Hej,
Någon som vet vad som sker nu.
Har lämnat in bygglov om taklyft och altan runt huset, delvis på prickad mark,
Inne och kollade på ärendet och hittade en iväg skickad remiss av handläggaren:

Till Lantmäteri/Geodata:
Bilagor till remiss
Remissen ska besvaras inom Z veckor från denna skrivelses datum.
Altan på prickmark

Sen var det svar; ingen invändning eller avstyrker.

Vad sker nu? Ska man kontakta handläggaren och fråga?
Är ett avslag att vänta?
Vi kan verkligen stryka den del av altan som står på prickad mark om vi måste.
Då är det bara att flytta altandörren till långsidan istället. Så det går.

Någon som vet?
 
Ingen som vet???
 
Nej, jag undrar mest varför man skickat det på remiss till kommunens lantmäteri/geodataenhet. Vad har de med en altan på prickmark att göra? Det är ju en detaljplanefråga och borde stanna inom plan- och bygglov.
 
Det dom kollar kan vara om byggnationen kommer för nära ngn känd belastning av något slag?
Kan där finnas ledningar eller annat? Kanske nära tomtgräns mot kommunal mark??
Är det så att dom yrkar avslag så bör ni få möjlighet att revidera er ansökan innan den avslås eller att ni får frågan om prövning i byggnadsnämnden.
 
Det är kanske att den hamnar på prickad mark men det är 10 meter mark till tomtgräns.
Sen kan man tvista om gränsen är på 9 eller 10 meter prickad mark. Altanen är dock 1,8m över mark på, och det sa personen åt mig när jag var inne på fria byggrådgivningen för bygglov att det är ok och kan det vara för då räknas den inte in i byggarean. Nu börjar jag undra om hon kan ha fel...
Man åker ju in för att ställa rätt frågor och få lite tips, men nu vette tusan....
 
Villan32 skrev:
Det är kanske att den hamnar på prickad mark men det är 10 meter mark till tomtgräns.
Sen kan man tvista om gränsen är på 9 eller 10 meter prickad mark. Altanen är dock 1,8m över mark på, och det sa personen åt mig när jag var inne på fria byggrådgivningen för bygglov att det är ok och kan det vara för då räknas den inte in i byggarean. Nu börjar jag undra om hon kan ha fel...
Man åker ju in för att ställa rätt frågor och få lite tips, men nu vette tusan....
Det där är lite snårigt, om man bygger "kjol" på altanen,dvs klär sidorna på ett eller annat vis så verkar det som att det i vissa fall räknas in i byggarean.
 
En bra tumregel när det kommer till om det skall räknas in i BYA eller ej brukar vara om det kan uppfattas som en byggnadsvolym!

Således kan man väl säga att en altan på 1,2m med "kjol" knappast är att räkna som BYA medan en på 1,8m med stor säkerhet kommer inräknas. En så hög altan kommer troligen inte heller undan med en glesare panel utan måste sannolikt vara så gott som öppen under för att inte räknad. Men som med så mkt annat så kan man ju ha tur med sitt val av kommun och även bygglovshandläggare i vissa fall ;-)

Tycker inte du ska vara för orolig, jag jobbar själv på markavdelningen och vi får ALLTID bygglovsremisser om det ligger i anslutning till park/natur/gata eller nära allmäna ledningar av något slag...

Har du prickmark på ca 10m så kan man ju fundera på anledningen? Din fastighet är inte belastad med ledningsrätt eller något sådant på denna yta?
 
Det ska vara öppet under altanen då jag inte anser att det är snyggt när det blir klätt och högt.
Föredrar växter mera :)

Sen är ingen ledningsrätt eller så mer än prickad mark. Jag har angett att den ska gå 3m ut från huset och då är det 7m kvar till tomtgräns. Sedan runda huset där altanen hamnar på lovlig mark om vi säger så :) med att den sticker ut 3,7m från huset men EJ på prickad mark.
Så måste jag så kan jag ta bort hela altandelen som är på prickad mark och ändå ha en del kvar av altanen på mark som tillhör tomten.
Så det blir en stor altan om vi får göra hela, men det får vi se.
Taklyftsfirman lär väl få dåndimpen om jag måste flytta den tilltänkta altandörren från kortsidan till långsidan pga altanen då det lär påverka bärande vägg för taklyftet. Men det är en annan nöt att knäcka :)
 
Vad menas med det? Ska man anlita någon som kommer ut och mäter innan och /eller efter?
Någon som vill och kan förklara, tack.
 
Det föreskrivs rätt ofta lägeskontroll. Oftast är det kommunens mätavdelning som får komma ut och kontrollmäta. Men det finns vissa certifierade företag som kan göra samma kontroll. Om det inte framgår av handlingarna så bör du kolla med kommunen om i vilket skede kontrollen skall göras. Ibland tror jag att de kräver kontroll både i förväg och vid avslut.
 
Utstakning = Markering på marken av hörnen (oftast) för det du ska bygga, så att du bygger rätt.
Lägeskontroll = inmätning av det du byggt, för att bevisa att du följde bygglovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.