P
Vi har äntligen bestämt oss för att bygga nytt kök i ett rum som f.n är matrum så det blir till att börja från scratch. Behöver lite tips om vad man ska tänka på vi planeringen av eldragningen i köket. Tex för spishäll. ugn etc placering av takspottar vid arbetsbänkarna mm. Mycket som ska planeras och göras rätt innan man kommer igång med själva köket.
 
Har ni en köksritning? T.ex. en sån där köksritning från IKEA.

//Patrik
 
P
Patrik_Hed skrev:
Har ni en köksritning? T.ex. en sån där köksritning från IKEA.

//Patrik
Jo jag har gjort ett utkast med Ikeas ritprogram. Ska se om jag lyckas få ut den på nåt vettigt sätt.
 
P
Ungefär så här kanske det blir.
 
  • Kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
En 3d bild också.
 
  • kök2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tänka på som vi missade eftersom vår renovering kom oförberedd(vattenläcka)

Separata Uttag till Spis/ugn/häll. Vanligast är om man har separat häll och ugn att man drar en fas från 3-fasuttaget+nolla.

Separata uttag(till grupp i proppskåp) till kyl och frys för att kunna lägga dessa på egen JFB om det finns. På så sätt, så drabbas inte kyl/frys om JFB löser när man inte är hemma.

Planerade dubbeluttag under väggskåp är att föredra. Tips är att dra flexrör bakom skåpen så man kan dra belysningen till väggskåpen, bakom och upp till över skåpen där man kan placera trafon om man använder sig av det.

Diskmaskin skall ha separat uttag(grupp i proppskåp)

Eventuella uttag i bänkskivan(pop-up uttag) kan kopplingsdosa dras fram bakom låda.

Planera strömbrytare för att vilja bryta belysningen från olika platser, t.ex. om man skall ha bar, fler ingångar osv. Vi har strömbrytare under vår bardisk i köket, för att styra belysningen i v-rummet över matbordet.

Fundera på om du vill ha nätverksuttag eller USB-uttag för mobilladdare. Biltema har USB-uttag för 79.90 nu, riktigt prisvärt!

Kan inte komma på något mer så här i skrivande stund men det vi kände var av större vikt var att ha uttag för kaffebryggare, inte för nära vatten/avlopp och strömbrytare för belysningen. Sedan just flexrörsdragning till väggskåpen så man kan dra belysningen till väggskåpen bör INTE glömmas. Borra i skåpen i efterhand är inge smidigt! För övrigt, kakla inte igen rören bara :D
 
Redigerat:
Uttag till höger och vänster om kyl/frys.
Kyl/frys på egen grupp med tillhörande JFB.
Micron kan ligga på uttagsgruppen. Lika så fläkten. Detta löser elektrikern.
Ugn/häll får egen 3-fasgrupp med nolla.
Ev. ett uttag nära diskbänk, beroende på om ni använder köksredskap. Om ni är oroliga kan elektrikern säkra upp med 16A för o vara på säkra sidan. Beroende på antalet förbrukare men med micron igång. Vår fläkt förbrukar tillsammans med micron 1200W.
Belysning över väggskåpen med tillhörande dragning bakom skåp.
Strömbrytare för belysning planerar ni efter smak o tycke. Vi hade brytare på undersidan av väggskåpen, till den belysningen men nu har vi det vid dörröppningen. Trappfunktion kan ju vara tips om man vill ha det.
Ett uttag till kortsidan(mot väggen) vid köksön kan ju vara en smidig grej, om man vill ha radio eller en lampa där. Detta uttag kan ju även sitta på väggen, om ön är flyttbar. USB-uttag för laddning av mobiler kanske?
Uttag vid dörröppningen nere vid golvet kan vara smdigt också, för dammsugare etc.
Glöm inte uttaget till diskmaskin.
 
Ett förslag på belysning. Stora och små ringar är stora resp. små spottar och kors är lamputtag. Bänkbelysning är inte medritat, lika så belysning i vitrinskåp är utelämnat på just ritningen.
2014-10-07 20.16.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gruppuppdelning.

