Hej alla Ni som vet och kan.
Jag har en bastu köpt på K-Rauta för några år sedan.
Det är nu dax att måla om den.
Jag har märkt att det verkar komma in fukt via knutarna , se bild, antagligen när vind och regn ligger på.
Bastun står ju nere vid stranden.
En kompis sa att jag skulle bygga in knutarna så som man gjorde förr på timrade hus. Detta skulle minska risken för att vatten tränger in.
Men kan man inte ta silikon på utsidan istället, alltså dra ett par silikonsträngar längs alla skarvar på knutarna ?
Det är ju enklare och ger också en rörlig fog på ett annat sätt än om jag skulle boxa in knutarna.
Tänkte i så fall fixa detta innan jag målar.
Vad säger Ni ???
 
  • 20140825_120505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140825_120431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140825_120443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Tycker det låter som du har en klok kompis
Jag hade definitivt gjort det, målat stugan i rödfärg och knutarna vita, kanske till och med en senapsgul (alternativt svart) dörr?
 
det må så vara att du kan täta knutarna, men använd inte silikon, dels går det i princip inte att måla på, dels släpper det från träet då träet åldras och det kommer inte se klokt ut heller , silikon är blankt.. :)

Avvakta tills någon här på forumet kommit med vettiga tips.

Hur skulle en inboxning göras ?
 
Åsa Lund
Undvik silikon, absolut!
 
Nej för tusan inte bygga in vackra knutar! ett litet skäms till din kompis! men jag förstår poängen med det men det skulle ju som tappa sin charm om man byggde in dom. men tyvärr har jag inget vettigt förslag till tätning silikon ska du nog helst undvika. Prova och ring någon som sysslar med byggvård dom har säker bra tips då det inte lär vara första gången dom har med sånt att göra. :) Lycka till!
 
Med tanke på måtten på stugan skulle det nog se tokigt ut att bygga knutlådar, dom blir för stora i proportion till den lilla stugan.
Jag håller också med om att inte använda silikon. Möjligen latex-/målarfog.
Det går inte att dreva igen springorna med lin?
 
bax skrev:
Med tanke på måtten på stugan skulle det nog se tokigt ut att bygga knutlådar, dom blir för stora i proportion till den lilla stugan.
Jag håller också med om att inte använda silikon. Möjligen latex-/målarfog.
Det går inte att dreva igen springorna med lin?
Att dreva med lin är det bästa alternativet då det nästan inte syns. Men man bör göra det vid rätt tillfälle när träet är som torrast. Annars blir det glipor igen när träet torkar på sommaren. En bastu har ju också det problemet att träet rör sig ganska mycket pga upphettning och avsvalning.
 
Om du målar huset / knutarna med en färg som inte är diffusionstät men som har en tjocklet ( vilket inte falurödfärg har) så borde den täta tillräckligt.
 
Åsa Lund
Vi har en Folkstuga från Polhus som är faluröd med vitmålade knutar på. Dock bestämde vi oss för den färgsättningen från början. Tror det är svårt att få täckande färg att fästa på tidigare rödfärgsmålade ytor, finns nog ingen färgfabrikant som rekommenderar det.
Låt bli silikonet och klä in knutarna med nån sorts panelbrädor, som din kompis var inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.