Jag har sökt och sökt och hittar inget riktigt svar,
Enplans hus; riva undertak och öppna mot nock (ta bort kallvind). Verkar vara populärt att göra, men får man utan bygglov/anmälning. Om man INTE ger sig på bärande konstruktionsdelar. Enligt boverket får man riva undertak och lite allt möjligt om man inte ändrar planlösningen avsevärt. Får jag eller ej?
Tacksam för svar.
 
Jag är ganska säker på att du inte behöver vare sig bygglov eller bygganmälan, såvida du inte påverkar något bärande. MEN hur tänker du göra detta utan att påverka takstolarna? Även hanbalken (den horisontella regeln längst ned på takstolen är bärande).
 
peternicklas
Om du inte har någon inredd vind som det finns bygglov på så borde det inte vara några problem. Dock så ska du ändra i den bärande konstruktionen, ändra takstolen, detta kräver bygglov samt nya konstruktionsritningar med beräkningar på det nya utförandet.
 
Balken som är längst ner kommer bli synlig, även stolparna som går från den till själva taket. Uppbyggnaden sen blir;
1, cellplast vindskiva
2, isolering
3, ångspärr
4,spånt
Kommer få bra mycket mer rymd. Sen att balkar syns anses ok.
Som jag sagt så kommer jag inte röra bärande saker, bara ta bort gammalt, göra snedtak istället.Finns en uppsjö av trådar om denna typ av ingrepp. Men ingen som tar upp ifall det krävs nåt lov. Kanske beror på att det just inte krävs?
 
peternicklas
rattato skrev:
Balken som är längst ner kommer bli synlig, även stolparna som går från den till själva taket. Uppbyggnaden sen blir;
1, cellplast vindskiva
2, isolering
3, ångspärr
4,spånt
Kommer få bra mycket mer rymd. Sen att balkar syns anses ok.
Som jag sagt så kommer jag inte röra bärande saker, bara ta bort gammalt, göra snedtak istället.Finns en uppsjö av trådar om denna typ av ingrepp. Men ingen som tar upp ifall det krävs nåt lov. Kanske beror på att det just inte krävs?
Som du beskriver det, ska det inte behövas några bygglov eller bygganmälan.
 
Tackar för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.