Jag har alltid haft 3-månaders ränta med rabatt och den kan jag köpa att den ska omförhandlas efter 2 år. Men säg att jag binder lånet på 5 år, brukar rabatten som förhandlas gälla under alla åren? Känns lite surt om rabatten på räntan då bara är på 2 år och sedan när den ska förhandlas om då har man en bindningstid på lånet i 3 år till. Inte så lätt att "hota" med att byta bank om rabatten inte blir bra. Så rabatten borde väl gälla hela bindningstiden som man bestämmer sig att ta lånet på?
 
Om du binder lånet på 5 år så är räntan fast under den tiden. Att räntan är oförändrad är ju hela poängen med ett bundet lån. I slutet av den bundna tiden har du samma ränta, och den kan vara bra eller dålig just då.

Det är värre med lån som inte är bundna. Då brukar rabatten försvinna efter 6-12 månader. Det är ett otyg, men det brukar räcka att man hör av sig för att få samma rabatt igen.

Sett i backspegeln har det nästan aldrig varit lönsamt att binda räntan, och vilka tillfällen det var har man endast vetat i efterhand.

Tänk på att man inte kan öka amorteringtakten på ett bundet lån under bindningstiden.
 
b_hasse skrev:
Tänk på att man inte kan öka amorteringtakten på ett bundet lån under bindningstiden.
Beror nog på bank, har 3-års bindningstid på Swedbank men det var inga problem att närapå dubbla amorteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.