När brevet från Lantmäteriet dök upp trodde Paola Lendemar inte sina ögon, någon hade sålt familjens hus.

Du kan läsa artikeln här: Fick sitt hus sålt av bedragare
 
Det borde finnas en funktion typ kreditkort, att man kan låsa fastigheten för ändringar där man "låser upp" med tex e-legitimation när det är aktuellt med ägarebyte. Normaltläget borde vara i låst tillstånd.
Normalt så sker ju inte en försäljning av den enskilda fastigheten särskilt ofta.....?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bra förslag roland53!
Men nu är det ju en statlig myndighet vi har att göra med, så de tar kanske sådana förslag med en gäspning.
Det är väl bara något år sedan de ryckte upp sig en millimeter och började skicka ut brev om lagfartsändringar.

Här är länken till Min Fastighet:
[länk]
Ja, om man öppnar länken till min fastighet, så noterar jag att man måste ha e-legitimation för att komma in.

Även om det är en statlig myndighet och möjligen lite tröga så är dom ju ändå en bit på väg. :rolleyes:

Kanske inte alltför avancerat att också införa låsning av ägarbyte som då administreras från denna sida ? :)

Liiite porto kostnad skulle väl sparas in.
 
Redigerat:
VEM har köpt en fastighet utan att titta på den, även invändigt.
Jag skulle reagera om det kommer in folk som tittar bakom soffan och undrar om tätskikt, eller ?

Protte
 
Om man i bedrägligt syfte försöker överta en fastighet för att sedan belåna den, så betyder väl inte lite damm bakom soffan så mycket... :cool:
 
prototypen skrev:
VEM har köpt en fastighet utan att titta på den, även invändigt...
Det är inte fråga om att köpa.
Skurkarna letar upp fastigheter med låg belåning. Hur de gör det vet jag inte.
Det kanske räker med att begära ut gravationsbevis över lämpliga villor.
Sedan, när de har lagfart, tar de ut pantbrev, och belånar och får klingande mynt i handen.
Eller pengar på kontot i alla fall.

För några år sedan hade Villaägarförbundet en försäkring mot sådant här.
Det kanske de har fortfarande.
 
Borde de inte reagerat när folk dök upp på visning?
 
Jo, men det var inte någon visning.
 
Korkat systema att det inte är svårare men det verkar å andra sidan inte vara så stort problem enligt LM's hemsida där de skriver "Lagfartskapningar är ovanliga, historiskt har det handlat om ungefär fem försök per år. De senaste åren har inget försök lett till en fullbordad kapning."
 
Det bästa är om myndigheten inför en spärrmöjlighet, men i väntan på det skulle bankerna kunna lindra problemet. Man skulle kunna "låsa" befintliga pantbrev hos sin bank, oavsett om de används som säkerhet eller inte. Jag tror inte det går att få igenom ett ägarbyte om banken som har pantbreven säger nej.
 
b_hasse skrev:
Det bästa är om myndigheten inför en spärrmöjlighet, men i väntan på det skulle bankerna kunna lindra problemet. Man skulle kunna "låsa" befintliga pantbrev hos sin bank, oavsett om de används som säkerhet eller inte. Jag tror inte det går att få igenom ett ägarbyte om banken som har pantbreven säger nej.
Ett problem är nog där det finns få eller inga pantbrev i en gammal fastighet.
Förr, när pantbreven var ett fysiskt papper gick det inte att bluffa så här,
om man inte kunde lägga beslag på själva pappret.
Utan befintliga inteckningar är möjligheten att ta ut nya pantbrev och lån "obegränsade".
 
Är väl lite på grund av detta scenario som man alltid ska ha lite lån kvar på fastigheten som är intecknat hos banken?
De skiter ju i dig som kund men deras "investeringar" har de mer koll på.
 
AnneFi
KnockOnWood skrev:
Ett problem är nog där det finns få eller inga pantbrev i en gammal fastighet.
Förr, när pantbreven var ett fysiskt papper gick det inte att bluffa så här,
om man inte kunde lägga beslag på själva pappret.
Utan befintliga inteckningar är möjligheten att ta ut nya pantbrev och lån "obegränsade".
När vi köpte vårt hus 2007 var våra pantbrev fysiska så allt tog lite längre tid än vanligt. Banken som hade haft de fysiska papperna hade lagt upp de på fel plats i cyberrymden enligt vår bank och om det hade upptäckts av fel människor hade vem som helst kunnat 'hämta hem dem' men nu skulle de vara 'inlåsta'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.