Var ut i gäststugan där en golvläggare hade satt på ett element.
Jag kände på elementet och brände mig. När jag mätte med termometer visade den 105 grader!

Är det någon termostat som pajat? Så jäkla varmt får väl inte ett element vara eller?
 
Vad använde du för termometer?
Har elementet någon fläkt?
Bild på elementet underlättar.
 
Har du möjlighet att mäta strömmen på elementet? Borde inte dessa ha något överhettningsskydd mot just detta, både ur brandrisk och personskydd.
 
Det ska bli bra mycket varmare än 105 grader för att något ska självantända, men det låter ju lite väl varmt för ett element.
 
Jag mätte med en ir picka. Det är ett eletro helios från 70 talet skulle jag tro.
Det blev nästan bara varmt i mitten på elementet
 
gamla element blir duktigt varma, dom kallas ju dammbrännare av en anledning.

ett elelement som jag har hemma känns bra mycket varmare än mina vattenburna när dom har 75c framledning så 105c låter troligt på full fräs
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag mätte med en ir picka.
Att mäta med ir kan vara väldigt lömskt.
Har elementet heltäckande metallyta där du mätte?
Vad hade du för belysning tänd i rummet när du mätte?
Hade du tex en halogenlampa tänd som skickade sina ljusstrålar på elementet, om du hade det så kan det vara reflexer från lampan du mätte.
 
105 grader, droppa dit en vattendroppe så bör det koka.

Protte
 
Skall mäta om i kväll med en annan termometer.
 
Det är därför det står "Ei saa peittää" på el-element...
 
Staffans2000
Dom rackarna blir rejält varma. Helt normalt alltså.

Ovnen må ikke tilldekkes.

Staffan
 
Moderna elkonvektorelement får bli upp till 90 grader på ytan. Eloljeelement blir cirka 80 grader på ytan.

Element i badrum och barnrum, daghem osv. måste vara lågtempererade och får max bli ca 40 grader på ytan. Därför är dessa ofta dubbelt så stora som vanliga.
 
  • Gilla
smedbror
  • Laddar…
De temperaturkrav som finns för utsidan av en radiator måste ju handla om risk för brännskada. Att det är strängare i badrum beror väl på att där är man oftare avklädd, men jag vet inte om jag skulle våga stå en halvmeter från ett 100 grader varmt element i sovrummet och klä på mig på morgonen...

Antagligen var kraven mindre stränga förr också, så äldre radiatorer kan nog blir varmare än nya.

När det gäller brandskydd så tror jag inte att det är krav på själva baksidan utan istället så monterar man radiatorn mot en svart vägg och ställer krav på hur varm väggen får bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.