Så vänder vi oss igen till detta härliga forum med massa kunnigt folk :)

Bakgrund: Igår skulle renoveringen av en liten skrubb inledas huset byggt -71 har påvisat lite fukt genomslag på sina ställen tidigare men besiktningsmannen sa att vi behöver dränera om inom 3 år.
Nu började jag riva bort lister i skrubben och i hörnet märker jag en fläck på listen som dessutom luktar jord...FUKT tänker jag och springer och hämtar borr och sticksåg och blåser på ett hål i golvet.
När jag då sticker ner handen blir jag blöt...fasen isoleringen känns torr förutom närmast plattan där den är dyblöt, kastade in luftavfuktaren och gick upp och surade.

Idag ringde jag försäkringsbolaget och dom täcker inte såna här skador, jag ringer även Polygon men det dom kan erbjuda är okulär besiktning och mätning...tack men jag vet redan att det är blött så det kändes dumt att ta dit en för att göra samma sak som mig.. nej tack.

Sååå jag får fixa detta själv. känns ju inte som ett stort problem på ett så pass litet utrymme ca 4-5 kvm men jag behöver lite hjälp av er hur jag ska lägga upp detta.

Gamla golvet är uppbyggt som följer: oisolerad platta på mark, delvis ingjutna reglar i golvet, isolering och spånskiva, jag kännde även någon plast men det verkar som om den inte täcker golvet utan kommer från ytterväggen?!

Hur löser jag detta? tänkte riva bort allt trä och isolering, men ska jag ha platonmatta på betongen eller plast? jag tänker som så att om jag lägger plast så är ju detta rum skyddat men att fukten kan vandra vidare till rummet bredvid (kanske redan har gjort det men tveksamt iom tjock betongvägg i mellan samt att det golvet mättes innan inflyttning) efter plast eller platon tänker jag mig golvreglar på såna där plastfötter sen isolera i mellan åsarna dvs låta isoleringen vila på någon list.

Någon som har något annat tips? Ska jag använda platon eller plast? platon är ju ganska ojämn så att ställa golvåsar på den med plastfötter kanske inte funkar?

Jag kommer inte heller installera någon fläkt då det inte bär sig ekonomiskt på en sån liten yta =)

Tacksam för alla tips!
 
Vad ska den lilla skrubben användas till? Är det bara för förvaring eller liknande så hade då jag rivit ut allt material över plattan, även tagit bort de ingjutna golvreglarna (som väl är av trä?), sedan gjutit igen dikena efter de borttagna reglarna, kanske jämnat av golvet med flytspackel och så lagt klinker. Ett sånt golv kan andas och torka ut och det finns inget organiskt som kan mögla eller ta skada.

Väggar hade jag gjort något liknande med, rivit ner allting till putsen, ev. putsat om ifall det behövs, och måla med silikatfärg som kan andas. Eventuell isolering av väggarna ska helst vara på utsidan, så det kan du fixa när du ska dränera om 3 år.

Sen finns det ju alltid krångligare vägar att gå också, med ventilerade golv som Nivell eller Granab, och utreglade ventlierade väggar.
 
Skrubben ska vara som förvaring av städsaker mest. japp golvreglarna är av trä så som det hör till från 70 talet :) problemet med din lösning som jag annars gillar då jag älskar klinker =) är dessvärre att det skulle bli en djup grop att hoppa ner i efter dammsugaren, såvida man inte gjuter upp hela golvet med det är nog en 70-90 mm att gjuta upp så då börjar det ju bli lite drygt det med med armering osv. så tanken är nog arr göra en liknande lösning som redan är där men att fuktskydda på något vis, men hur?

Väggarna ska absolut målas med silikat (som redan dagen innan köptes in) :) Ja ett ventilerat golv känns dyrk och srygt annars funderade jag på just nivell minus en fläkt då =)
 
Jag tycker att det hela beror lite på hur blött det faktiskt är där nere. Riv upp och kolla, återkom sedan till forumet med mer information och gärna några bilder. Är det bara lite fukt kan ju klinker passa fint, som tidigare skribent nämnt, men det beror ju på hur stor grad av tillskjutande fukt det är tal om. Genom att riva ut allt får du dessutom en bättre bild av hur illa problemet är. Det kanske är värre (med risk för påverkan av andra rum) eller bara en väldigt isolerad punkt. Du måste ju ändå riva menar jag.
 
Riv upp gör rätt, eller vad ska man säga.. klassiskt "fel" på dessa gamla underbara hus (har haft två klassiska 70-talshus med mer eller mindre fuktiga källare).

