Peter_K skrev:
Ska man inte ha lamputtag i taket vid fönstren eller på väggen ovanför eller är det helt ute med fönsterlampor ?
Det kan man absolut ha. Det finns väl tre alternativ som jag ser det.
Alt. 1: Enbart lamputtag.

Alt. 2: Enbart fönstersmygspottar.

Alt. 3. Både Fönstersmygspottar och lamputtag. Har man lamputtag så kan man placera två spottar i fönstret i stället för en spott i mitten.

//Patrik
 
P
Blir nog tyvärr inte tillräckligt djupa smygar för att få plats med en spott. Ska byta fönster så det beror lite på var i väggen jag väljer att montera förnstret men blir det i liv med ytterfasaden blir det en liten smyg så då kanske några mindre led spottar kanske funka. Får fundera lite på den saken.
 
Brallan84 skrev:
Jag tror vi blandar ihop orden här. Du menar riskgrupp på annat sätt än vad jag gör. Jag ser riskgrupp med kyl/frys eftersom om JFB skulle lösa pga. t.ex. torktumlarn eller oturligt läckage i förråd som medför kortslutning i en lampa(tro det eller ej, sånt kan hända) så behöver man inte oroa sig för att kyl/frys står strömlös i flera timmar. Därför skulle jag vilja ha separat JFB. Varför du lutar dig mot en massa trådar på forumet förstår jag inte, det är ju inget argument? Förklara ist. varför inte separat JFB.
Jag håller helt med dig om de förbrukarna, TS, gå på 2 grupper.
Med riskgrupper menar jag t.ex. uttag utomhus och varmvattenberedare. Sånt som brukar vara anledningen till att en jordfelsbrytare löser ut. Det är väldigt sällan som jordfelsbrytaren löser ut från t.ex. ett uttag i ett sovrum.
Om man då lägger saker som riskerar att lösa ut jordfelsbrytaren på en egen JFB (och dessa brukar sällan vara saker som är av absolut vikt att dom ej blir strömlösa) så kan man lägga resten på en annan. Då om det skulle bli fel i en kyl eller frys som löser JFB då kommer man märka det direkt för att allt blir svart. Ligger Kyl & frys på en egen JFB så är det större risk att man inte märker lika fort att den löst ut.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha kyl/frys på egen jordfelsbrytare. Om den löser ut märker man det ju inte förrän man öppnar dörren, kanske inte ens då om man inte tänker på att lampan inte lyser. Lägg den ihop med någon belysning som används ofta.
 
Ok vi kommer överens om att kyl/frys iaf inte ska ligga under samma jfb som en tänkbar förbrukare som kan vara påslagen under tiden man är iväg. Känns det bättre så?
 
Brallan84 skrev:
Är det inte sannolikt? Men om slangen mellan blandare och diskmaskin(som på 90-talet var undermålig) brister, varför då snåla? Vad blir prisskillnaden mellan ett IP20-uttag och en t.ex. IP54-dosa? Det är för mig mest en syn på hängslen och livrem, inget annat. Och nej, jag skulle ist. överväga högre IP-klass på ett uttag ist. för dosa.
Jag säger som Elmont skulle sagt, för höga kapslingsklasser kan vara en indikering på att det varit hempulare i farten. T.ex. IP44-uttag i badrum. Då är det troligtvis inte en elektriker som tagit höjd utan en hempulare som inte vet vad som är standard/hur man brukar göra.

Dessutom är det alltid bra med stickproppsanslutna apparater i ett hem så att man slipper kalla hem en elektriker när något ska bytas eller monteras. Under en köksrenovering är det skönt om både snickare och rörmokare kan dra fram diskmaskin eller plocka ur häll utan att elektrikern behöver vara där.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Ok vi kommer överens om att kyl/frys iaf inte ska ligga under samma jfb som en tänkbar förbrukare som kan vara påslagen under tiden man är iväg. Känns det bättre så?
Haha Mig gör det inget att du inte tycker som mig. Det verkar snarare vara du som har ett problem med att jag inte håller med dig. ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag säger som Elmont skulle sagt, för höga kapslingsklasser kan vara en indikering på att det varit hempulare i farten. T.ex. IP44-uttag i badrum. Då är det troligtvis inte en elektriker som tagit höjd utan en hempulare som inte vet vad som är standard/hur man brukar göra.