Häll - 3x16A
Ugn - 1x16A (Alt. häll och ugn 3x16A)
Micro - 1x10A
Diskmaskin - 1x10A
Kyl & frys - 1x10A
Bänkuttag uppdelade på 2x10A (två enfasgrupper)
Belysning, allmän uttag och köksfläkt - 1x10A

Jag avråder från att lägga kyl & frys på en separat jordfelsbrytare, då är det bättre att lägga riskgrupper som löper större risk att lösa JFB på en egen JFB.

Det ska inte vara en kopplingsdosa under diskbänk för diskmaskin utan ett vägguttag och det räcker med IP20.

Vägguttag vid varje bänkyta, vilket normalt brukar innebära 2-4 uttag.

Alla brytare samlade i en gemensam ram vid dörren.

//Patrik
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Ett förslag på belysning. Stora och små ringar är stora resp. små spottar och kors är lamputtag. Bänkbelysning är inte medritat, lika så belysning i vitrinskåp är utelämnat på just ritningen.


Gruppuppdelning.

Häll - 3x16A
Ugn - 1x16A (Alt. häll och ugn 3x16A)
Micro - 1x10A
Diskmaskin - 1x10A
Kyl & frys - 1x10A
Bänkuttag uppdelade på 2x10A (två enfasgrupper)
Belysning, allmän uttag och köksfläkt - 1x10A

Jag avråder från att lägga kyl & frys på en separat jordfelsbrytare, då är det bättre att lägga riskgrupper som löper större risk att lösa JFB på en egen JFB.

Det ska inte vara en kopplingsdosa under diskbänk för diskmaskin utan ett vägguttag och det räcker med IP20.

Vägguttag vid varje bänkyta, vilket normalt brukar innebära 2-4 uttag.

Alla brytare samlade i en gemensam ram vid dörren.

//Patrik
Kan du ta om den meningen? Separat och egen är väl synonym, eller?
2 enfas-grupper är överflöd då du har alla fasta förbrukare på egna grupper. Micron t.ex. känns helt överflöd, men det är jag som tycker så. Har inte sett en grupp som är märkt micro. Därav 16A avsäkrat till dosan på väggen. De andra är dock klokast att ha så.
Vi har t.ex. ett eluttag direkt under diskbänk och avlopp. Stor risk vid ev. läckage. Dock skall diskmaskin placeras längre bort, så det är irrelevant. Ang. gemensam brytarplats är en smaksak skulle jag säga.
 
Redigerat:
Ingen egen JFB på Kyl & frys, det finns massvis av trådar här på Byggahus som drar samma slutsats som mig.

Vattenkokare, brödrost, kaffemaskin är alla tre stora belastningar som inte helt orimligtvis körs samtidigt en morgon och dom är aldrig kopplade på en egen grupp. Det är bra med uttag fördelat på två grupper.

Micro brukar ofta ligga på en egen grupp när man gör ett nytt kök. Så gör både jag och andra elektriker.

Att vatten ska spruta i ett diskbänkskåp är inte ett tillräckligt sannolikt scenario att det kräver extra kapslingsklass på uttag/kopplingsdosa för diskmaskin. Svensk standard säger 1-vägsuttag på 500 mm ö.g.

//Patrik
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Men detta exemplifierar ju hur olika två elektriker kan tänka!

//Patrik
 
P
Att få diskmaskin, kaffebryggare etc på egna grupper ska bli skönt då vårt nuvarande kök har en 10A grupp till allt utom spisen. Har väl hänt både en och två ggr att säkringen löst ut :)
Så en induktionshäll är vanligtvis 3x16A medans ugnen 1x16A ?
Lutar nog åt att jag låter en elektriker göra eljobbet och samtidigt byta ut gruppcentralen till en modern med inbyggd jfb. Frågan är vad en elektriker säger om att jag drar alla rör och monterar upp dosor etc?
 
Patrik_Hed skrev:
Ingen egen JFB på Kyl & frys, det finns massvis av trådar här på Byggahus som drar samma slutsats som mig.