Det du ska tänka på är att det är synd att göra i ordning för mycket på insidan om utsidan inte fungerar.. dvs dräneringen. T ex så blir ju fukten synlig på/genom vissa färgsorter, om fuktpåverkan utifrån är hög.. och även om det kanske inte gör någon skada (om du inte har möberler/kläder/tavlor mot väggen) så kan det ju kännas lite tråkigt när man nyss tyckt att man "renoverat" (Men samtidigt så KAN man ju iaf göra det om man vill.. renovera invändigt menar jag.. så länge man använder rätt material som andas :) )

Så, hur är planen för dränering och källare generellt? När har ni tänkt göra vad och vad har ni tänkt för ytskikt i källaren i sin helhet? vad ska ni använda källaren till? (boendemiljö eller mest förvaring?).. det är lättare om ni tänkt igenom allt och har en plan (oavsett när saker och ting verkligen händer).. innan du börjar riva i ett hörn.. för allt brukar dessvärre hänga ihop...en vägg har ju två sidor.. oftast i två rum.. och om man ska börja riva ner väggarna.. ja då börjar projekten bli större och större.. (därför en plan e bra o ha så man slipper göra om saker om ett par år för man inte tänkte efter innan)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Ja precis, ska riva mer ikväll och sätta in en fläkt för att torka upp och kommer då riva upp en del och se närmre samt mäta fukten och se hur vi ligger till. Klinker är som sagt lite svårt då jag då skulle behöva gjuta upp väldigt mycket.

Men om det är väldigt lokalt då? tror ni man skulle kunna göra en fullösning och laga det skadade och sen låta det va? jag menar 30 år och det har inte blivit värre. spridningen är ju möjlig men rummet i fråga är avskilt från de andra med en betongmur men fukten kan ju vandra i den med. Ska försöka ta lite bilder och lägga upp här. :)
 
Snigla skrev:
Riv upp gör rätt, eller vad ska man säga.. klassiskt "fel" på dessa gamla underbara hus (har haft två klassiska 70-talshus med mer eller mindre fuktiga källare).

Det du ska tänka på är att det är synd att göra i ordning för mycket på insidan om utsidan inte fungerar.. dvs dräneringen. T ex så blir ju fukten synlig på/genom vissa färgsorter, om fuktpåverkan utifrån är hög.. och även om det kanske inte gör någon skada (om du inte har möberler/kläder/tavlor mot väggen) så kan det ju kännas lite tråkigt när man nyss tyckt att man "renoverat" (Men samtidigt så KAN man ju iaf göra det om man vill.. renovera invändigt menar jag.. så länge man använder rätt material som andas :) )

Så, hur är planen för dränering och källare generellt? När har ni tänkt göra vad och vad har ni tänkt för ytskikt i källaren i sin helhet? vad ska ni använda källaren till? (boendemiljö eller mest förvaring?).. det är lättare om ni tänkt igenom allt och har en plan (oavsett när saker och ting verkligen händer).. innan du börjar riva i ett hörn.. för allt brukar dessvärre hänga ihop...en vägg har ju två sidor.. oftast i två rum.. och om man ska börja riva ner väggarna.. ja då börjar projekten bli större och större.. (därför en plan e bra o ha så man slipper göra om saker om ett par år för man inte tänkte efter innan)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra


Planen för källaren är ju ganska klar och en bit på vägen, det är boendemiljö där redan med gillestuga, gästrum toa, tvättstuga bastu och förrådsdel samt matkällare.

Gästrummet är klart även där var jag nervös för fukt men öppnade hål och mätte och det vad lugnt, Hallen som man kommer ner till från trappen är även den klar och fuktkollad utan anmärkningar. Toan är klar skillnaden där är att toan står på bara betong, visst genomslag fanns i väggen närmast plattan men som ni säger klinker och kakel andas så där känns det ganska lugnt med.
det som är kvar efter städskrubben är gillestugan och även där är jag lite nervös då upplägget är det samma som i skrubben dvs reglar direkt på betong det finns ett hål som anticimex mätte i innan vi flyttade in så för ca 2 år sedan och där va det lugnt men jag kommer ta upp ett hål till och mäta närmare skrubben, väggarna i gillestugan är träreglar mot muren och isolering på...suck säger man men vid byte av en vattenutkastare drog jag upp ett rejält hål och kollade så även väggen är fin (än så länge) tvättstuga och bastu är målad betong och även där lite fuktgenomsläpp men planen är att slipa golvet och lägga klinker istället där så även där är det tryggt :)

Dränering hade vi tänkt ta sommaren 2016 då vi nu sommaren 2015 tänkte tilläggsisolera och byta panel men om fukten inte kan sköta sig så blir det nog tvärtom.

