Någon som vet om det finns alternativ till Fibaro Wallplug för att mäta elförbrukning?
 
Det finns flera. Kolla m.nu. alla fungerar inte med alla controllers.
 
  • Gilla
KristianKula
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag tror jag kör på en Oregon :D
 
Hej

Mitt villalarm kändes inte tillförlitligt efter nästan 20 år. Har falsklarmat :wow: ett par gånger och när jag började felsöka så upptäckte jag att 3 av 4 sensorer var ur funktion (batteriet). Bestämde mig då att uppgradera till något smartare och med batteriövervakning på alla sensorer.

Har sökt info om system för smarta hem och kollat om det kunde vara ide att bygga ett eget larmsystem kring en controller. Det verkar ju gå att göra men jag blev inte övertygad om tillförlitligheten. Dessutom att "programmera" logiken som ett färdigt larm har skulle bli litet puligt och ta mycket tid. Jag ville ha det fixat typ i morgon. Lösningen blev att köpa ett färdigt villalarm med några PIR, magneter och rödekkare. En kamera kom också med. :)

I mina efterforskningar om larm så blev jag sugen på en controller och med larmet installerat och klart kunde jag inte släppa tanken på att byta/komplettera mina Tellstick Net med något smartare. (Jag har två Tellstick pga att jag vill täcka en stor yta inkl delar av trädgården). Valet föll på ZipaBoxen då den verkade enklast att komma igång med och att den kan hantera mina Nexa-prylar.

Min nuvarande setup är Tellstick/Remotestick/Locale - Nexa/Anslut/Waveman/UPM/Ikea pluggar - Viking tempsensorer - Siemens Digihet till värmen - Efergy som effektvakt, allt i en något mekig set-up. (Efergyn är t ex hoplödd med en moddad Nexa magnetkontakt som sänder en signal till Tellsticken som ser till att sänka värmen och slå av VV-beredaren om totaleffekten går över ett visst värde).

Nu hoppas jag kunna få mina system att interagera smartare och säkrare. Larmet - Nexagrejer - Värmestyrningen - Markiser, Garageport mm.

Larmet kan ju t ex ge input till Zippan att göra olika saker vid olika typer av larm. Larmet kan utökas till att triggas från Zippan. Vid larm kan ju lampor börja blinka, markiserna går in/ut och liknande.

Boxen är hemma nu plus några sensorer. På måndag kommer litet mer grejer så nu börjar det roliga. :rolleyes: Lägga till sensorer och pluggar gick ju lätt, nu återstår att få dem att göra något vettigt. Hmm .... det var litet knepigare!!
I någon reklam stod det: "Bygg ditt eget larm på 15 minuter". Jaha, visst om man vet hur. Startsträckan är litet mer än så, men snart, snart får jag nog till det. Hittade instruktioner om hur man fixar solens upp/ned, men sparade inte. Får leta litet igen då. Manualer och "How to" verkar vara svårt att hitta.
Fint att det finns sköna lirare som skriver på forumet. Keep on.....
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Solens upp och solnedgång finns inbyggt i boxen under "schedule".
 
Hittar ingen vidare info om denna modul på Zipatos sida men det kanske kommer mer så småningom?
Står en del om säkerhet men hittar ingen länk till modulen.

Security module, modul för att koppla in trådade larmslingor, externt batteri, siren m.m.
http://smart-telematik.se/product.html/zipabox-security-module?category_id=6#.VDG0xefexrM
Känns ju som man kan bygga ett 'riktig' larm med denna.

Även denna känns lite intressant.
Power module, modul för energiövervakning. 4 mätare av den modell som läggs runt ledare kan kopplas in.
http://smart-telematik.se/product.html/zipabox-power-module?category_id=6#.VDG1AufexrM
 
Jag har en liten fundering :confused: Vad säger reglerna, får man koppla in "puckarna" själva om man har kunskapen? Man får ju byta strömbrytare själva om man vet vad man gör så då borde man väl få koppla in en "puck" också, eller? Hittar ingen info om detta. Känns inte som om man vill ta dit elektrikern för varje "puck" man vill ha installerad, men sen vill man ju inte att hemförsäkringen inte ska gälla om en "puck" smälter eller börjar att brinna för att man har kopplat in den själva. :confused:
 
Redigerat:
Hittade detta på nexas hemsida, det borde väl även gälla z-wave puckar?

Följande elarbeten är tillåtet att göra själv, om man har tillräcklig kunskap:

# Strömbrytare är tillåtna att byta ut. Om det är fler kablar än två anslutna innebär det att funktionen kan vara avancerad och kräver särskild kunskap. Anlita elinstallatör.
# Man får sätta i en så kallad trådlös plugin-enhet för fjärrstyrning i vägguttag. Dock bör man anlita en elinstallatör om trådlösa mottagare för dosmontage skall installeras.
# Montera s k trådlösa radioknappar, rörelsedetektorer, ljussensorer och andra trådlösa radioenheter för manöver av trådlösa radiomottagare, på väggar eller andra ytor

Hur ska man tolka detta?
 
Redigerat:
tranceblast skrev:
Hur ska man tolka detta?
Som man vill....

Problemet med de flesta lagar och regler är tyvärr att de ofta är väldigt luddigt skrivna. Det känns ibland som de är gjorda med med en gummibandsprincip bara för att kunna tänja på dem. Den som sedan vinner är den med bäst advokat/pengar. Vågar inte tänka på hur många jurister och advokater som spenderar tusentals timar varje år bara för att tolka lagarna. Det finns tom extra texter med förklaringar hur en lag skall tolkas. Men det senare finns nog inte för lagar och regler för elinstallationer. Så om första meningen kändes som en skojig skrivning är det vid en djupare tanke tyvärr inte så. Så kan de bända på den så kan även du/vi.
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
Du får inte utöka din fasta elinstallation eller ändra den. Ex du får byta ett vägguttag mot ett nytt men inte komplettera med ett nytt, du får byta en brytare till en ny men inte byta till en dimmer.
 
Man får byta en strömbrytare mot en likadan och därmed skulle jag säga att man inte får montera en puck om det inte satt en där sen tidigare.
 
Följande elarbeten är tillåtet att göra själv, om man har tillräcklig kunskap:

Dock bör man anlita en elinstallatör om trådlösa mottagare för dosmontage skall installeras.

Detta tycker jag låter som om att man får montera om man vet vad man gör.
 
power650 skrev:
Du får inte utöka din fasta elinstallation eller ändra den. Ex du får byta ett vägguttag mot ett nytt men inte komplettera med ett nytt, du får byta en brytare till en ny men inte byta till en dimmer.
... och endast om man har nödig kännedom. Man får heller inte byta ett ojordat mot ett jordat (givetvis med med framdragen jord), det skall vara lika.

Men skulle något hända hade man inte nödig kännedom. Det blir liksom ur askan i elden. Det är det som är det snåriga och lagar/regler är ju skrivna som "att man bör anlita en elektriker".
Så händer inget är det lugnt. Men på andra hållet kan det bli problem.
Sedan finns det tyvärr mer idiotdragnng i många fler hus än vi tror. Vissa rent av farliga. Så på en skala att någon slänger i en dimmer mot allt annat folk hittar på är dimmern harmlös, men som sagt inte tillåten att plugga in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.