Dessutom är det alltid bra med stickproppsanslutna apparater i ett hem så att man slipper kalla hem en elektriker när något ska bytas eller monteras. Under en köksrenovering är det skönt om både snickare och rörmokare kan dra fram diskmaskin eller plocka ur häll utan att elektrikern behöver vara där.

//Patrik
Jag förstår tankegången. Dock tycker jag det är bristfälligt argument att ha en personlig syn på något och sedan gå på den. Som jag sa, kopplingsdosa kan vi skippa men stickpropp av högre IP-klass än 20 skulle jag valt, kanske inte 68 men 21/24.

Men nu spinner vi iväg från tråden. Valet görs av TS elektriker och vad denne än väljer så blir det nog jättebra.
Och jag håller med dig till 100% om stickpropp.
 
Patrik_Hed skrev:
Haha Mig gör det inget att du inte tycker som mig. Det verkar snarare vara du som har ett problem med att jag inte håller med dig. ;)

//Patrik
Jag är som George i Seinfeld, måste ha alla på goda sidan! ;)
 
Brallan84 skrev:
Jag förstår tankegången. Dock tycker jag det är bristfälligt argument att ha en personlig syn på något och sedan gå på den. Som jag sa, kopplingsdosa kan vi skippa men stickpropp av högre IP-klass än 20 skulle jag valt, kanske inte 68 men 21/24.

Men nu spinner vi iväg från tråden. Valet görs av TS elektriker och vad denne än väljer så blir det nog jättebra.
Och jag håller med dig till 100% om stickpropp.
Vadå personlig syn? Svensk standard säger att det inte krävs högre kapslingsklass än IP20 i kök.
http://www.voltimum.se/content/kok

IP20 och "Diskmaskin i intilliggande diskbänksskåp, 150 mm från dess sida , 300 mm underkant diskmaskin"
Jag har lärt mig 500 mm ö.g., men det verkar inte vara standarden längre.

Och jag hoppas för min egen skull att du inte läser det som står längst ner på sidan! ;)

//Patrik
 
Redigerat:
P
Den här förstår jag inte riktigt

Typ av elapparat Placering, i sidled, på vägg Höjd över golv, mm
Kylförvaringsenhet (kyl, frys) inom utrymmet för enheten 2000

Om kylen/frysen bara är 185cm vill man väl inte ha uttaget i skåpet ovanför?

Bra länk annars
 
Uttag för kyl & frys brukar man montera på 1900 mm, även fast standarden säger 2000 mm. På 2000 mm så brukar uttaget hamna på baksidan, mitt i underkanten på överskåp över kyl. Inte så lyckat.

//Patrik
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Vadå personlig syn? Svensk standard säger att det inte krävs högre kapslingsklass än IP20 i kök.
[länk]

IP20 och "Diskmaskin i intilliggande diskbänksskåp, 150 mm från dess sida , 300 mm underkant diskmaskin"
Jag har lärt mig 500 mm ö.g., men det verkar inte vara standarden längre.

Och jag hoppas för min egen skull att du inte läser det som står längst ner på sidan! ;)

//Patrik
Det jag menade med personlig syn var det du refererade till att onödigt hög ip-klass kan ses som hempular-varning. Jag tycker argumentet inte håller för att inte gå upp en ellr två klasser. Sedan vad Svensk standard säger är ju helt korrekt, IP20 it is. Dock skulle jag VILJA ha högre klass på just de uttagen, då det fortf. finns diskmaskiner med vattenslangen som brast som om någon satt en knivspets i den. Det skapas bra tryck i slangen och ha det strilande mot eluttaget känns för mig inte så bra. Vad känns bäst, inte få någon att tro att en hempulare varit i farten, eller undvika strilande vatten mot ett eluttag?

Ang. sista meningen så kan jag hålla med Müssli :D
 
Redigerat:
Kyl/frys 2000mm
DM 300mm
Spis 300mm
Underskåp rörutsläpp 1400mm
Brytare vid dörrpost 1000mm

Det brukar iaf jag köra på. plus 2cm om inget golv finns.

Helt onödigt med högre ip klass än ip20 i ett normalt kök iaf.
Ett ip 44 uttag håller la inte ens ip44 med luckan öppen? så varför skulle ett "bättre" uttag vara bra här?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.