Men en annan sak som jag är lite fundersam på är ju att fukten verkar komma underifrån dvs under plattan då putsväggarna är kanonfina förutom längst ner där vägg möter golv så frågan är om dräneringen kan rädda sånt?
 
En källare kommer alltid vara lite fuktig, den ligger ju under marknivå. Blir aldrig riktigt samma sak som "en trappa upp"..

Men man kan ju göra det bästa av situationen, en omdränering är ju en bra början (inte sagt att alla hus behöver en, man måste se till var fukten är och hur den beter sig för att se om en dränering är dags att göra om eller inte). Vid omdränering så ser man ju till och ploppa ner ett dräneringsrör lite under kanten/plattan.. vilket ska hjälpa till med att leda bort det mest akuta vattnet som stör runt.. men det tar inte bort all markfukt.. har man det får man nog leva med det.

Däremot behöver det inte vara störande! Klinkergolv sköter sig själv och med nån matta på utvalda ställen så behöver man inte frysa om fötterna heller.. (vi la själva in sådan här balkongmatta/altanmatta i vår gillestuga.. sådan med noppor under så golvet andades bra.. och kändes varmt att gå på).

Vill man kan man ju också skaffa typ nivellgolv.. och ventilera bort fukten där - och lägga "vanliga" golv uppepå.. om man tex skulle vilja ha heltäckningsmatta eller trägolv.. det man får tänka på då är att det bygger lite på höjden.. så man får tänka på sin takhöjd :)

Det bästa man kan göra för sin källare, oavsett vad man ska göra med den... är att riva ut allt organiskt som ligger mot betongen (och ta bort/slipa bort felaktiga färger/limrester/mattor/tapeter).. man kanske inte har problem, men risken är ju alltid att man KAN få tyvärr..

Om man gör "rent" en gång för alla så minimerar man iaf risken för framtida problem.. bygga upp väggar och sånt kan man ju göra igen, med rätt material och på rätt vis (färger som andas, material som andas).. man måste behandla den som en källare helt enkelt (än en gång - oavsett vad man ska ha där)

TIPS - se över ventilationen till- o från luft om ni tänker spendera mycket tid där.. eller ha fina kläder hängandes länge..

MVH Sandra
 
Måste också bara tillägga att det krävs så jäkla lite för att det ska störa..

I vårt första 70-talshus så hade vi "microbiell doft".. i hm halva källaren kan man säga, men doften kunde ju röra sig med luftens vägar.. micro hit o micro dit.. det stank mögel .. och i det rummet det luktade som allra mest.. där rev vi upp golvet och de låg träreglar mot betongen och tonvis med sågspån som isolering.. men allt var såååå friskt och fint.. träet var som nytt på alla ställen utom på typ 2 dm regel mot ytterväggen.. :surprised:

Det var det enda vi hittade i båda rum.. där det luktade blä.. fjuttigt.. med tanke på att vi trodde hela rummet kryllade av mögel.. nu var det visserligen ett rum till som var drabbat (som nästkommande ägare rev ut).. men såvitt vi vet var det lika ynkligt där.. visst.. vi var väl glada över att det inte var värre.. men vi fattar inte varför och hur det kunde lukta SÅ mycket.. för SÅ lite.. :x

Nåja.. man lär så länge man lever :)

MVH Sandra

PS - det huset dränerade vi om när vi bodde där.. (innan vi börja riva inne) ..det var en intressant upplevelse.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Nä man ska nog inte gå på att dräneringen gör allt jobb, men klinker är uteslutet förutom då i tvättstuga bastu och andra golv där det redan är betong, att jag utesluter just klinker är dels för att det skulle inte bli bra eller snyggt det är nämare 60 kvm som ska bläggas och iom att grundtanken med huset just var att i dessa rum skulle det vara trägolv så är ju plattan "längre ner" i dessa rum så för att få upp klinkret i nivå med de andra golven skulle jag behöva gjut upp golvet 10 cm och det blir en hel del betong så alternativen som finns för mig är igenteligen nivell minus fläkt.

Anledningen till att jag nekar fläkt just i detta rum är mest för att skrubben inte är värd den summan och skulle ta upp hela skrubbytan :) men till stora rummet ska det tänkas på fast där är ju problemet att jag vill behålla det gamla golvet som är sjukt snyggt så där tror jag det bara blir att borra hål och kika efter och är det inget speciellt där nere får det vara tills det blir ett problem :) men skrubben måste ju som räddas nu så planen är ju att iaf börja med att riva och stänga in en byggfläkt för att torka ur till nivån är bra men det är vad som kommer sen som blir problemet..

