Någon som har byggt hus med dom nyligen? erfarenheter med snickare,vvs el mm ??
 
Visst. Flyttade in i Juni.

/Klas i Ale
 
Vad har du för erfarenheter, Klas i Ale?
 
Valde tyvärr inte deras schakt. Valde inte deras El. Men deras VVS.
Om man jämför VVS-offerter så kan man tänka på att det inte verkar vara
självklart var gränsen mellan schakt och VVS går i plattan. I offerten jag valde bort
på VVS så ingick mer arbete i plattan än det som ingick i offert från Orust-VVS:en.
Det ingår säkert i deras gräv-offert så det kan man tänka på när man jämför där också.
 
Bygger med dom nu i Stora Höga. Vi är inte imponerade av kommunikation och service. Själva huset blir nog bra, men de bara ber en att "ring honom" "ring henne" hela tiden. Känns inte som de gör mer än nödvändigt själva utan bara skickar en vidare med ytterligare ett par telefonnummer i näven. Skulle nog valt annat företag om vi valt nu, med erfarenheterna vi har nu.
 
Byggde med HM-hus och flyttade in under 2007 och känner flera andra som gjort det samma.
De snickare och el (processkontroll) som de ordnade fram var mycket bra och som helhet är HM-hus ett bra hus. Plus i kanten är att de ritar ett helt unikt hus som byggs gediget av skickliga snickare. Dock var VVS (från Orust) riktigt dålig och gjorde ett hafsjobb som de senare fick komma tillbaka och fixa till en del fel på. Hade vi vetat hade vi inte använt denna VVS.
Efter inflyttning trodde vi att arbetsledaren från HM-hus skulle hjälpa till mer med att stänga de punkter som inte var helt lösta... men oj vad vi bedrog oss. Han blev "osynlige mannen" vilket drar ner betyget för dem. Om arbetsledaren spenderade lite mer tid på att säkerställa att kunderna blev nöjda skulle HM-hus få riktigt höga poäng.
Många verkar klaga på säljarna vilket jag inte håller med om, de var tydliga med vad de kunde erbjuda och vad det kostade. Arkitekten de har var också mycket bra (men lite sen med att bli klar i tid med sina saker). Om det inte vore för hans ritning så skulle vi inte valt HM-hus från början.
Observera att om ni bygger med HM-hus är ni byggherre och håller ihop mycket av koordineringen - om ni inte frågar och tjatar finns risk att de olika hantverkarna missförstår varandra och det uppstår en del strul.
 
Kul och höra erfarenheter från fler som byggt med HM-hus. Jag håller delvis med om den "osynlige mannen" från HM-hus! De har haft fullt upp den senaste tiden, så att detta gått ut över hans tillgänglighet. Försäljare och arkitekt på HM-hus ger jag helt godkänt.
Däremot tycker jag att VVS-en från Orust funkat bra. Jag tänker då mest på service och attityd när man ringer dem. Däremot huruvida VVS-arbetet är professionellt och noga utfört återstår att se .... Hoppas att allt är OK.

Snickarna på vårt bygge har varit bra. Deras byggbas var mindre bra eftersom han sällan var närvarande på bygget. Har påpekat detta kommunikationsproblem till HM-hus, och de säger sig ha vidtagit åtgärder för att förbättra detta.
 
Vi bygger i Torslanda med HM-hus och är mycket nöjda med allt hittills. Sett i backspegeln har HM-hus varit tvärtemot vad man sett av andra husleverantörer. Innan kontraktet var skrivet fick man ligga på dem lite grann, men inte så mycket som för ett par år sedan. Det har nog med konjunkturen att göra. Efter kontraktsskrivning har det varit full fart. Jag har en känsla av att man ligger någon vecka före den ursprungliga tidplanen och allt känns mycket välgjort.

Vi har flera goda vänner som också byggt med HM-hus och "visste" därför att vi antagligen skulle få dra i en hel del trådar själva under bygget. Därför är vi positivt överraskade av hur väl allt hittills har flutit trots att vi själva inte kunnat vara mer än mycket begränsat involverade. Vår insats har varit att byggstäda på helgerna.

Nu återstår slutarbetena; innerdörrar, golvläggning, köksmontering, badrumsutrustning och säkert en hel massa annat som vi inte har koll på. Dessutom målning och kakling som vi själva har lejt hantverkare till, Jag antar att det är nu som det hänger en hel del på oss själva om allt skall bli klart i tid, men hittills har vi egentligen inga farhågor...

Det känns nu som om vi kommer att kunna flytta in i vårt drömhus den 1 oktober. Kostnaden hade aldrig kunnat matchas av en kataloghustillverkare med motsvarande kvalitet och standard.
 
Är det nån av er som vill visa en bild eller beskriva lite om huset och berätta vad ni fick betala och hur lång tid det tog att bygga?

Kan man gå till HM-hus med ett standardhus ur en katalog och fråga om dom kan bygga nåt liknande med annorlunda planlösning och bättre pris?
 
Här är en bild. Vårt hus är drygt 200 kvm, delvis inspirerat av LB-hus Fjällvråken och Örgryte från Sävsjö Trähus, men det mesta efter eget huvud. Kostnad för hus med grund hamnar på ca 13500/kvm med bergvärme och en del annat extra. Om allt klaffar flyttar vi in den 20/9...
 
  • hus 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade slutbesiktning med vår petige KA den 19 september som planerat. Snickarens mål var att få noll anmärkningar. Det blev ett par småsaker som han fixade till inom en vecka. Vi flyttade in som planerat den 20 september, nästan 3 månader tidigare än vi räknat med vid kontraktskrivningen i slutet av januari!

Efter drygt fyra månader har vi haft minimalt med problem:
- En golvvärmeslinga som inte blev varm när kylan kom – elektrikerna kom och bytte ut ett styrdon.
- Båda toaletterna började läcka. Fel från fabrik – IFÖ kom och fixade

Kort sagt – Mycket nöjda med allt från arkitektens första pennstreck till färdig leverans från HM-hus, säkert allra mest tack vare en suverän snickare som samordnade allt och snabbt löste alla småproblem som dök upp längs vägen.
 
Vi har precis börjat bygga med HM-hus. Än så länge verkar allt fungera bra. Deras sprängare/schaktare ifrån Ängö Schakt har varit väldigt bra och hjälpsamma. Återstår att se om andra underleverantörer är lika bra. Nu är markarbetet klart och det är dags att börja förbereda gjutning av plattan,
 
Hej @jaslon,
nyfiken på hur det gick; är ni nöjda med HM hus?
//Jenny
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.