Hej Michailoff!
Jag försöker hålla mej till min optimistisk teori att livet är som en gunga: en gång nere två gånger uppe.... hi,hi,hi.

Jureit, jag har inget emot mörkare nyans, har en oljat tröskel så det är min referens och hellt OK! 4 är utan bekymmer är mycket god tecken! Tack för hjälpen i korsningen.
gaia
 
Jag har hört att det finns risk att oljan kan rinna ner i trossbotten och självantända. Stämmer det?
 
Nja, det är väl inte direkt meningen att den skall hamna där. Vet inte om den kan rinna ner mellan springorna i golvet. Det var en kollega som sa det här och jag har ingen aning om det stämmer.
 
Linolja oxiderar (eld är egentligen snabb oxidation) väldigt fort och rätt förhållanden med gott om syre (luften runt omkring), veke (trasorna man använt, eller exemeplvis isolering i trossbotten, _om_ oljan kan rinna dit när man exempelvis vält en burk) gör att linolja mycket väl kan orsaka en brand. Man brukar bla rekommendera att trasor indränkta med linolja skall blötläggas i vatten när man är färdig för dagen.
Risken beror också mycket på hur ren linoljan är, oljeblandningar kan innehålla mycket eller lite linolja och är därmed mer eller mindre känsliga.

Googla gärna på orden linolja +självantändning

/ama
 
Då det blev blandat resultat vid lutningen av trägolven i olika rum, undrar jag följande:
Kan man luta om ett trägolv som redan vitsåpats några gånger?
I vissa rum blev inte nyanserna lika ljusa som i andra.

mvh
David
 
Ang. linoljan så ska man vara rackarns försiktig med använda trasor, dränk i vatten och lägg helst i en plastpåse och knyt ihop. Många båtvarv har brunnit ner till följd av att linoljetrasor har hanterats ovarsamt.

Det finns också en del tråkiga exempel på hus som brunnit ner efter en rejäl inoljning av golv, man har tyckt att mycket olja är säkert bra och hällt ut hela burken på en gång, överskottet letar sig ner i trossbotten / bjälklag och självantänder.

Det är inte säkert att det börjar brinna, men risken är ganska stor.

Men, rätt använd är linolja myckt bra :)
 
En sak jag alltid undrat över är vad golvolja gör för nytta på djupet?
Man hör rätt ofta försäljare säga att "annars tränger inte oljan ned på djupet" eller "den här oljan är bättre (och därmed dyrare) för att den tränger ner så djupt".
Det man behöver är ju ett ytskydd, inte något långtidsverkande fukt eller rötskydd som på en båt, är golvet för fuktigt lär det väl ruttna i alla fall om det inte är tryckimpregnerat  8) Alltså borde poängen inte vara att skapa en så tät, skyddande yta som möjligt? Ungefär på samma sätt som lack gör, visst klart sämre men med underhållsmöjlighet.
 
Spilde ut en full kaffekopp med mjölkblandad kaffe på vårt såpade furugolv i helgen, kaffet fick ligga en dryg halvtimma innan det upptäcktes och torkades sedan bara snabbt upp med en handduk.
Nu när jag underhållsåpade golvet (cirka 1gg i månaden) igår så syntes ingenting av kaffet efteråt ;D

Så nog skyddas golvet av såpa!
 
Var vid en sommarstugebrand ute i Roslagen förra sommaren, de hade precis köpt stugan, oljat altanen med linolja, hängde trasorna i en ej försluten påse i hallen och åkt därifrån. Brandförmannen sa att det räcker med att kylskåpet slår till så antänds gaserna från linoljan.
 
Hmm, borde inte uttrycket självandtändning innebär just att det kan börja brinna av sig själv. Då behövs ju ingen gnista, hur nu de skall komma från kylen?

Om jag fattat det rätt så kan oxideringen av linolja orsaka en temperaturhöjning som gör att det börja brinna, men troligtvis är det de koncentrerade linoljeångorna som startar själva branden?
 
Det är någon som har missuppfattat nånting i den här informationskedjan.
Det är trasan i sig som kan ta eld när linoljan torkar.
Inte ens terpentinet eller lacknaftan man spär den med kan avge gaser som en gnista från ett kylskåp kan få fjutt på.
Det är när linolja oxiderar som den kan bli så varm att materialet den finns på/i kan börja brinna.
Här är en bra länk med info för den skeptiske:
http://www.hallstahammar.se/kommunen/tekniskakontoret/raddningstjansten/radochtips/
 
Kalle har rätt, det är det indränkta trasslet som börjar brinna, inte ångorna. Oxiadtionen accelereras av sig själv ju varmare det blir och till slut når den antändningstemperaturen för den indränkta trasan.

Självantändningen är beroende av den indränkta trasans storlek och form, värst är små delar av välisolerande material t.ex. bommulstrådar. Ett trägolv å andra sidan kyler oxidationen så pass bra att temperaturen aldrig kommer upp i farliga nivået.
 
Totte_S
Så känner jag att det finns ytterligare variant ;) på temat furugolv, olja och såpa, som jag inte finner svar på i forumet:

Ett golv som är lutat och såpat, och använt en tid. Synpunkter på att olja detta?

Tror ni på idén att endast göra rent golvet (skura attans rent, mycket rent vatten och låta torka) och sedan olja in, eller bör man slipa om börja på nytt?
 
Jag var hemma hos min "bästis" i helgen och inspekterade deras renovering, som blivit MYCKET snyggt! De har just furugolv oljade med vitpigmenterad olja, och det var ju URSNYGGT! ;D Skönt att gå på också, även barfota. Vill ha!!! :D
 
Ö-byggaren skrev:
Kul - skall snart göra samma sak. Blev det blir ordentligt vitt?? Har övertalat flickvän om att inte luta golvet (känns fel att bryta ned ytskiktet) och lovat att det blir lika vitt och fint med olja!!
Det var vitt och fint och såg fräscht ut. Som den skeptiker jag är ifrågasatte jag naturligtvis "hur länge är det så där vitt och fint då"? Och de sa att de hade likadant i ett annat hus där det bodde i 7 år och under DEN tiden såg det bra ut i alla fall. Detta är då på övervåningen och det är väl inte att rekommendera att gå med ytterskor på sig kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.