Sen får jag nog tyvärr säga att riva ut allt och göra om rätt tyvärr inte funkar på 120kvm som måste användas till tvätt och sånt men iof så bör ju inte det bli för mycket fukt där då vi kör element i alla rum så de som kommer borde ju dunsta?
 
Hehe, därför det är bra och ha en plan.. för riv upp gör rätt..betyder eg inte att man måste göra det/allt på en gång.. men man vet att man måste förbereda för vissa andra saker "just där man håller på".. t ex som nu.. håller helt med dig.. en fläkt för nivellgolv i en klädkammare/skrubb är ju inte direkt ekonomiskt försvarbart (inte heller nödvändigt skulle jag tro...)

.. men du ska nog inte se det som så att "bara stora rummet" ska ha en heller .. utan ALLA rum du lägger nivell i.. körs ju på samma fläkt.. så det du möjligen ska tänka på.. är att lägga ner ev rör/slangar/hål så att du (när du renoverar rummet utanför eller bredvid..) kan koppla ihop rummen (under golv..) så att luften kan röra sig obehindrat mellan alla rum.. och sen då i slutänden, när allt är klart/alla rum, koppla på en fläkt som ventilerar golvet :)

Nu inte sagt att det är systemet man måste ha..man kan ju regla ett golv på andra sätt med och skippa nivell helt :) Dock är det ett bra koncept om man har lite ojämnt golv (lätt o ställa in och få nya golvet i våg..) samt om man har problem med markfukt och/eller dofter som satt sig i plattan.

Ventliation är viktigt, alltså nu menade jag inte för golvet utan för att luften i hela källaren ska röra sig.. vi hade t ex ingen frånluft i tvättstugan (i nått av husen) vilket inte är så bra.. så där får man ju mecka in en paxfläkt eller nått så luften rör sig (vi hade självdrag vilket fungerade sämre när vi satte in bergvärme..). Sen körde vi avfuktare på sommaren.. då luftfuktigheten var som högst (annars låg det bra till över året sett.. men högsommar/höstkant när det var typ 100% fuktighet ute.. ja då var de högt även i källaren).

MVH Sandra
 
ImageUploadedByByggahus.se1412783572.181774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har ni en första bild på spektaklet.

Fuktkvoten i golvåsen mäts upp till 20.2 så den är på gränsen. Klossen dom stöttar den ligger på 46!!!! Jisses.... Och den ingjutna på 30... Golvåsen bredvid ligger på 18.6 så den är nästan godkänd men det verkar ju vara lokalt till just den där delen av skrubben?
 
S
morbidhans skrev:
[bild]

Här har ni en första bild på spektaklet.

Fuktkvoten i golvåsen mäts upp till 20.2 så den är på gränsen. Klossen dom stöttar den ligger på 46!!!! Jisses.... Och den ingjutna på 30... Golvåsen bredvid ligger på 18.6 så den är nästan godkänd men det verkar ju vara lokalt till just den där delen av skrubben?
kan ju vara ett läkage som gör att det blir fuktigare där
 
Skulle tro att det där är högst normala världen för en sån där konstruktion.De ingjutna reglarna ligger förmodligen direkt på marken.
Lösningen är att riva bort allt organiskt,gjuta på med EPS cement och sedan flyspackel.Vips har du ett isolerat och fuktokänsligt golv i rätt nivå
 
Kan vara en läcka men troligtvis då från dagvattensystemet eller gamla dräneringen som går där.

Eps cement? Är det sån där med typ frigolitkulor i? Visade sig dock att golvet i skrubben är samma som hallen utanför och det känns sådär faktiskt att riva upp den med + att riva trappan som skrubben går under.

Jag har nu kastat ut all isolering i rummet och kapat golvåsarna så gott jag kommer åt tänkte att man kanske kan lägga dit frigolitskivor istället som isolering? Alt hänga isolering ovanför golvet mellan de nya åsarna och köra på "vanligt" virke som åsar men att kanske palla upp dom på något annat ex något rostfritt stål som vilar på syllpapp. Vad tror ni om det?

Jag vet att det bästa vore att slänga ut rubbet och vore det inte för trappen hade jag gärna gjort det hallen kan jag lägga nytt golv i då det är väldigt liten men att riva trappen gör man inte ostraffat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.