Vattenkokare, brödrost, kaffemaskin är alla tre stora belastningar som inte helt orimligtvis körs samtidigt en morgon och dom är aldrig kopplade på en egen grupp. Det är bra med uttag fördelat på två grupper.

Micro brukar ofta ligga på en egen grupp när man gör ett nytt kök. Så gör både jag och andra elektriker.

Att vatten ska spruta i ett diskbänkskåp är inte ett tillräckligt sannolikt scenario att det kräver extra kapslingsklass på uttag/kopplingsdosa för diskmaskin. Svensk standard säger 1-vägsuttag på 500 mm ö.g.

//Patrik
Jag tror vi blandar ihop orden här. Du menar riskgrupp på annat sätt än vad jag gör. Jag ser riskgrupp med kyl/frys eftersom om JFB skulle lösa pga. t.ex. torktumlarn eller oturligt läckage i förråd som medför kortslutning i en lampa(tro det eller ej, sånt kan hända) så behöver man inte oroa sig för att kyl/frys står strömlös i flera timmar. Därför skulle jag vilja ha separat JFB. Varför du lutar dig mot en massa trådar på forumet förstår jag inte, det är ju inget argument? Förklara ist. varför inte separat JFB.
Jag håller helt med dig om de förbrukarna, TS, gå på 2 grupper.
Det med mikron är ingen standard alltså? Smidigt ja.
Är det inte sannolikt? Men om slangen mellan blandare och diskmaskin(som på 90-talet var undermålig) brister, varför då snåla? Vad blir prisskillnaden mellan ett IP20-uttag och en t.ex. IP24-uttag? Det är för mig mest en syn på hängslen och livrem, inget annat. Och nej, jag skulle ist. överväga högre IP-klass på ett uttag ist. för dosa.
 
Redigerat:
P
Patrik_Hed skrev:
Ett förslag på belysning. Stora och små ringar är stora resp. små spottar och kors är lamputtag. Bänkbelysning är inte medritat, lika så belysning i vitrinskåp är utelämnat på just ritningen.
[bild]

Gruppuppdelning.

Häll - 3x16A
Ugn - 1x16A (Alt. häll och ugn 3x16A)
Micro - 1x10A
Diskmaskin - 1x10A
Kyl & frys - 1x10A
Bänkuttag uppdelade på 2x10A (två enfasgrupper)
Belysning, allmän uttag och köksfläkt - 1x10A

Jag avråder från att lägga kyl & frys på en separat jordfelsbrytare, då är det bättre att lägga riskgrupper som löper större risk att lösa JFB på en egen JFB.

Det ska inte vara en kopplingsdosa under diskbänk för diskmaskin utan ett vägguttag och det räcker med IP20.

Vägguttag vid varje bänkyta, vilket normalt brukar innebära 2-4 uttag.

Alla brytare samlade i en gemensam ram vid dörren.

//Patrik
Ska man inte ha lamputtag i taket vid fönstren eller på väggen ovanför eller är det helt ute med fönsterlampor ?
 
Peter_K skrev:
Att få diskmaskin, kaffebryggare etc på egna grupper ska bli skönt då vårt nuvarande kök har en 10A grupp till allt utom spisen. Har väl hänt både en och två ggr att säkringen löst ut :)
Så en induktionshäll är vanligtvis 3x16A medans ugnen 1x16A ?
Lutar nog åt att jag låter en elektriker göra eljobbet och samtidigt byta ut gruppcentralen till en modern med inbyggd jfb. Frågan är vad en elektriker säger om att jag drar alla rör och monterar upp dosor etc?
Med tanke på att spisen nu för tiden delat upp sig till ugn och häll, så brukar man använda 3-fasuttaget till hällen(2 faser) och sedan vidarekoppla en fas till ugnen. Avsäkrat med 16A så har du 3680W att gå på med ugnen. Sedan beror det ju helt på vart man placerar dessa i förhållande till varandra och om man t.ex. har fler ugnar eller större häll, det tar elektrikern reda på.
Han säger nej nej nej! Du får inte göra några nyinstallationer. JFB kan man placera vid sidan av ett diazedcentral. Ny central är ändå 5-10kkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.