småaktigt att inte vara generös mot köparen, men tydligen finns inget i jordabalken som säger att man måste.
(Info från besiktningsman vid en nyligen gjord överlåtelsebesiktning)
 
ppalm skrev:
Beror på.... har man skorsten som är i drift och sotas enl gällande regler så skall det finnas stege. men har man skorsten tagen ur drift/ej godkänd så kan man ta med den
Har man taklucka behövs väl ingen stege?
 
Jag tror inte ens val av hus, eller bud står o faller med huruvida en frys följer med eller gräsklippare. Post its på visningen. RITA inte med saker som inte följer med på planlösningen heller. Fråga de som vinner om de vill ha/köpa era gamla saker?

Personligen tyckte jag det var otroligt gnidet av de vi köpte hus av 2006 att efter kontrakt försöka "sälja" mer eller mindre skit till oss. En gräsklippare som knappt funkade 1000spänn...troligtvis mest för att de själva inte orkade åka med det till sopen. Men det var min personliga syn. Sen vet jag att det finns de som tyckte det var fantastiskt att få köpa inredning o allt! Så, ta reda på detta vid kontraktskrivningen tycker jag.
 
MrPlow
Vår säljare ville sälja sitt bohag till oss för 75 % av nyvärdet alt 60 % om vi tog allt. Så för 40000 kr skulle vi fått allt från vattenslang och högtryck via dörrmattor och krukor till gräsklippare och gardiner.

När vi erbjöd oss att bara köpa gardiner och gräsklippare skulle vi betala fullpris. Han bjöd ju på installationen(!)
 
Svar till ppalm

Nej, det beror inte alls på någonting. Kolla upp fakta innan du är så bestämd i dina uttalande...
 
Redigerat:
Jag förstår inte kommentarer om "snikenhet" eller liknande när säljaren vill sälja sånt som inte tillhör huset till marknadspris. Köparen köper ett hus, inget annat.

Tycker man att det är för dyrt får man väl pruta, eller låta bli att köpa.

/Adam
 
  • Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
Jo, men man köper ju inte ett skal. Köksinrdening ingår ju normalt. Vissa saker kan man fråga om men inte ha attityden....jasså vill ni ha kyl o frys? Då får ni lägga på 3000kr. Tycker jag. Speciellt om huset gick för bra pris. Köparen har besiktiga men håller själv inte på med avdrag för fasad plaknan som var dålig. Lite give and take är det ju.

Men frågan är ju fri.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, men man köper ju inte ett skal. Köksinrdening ingår ju normalt. Vissa saker kan man fråga om men inte ha attityden....jasså vill ni ha kyl o frys? Då får ni lägga på 3000kr. Tycker jag. Speciellt om huset gick för bra pris. Köparen har besiktiga men håller själv inte på med avdrag för fasad plaknan som var dålig. Lite give and take är det ju.

Men frågan är ju fri.
Häller helt med byggis, men nog är så att köparna ofta (men inte alla) prutar på ditten och datten efter besiktningen.

Om det sen är ruttna brädor eller annat är väl olika från fall till fall, men som sagt frågan är ju fri..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.