Undrar om någon kan förklara hur thujorna växer. Har läst någonstans att dessa bildar inte nya skott på gammal trä? Förstår inte riktigt detta.
Om man beskär brabanten, vad händer? Kommer den att bli tätare vid roten?
 
blir tätare överallt och beskär du inte blir den ca 6 meter hög
 
Elkludde.
Tack. Nu hittade jag en större beskrivning hur man gör. Lade ut den på odla.
Det är på ett speciellt sätt man måste beskära. I början på våren ca 2/3 delar. Sen i juli ca 50% av de nya skotten. Höjden först vid uppnått höjd.
 
Atom skrev:
Har läst någonstans att dessa bildar inte nya skott på gammal trä? Förstår inte riktigt detta.
Precis, om du klipper av en gren utan att ta hänsyn till var skottet slutar så kommer den inte växa ut igen. Den gamla delen på grenen skjuter alltså inga nya skott. Många andra häckväxter går ju att beskära hur som helst och det kommer nya skott ändå men inte tuja. (Eller gran eller annat vintergrönt...)
 
Jag fällde en megatuja förra året - kolla här rotbiten -
var så tung att den ej kunde lyftas med 12 tongräv-
maskin utan fick puttas in i lastarskopan - se här

DSC00052.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stamdiametern var i botten klart mer än en meter -
på två meter höjd förgrenade den sig i ett knappt tiotal
tujor av normal tallstorlek eller så - ca 15 meter höga
- hela skiten lutade mer eller mindre över ett hus den/
det stod alldeles invid ...

MVH
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Som de andra sagt bryter den inte nya skott. Det betyder att om du låter den växa sig stor och sedan skär ner ordentligt kommer den att bli väldigt ful, och gles. Är den redan för gles nedtill så är det inget att göra åt. När den beskärs får man bara klippa i det som är grönt, skotten innanför kommer då att växa vidare, men bara från den gröna delen.
Hittade en blogg där någon flyttat in i ett hus med en thujahäck som någon klippt för mycket/för sent:
http://www.styleroom.se/forum/6336-uppdatera-tradgarden-1971-2012
 
Anna_H skrev:
Som de andra sagt bryter den inte nya skott. Det betyder att om du låter den växa sig stor och sedan skär ner ordentligt kommer den att bli väldigt ful, och gles. Är den redan för gles nedtill så är det inget att göra åt. När den beskärs får man bara klippa i det som är grönt, skotten innanför kommer då att växa vidare, men bara från den gröna delen.
Hittade en blogg där någon flyttat in i ett hus med en thujahäck som någon klippt för mycket/för sent:
[länk]
Jag säger bra FY!
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
engs
Dalbotös skrev:
Precis, om du klipper av en gren utan att ta hänsyn till var skottet slutar så kommer den inte växa ut igen. Den gamla delen på grenen skjuter alltså inga nya skott. Många andra häckväxter går ju att beskära hur som helst och det kommer nya skott ändå men inte tuja. (Eller gran eller annat vintergrönt...)
Vad menar man med "skotten slutar" och gamla delen av grenen egentligen?

Menar man där det är är helt kalt innanför.
Eller den ljusa delen av grenen (årsskotten / tillväxten).

Ska omformulera frågan, kan man klippa innanför senaste årets tillväxt och klarar thuja ge nya skott då, bara det finns gröna barr kvar innanför?
 
Den gröna delen är det som gäller. Finns ju ljusgrönt, mörkare grönt och brunt förvedat.
 
Jag letade och letade och till slut hittade info via min kompis på en utländsk site. För att inte glömma, skriver jag det kompisen översatt till mig.

Brabant eller Smaragden bör beskäras regelbundet. Första gången till våren. Direkt efter frosten. I norra Europa, oftast i slutet av mars, början april. Man skär bort cirka hälften av de GRÖNA kvistarna. Har man en häck, bör man ta en och en thuja och gå rund denna. Detta kommar att göra den mycket tjockare/tätare.
En thuja släpper nya skott endast från gröna delar.
Nästa klippning bör ske i slutet av juni. Då klipper man cirka 2/3 delar av de nya skotten.
MAN BÖR INTE BESKÄRA SENARE ÄN I BÖRJAN PÅ SEPTEMBER.
Det kan orsaka vinterskador på thujorna!
När thujorna växt till önskat höjd, kan man klippa dessa på höjden.
När de blivit så tjocka som vi önskar oss + 10 cm, kan vi börja med trimningen.
Man tar då bara dessa 10cm. Vid häck, kör man bara rakt. Samma med toppen.
Inför vintern är det lämpligt att vattna thujor regelbundet. För att hålla marken fuktigt.
Även vintertid, om möjligheten finns, (ej minusgrader) bör dessa vattnas.
Näring tillförs endast till våren. Bäskärningen som ovan, kommer begränsa antalet skottar.
 
  • thuja.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OBS! Beskärningen i whisky-distrikten bör ske mycket varsamt!
Skottarna där är viktiga för exporten av livselixir som världen är beroende av.
 
Metalltiger skrev:
OBS! Beskärningen i whisky-distrikten bör ske mycket varsamt!
Skottarna där är viktiga för exporten av livselixir som världen är beroende av.
Skotten i Sarajevo är ju omtalade, fast det är hundra år sedan.
 
Måste ni verkligen skriva så mycket OT?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gröna delen är det som gäller. Finns ju ljusgrönt, mörkare grönt och brunt förvedat.
Gammal tråd men relevant tråd :)

Så att klippa i ljusgrön gren är OK.
Klippa i mörkgrön gren då?
Klippa i brun gren innebär att den grenen helt tar stopp för tillväxt?

Jag har misstolkat detta med att det ska vara grönt innanför klippet och tolkade det som att det ska finnas gröna barr och inte bara en kal gren. Blire lite orolig att vissa grengar kan ha klippts mot bruna grenar..

Vi har thujor på ca 2-2.5m som växer så det knakar på höjden men de har svårt att tjocka till sig. De köptes som 160cm så funderar på om de drivits upp för hårt och snabbt av odlaren. Det är glest mellan grenarna på höjden och varje gren är relativt tunn jämfört med thujor vi köpt runt metern som är tjocka och buskiga. I övrigt ser de ut att må prima men de vill inte fluffa till sig som de andra vi satt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.