Hej, tänkte köpa nytt kök. Men vill helst det ska hålla 10 år.

Jag har tittat på denna tråden http://www.byggahus.se/forum/kok/177997-besiken-pa-ikea-varning.html

Ikea verkar vara ok, men beror på om man nöjer sig med den kvalitén och pris.

I alla fall varit på både kvik och HTH och tyckt lådor är typ marginell skillnad på. Stommarna verkar rätt lika (köp på spånskivor, dock vet jag inte hur snåla dom är på spånskivmaterialet jämfört med ikea).

Sen såg jag detta http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/flera-köksluckor-gick-sönder-i-testet och http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/hälften-av-bänkskivorna-står-inte-emot-fukten.

Så enligt testet är lackat bättre mot fukt och helst stenskiva (men gillar personligen laminat).

Om jag jämför mot det kök jag har nu så är den en katastrof fuktskadat över allt (bokstavligen). Även bänkskåpen som står på golvet har det på undersidan, men sockeln vad jag ser är ok. Ska vara insatt 08 enligt vad jag fick veta när jag flytta in. Men ser att det inte är så bra gjort (blandat nyare med äldre saker som kranen är äldre), tal om kran så bara för dom inte kunde få fast den mot plåten så satte dom dit en träbit imellan (kan säga att det inte var så lyckat, har fixat det),

Hur som så ligger priset på ca 16k för ikea och HTH 17k och kvik 22 (bara för blandare och kranen är dyrare). Skulle helst inte montera in ikea kök, speciellt om man vill höja värde något på renoveringen.
 
Redigerat:
Behöver nog förtydliga wall of text och lite kortare :)


Hur som, dom som monterat kök dom senaste åren hur tycker ni om dom? För det ändras väl lite årligen (kanske tummas på kvalité och liknande). Tester verkar för gamla nu 3 år är lång tid.

Lackade luckor verkar enligt tester bättre för fukt, men den färgen jag vill ha finns inte som lackad (om man inte gör det själv).

Bänkskivor verkar man få välja mellan sten och sten om man vill ha något som tål fukt. Men går det typ inte hårdlacka skarvar och undersidan om man vill ha laminat?

Ni som har laminat och folie på luckor har det släppt? kör ni någon diskmaskin?
 
peternicklas
Vi köpte och monterade själv att kök 2008 från Kitchen. Hittills har ingen gått sönder eller blivit försämrat. Vi är mycket nöjda med deras produkter.
 
peternicklas skrev:
Vi köpte och monterade själv att kök 2008 från Kitchen. Hittills har ingen gått sönder eller blivit försämrat. Vi är mycket nöjda med deras produkter.
Okej, vad jag såg låg Kitchen i usa :) men kanske letat sig hit också?

Är det folie eller lackade luckor?
 
peternicklas
Broken arrow skrev:
Okej, vad jag såg låg Kitchen i usa :) men kanske letat sig hit också?

Är det folie eller lackade luckor?
Nja, inget av det. Det är melaminbeläggning. Är stenhårt och släpper inte.
 
Kungsäter :)
 
peternicklas skrev:
Nja, inget av det. Det är melaminbeläggning. Är stenhårt och släpper inte.
Okej :) antar det är lackat också :)

Men tack i alla fall:)
 
RoBo skrev:
Kungsäter :)
Okej ligger det i Kungsäter?
 
Broken arrow skrev:
Okej ligger det i Kungsäter?
Japp !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.