Hej
Behöver er expertis kring värdet på en Strands pelarborr s 53.
Har börjat röja ur förrådet efter farfar. Behöver utrymmet till förvaring. Står en Strands pelarborrmaskin modell S 53 där som jag som amatör har väldigt svårt att uppskatta ett värde på. Tänkte lägga ut den på Blocket. Prioriterar en snabb affär före maximalt antal kronor.

Hittade en nätaktion https://www.netauktion.se/auction/product/pelarborrmaskin-strands-s53/#.VDUG07x_tsE där det såldes en s 53 för 5400kr ca. Är det vad jag skall hoppas på? Är det ett rimligt pris att lägga ut maskinen för?
Skicket är i mina lekmanna ögon fint, väldigt sparsamt använd. Pelarhö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelarvä.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perlarborrmaskin detalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Runt 5000 är nog rimligt, om du hittar en köpare i närheten. Det är ju inte några direkt ovanliga maskiner och de är ju lite otympliga, så man åker ju inte land och rike runt för att köpa en dylik.

Många köper ju dessutom ofattbart nog rappliga maskiner på jula, biltema osv istället för dessa gamla kvalitetsmaskiner.

Jag har för mig att jag gav 7000 för en snarlik Arboga med original koordinatbord för några år sedan. Koordinatbord är ovanliga och värderas högt.
 
Den ser rätt fräsch ut och är en senare modell med fjäder i stället för motvikt.

Jag skulle prova att begära 6 tusen.
 
I
Problemet skulle kunna vara att inte alla har trefas. Med tanke på skicket skulle jag säga att den lätt är värd 6000kr. Köper man en som stått på verkstad kan den vara helt utsliten.
Får nästan lust att slå till, och göra sig av med hobbymaskinen.:confused:
 
Jag skulle lätt betala 6000:- för den, om den fanns lite närmare mig.
Stort varvtalsområde också, vissa uppskattar det.
 
Varför skall dom vara så förbaskat dyra dessa finna gamla borrmaskiner:)

Pär
 
Tack för era synpunkter. Jo visst är det kanonkvalitet på grejerna, synd att jag inte har utrymmet själv bara. Lätt att skapa ett behov om man bara har utrymmet...:)
Svärfar har plockat på sig det han ville ha ur samlingen och jag försökte in i det längsta få honom att inse behovet av att kunna borra allt å lite till, men han avböjde.
Bara hoppas att det är någon i grevskapet här som behöver utöka maskinparken.

Jag har dessutom hittat några delar som jag tror hör till maskinen. Antar att det är någon form av förlängningsarmar, eller vad i all sin dar är det? För det hör väl till pelarborren?Är det nåt som ökar attraktionskraften? förlängning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pär h skrev:
Varför skall dom vara så förbaskat dyra dessa finna gamla borrmaskiner:)

Pär
Offtopic, därför att "gubben" Strand hade byggt sig ett fint hus som vi barn var imponerade av :)
Vill du kan du köpa en ny modell http://www.strandsmachinery.com/ ;)
 
Hade plånboken varit bättre fylld i skrivande hade jag gärna köpt den där av dej! Hade varit guld att ha i garaget :)

Skulle aldrig köpa en ny pelarborr för "samma pengar", då får man bara kinaskräp.
 
Vart bor du Masmats?
 
Göteborg
 
Vad begär du för den?
 
Hej
Svårt med pris då jag famlar i mörkret. Baserat på ovanstående är det kanske rimligt med ett pris runt 6000?
Inget som gemeneman spontanköper tyvärr.

Tänkte lägga ut en annons på Blocket på 7000kr inklusive förängningsarmarna. Om någon här på forumet är intresserad så finns det större prutmån...:)
 
Maskinen såld. Ni var bra ute med era uppskattningar. Fick flera bud på 5-6tusen. Första som kollade på den tog den med sig. Köpeskilling 6tusen.
Tack för assistans!
 
I
Jag är säker på att köparen är nöjdare än du, grattis till er båda.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.