Försöker förstå mig på ett hörn i mitt lilla kök där ytterväggen är i timmer. För ca 1,5 år sedan tog jag bort salning och mineralull och bakomliggande masonite och tapeter. Fick se nu för några månader sedan att det kommer fram lite såpspånhögar på vissa ställen i detta hörn. Har mätt fukten i trät och det är på ett mycket litet parti 20 i fukthalt. Områden precis bredvid kan variera mellan 8-13 i fuktnivå. Väggen utsattes en del för regn under några veckor i feb-mars men med tanke på vad varmt och uppehåll det varit under sommaren så trodde jag att det skulle torka upp. Väggen är belägen ovan en ventil i torpargrunden men den nedersta syllen håller bra fuktnivå. När jag dammsuger bort spån så kommer det tillbaka. Det är inte jättemycket men är inte speciellt sugen på att sätta panel på väggen när det är så här. Har talat med saneringsbolag som tycker jag skall använda en tapetborttagare och ånga ihjäl kryp (om det finns) men det är jag tveksam till. Ett annat företag tipsade om infravärme som skall stå i ett dygn och värma upp väggen rejält. Det alternativet är ju rent brandfarligt då köket är så litet, en värmare skall stå minst 1,5 m från väggar. Först trodde jag lite naivt att det föll ut spån pga. att väggen torkade efter all fukt som var i huset när jag köpte det...men det stämmer nog inte. Så min fråga till er kloka människor på forumet om ni har erfarenheter och kunskaper som ni kan delge mig?
20141004_202047_resized (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trägnagare, troligen strimmig trägnagare, möjligen envis trägnagare. Dessa skalbaggar är vanliga i naturen och i träkonstruktioner, nåt man får leva med och kämpa mot. Det är larverna (kallas ju ibland trämask) som gnager. De trivs inte när virket blir för torrt: driv ut fukten bäst du kan och hindra att
fukten kommer dit igen!

IR var väl ett bra förslag, håll koll på tempen bara, men det ska ju upp i typ 80 innan det börjar bli nånsomhelst fara för brand. 80 är gränsen för brännbar byggnadsdel invid ex skorsten: den är satt med god marginal!

I hyfsat fuktiga och vintermilda delar av landet såsom Västra Götaland finns antagligen trägnagare i varenda torp. Särskilt torp som står ouppvärmda. Sakta maler de ner fåfänglighet till mjöl:)
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Är huset uppvärmt året om? Dessa kryp är ganska beroende av att virket/ huset följer årstidsväxlingarna, dvs trivs inte om huset värms upp hela året. Även om man börjar värma huset året om kan det ta några år innan man blir av med dom, och de lkan fortfarande finnas kvar i ouppvärmda utrymmen så som krypgrund och vind och andra utrymmen.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Tack för svar! Jag håller på och renovera huset och därför kan jag i nuläget inte sätta i fasta element, men det kommer finnas om 1,5 år under varje fönster. Nu har jag fristående element som skall hålla värmen i huset på cirka 10-15 grader. Försöker med många medel förhindra att fukt kommer åt, sänkt marken, takavvattning, fläkt i grunden och tagit bort alla tätskikt på golv och väggar. Tur är väl att jag enbart sett spår på ett ställe så det inte finns över hela timmerstommen. Den är för övrigt i relativt dåligt skick, har bytt ut det värsta. Känns fortfarande kymigt med IR lampa då den skall stå på under ett dygn, får väl ta sovsäck och sova i köket isåfall! :)
 
Strunta i trägnagarna för tillfället är mitt råd. Renovera klart och se till att du kan hålla huset uppvärmt året om så kommer de försvinna på sikt.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Trägnagarna brukar särskilt trivas där träet har blivit lite mjukt. Så om du har angrepp på vissa ställen av timmerstommen så kan det vara ett tecken på begynnande röta som det är bra att undersöka orsaken till.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Torpälskare skrev:
Först trodde jag lite naivt att det föll ut spån pga. att väggen torkade efter all fukt som var i huset när jag köpte det...men det stämmer nog inte. Så min fråga till er kloka människor på forumet om ni har erfarenheter och kunskaper som ni kan delge mig?
[bild]
Ser du exakt varifrån spånen kommer? Är det säkert i väggen.

Mitt kök ser exakt likadant ut (har också en frilagd vägg med timmer i köket; vilken väntar på att bli lerklinad). Och jag har också spån på golvet. Men mitt spån kommer från taket - glipor i innertaket som släpper sågspån från isoleringen. Det kan inte vara så enkelt?
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.