Har installerat det jag tidigare beskrev, huset är ca 250 kvm, hus från början av 70 med tidigare asbest här och där, jag har en fläkt med utblås från vinden, kopplad till alla frånluftsdon (bad, kök, tvätt), tidigare var det självdrag med dålig fart, har tilluft i fönster efter byte. Eternitkanaler har jag pluggat med fogskum, får riva halva huset om dessa ska bort, luften ska kunna vandra genom öppna dörrar/ventiler i inomhusdörrar.

Vad jag förstår så förekommer asbest naturligt i utomhusluften, vi har nog alla lite fibrer i oss på ett eller annat sätt
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Att investera i ventilationen tror jag är väldigt smart. Det kostar lite, men du får bättre luft...
Kan vara bra med allergier i familjen...
centraldammsugare var en bra idé....
Alla dessa saker kostar naturligtvis, men jag tror att det ändå kan löna sig.
Jag tycker att din oro för asbest är överdriven, men måste acceptera att alla är olika. Alla har vi våra fobier och rädslor.
Det är inget konstigt, ibland är det säkert bra... Det viktiga är att vi inte låter rädslan ta överhand!
Men om du mår bättre av att det finns en bra luftrenare så är det värt väldigt mycket! Alla har rätt att må bra!

Tror det är svårt att få en luftrenare att fungera effektivt i ett helt hus... Kan säkert fungera i ett stängt rum.... Men det är bara min personliga gissning...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Odjuret för positiv input!
Kloka och vänliga ord! :)
 
Ric, när du pluggat dina etenitkanaler med fogskum, har du då sprutat in själva skummet precis innanför ventilationsluckan inomhus på vägg?
Eller både inifrån och utifrån?
Och isåfall, isolerade du med något däremellan?
Jag har nämligen ventilationskanaler i eternit, både som från och tilluft.
Frånluftskanalerna går i murstockarna.
Tilluftskanalerna går genom innerväggar och kommer ut genom yttervägg.
Med ett galler ytterst, på fasaden.
 
Hej igen,

Mina eternitkanaler går ut genom yttervägg med galler på fasaden, tidigare kopplat till gamla värmepannan, jag gjorde helt sonika så att jag öppnade gallret på utsidan och fogade, ingenting på insidan (där kanalen tar slut), nu kommer ju ingen luft genom den öppna kanalen längre. Eftersom jag har ett starkt ventilationssystem som jag kan forcera kom friskluft in genom denna kanal tidigare, jag vill endast ha friskluft in genom fönsterventiler som installerats. Att använda eternitkanaler som tilluft är en annan diskussion. Jag gjorde detta endast för jag vill ha in friskluften i sovrum/vardagsrum, allrum etc och utluft genom WC/kök, tvättstuga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.