Vi planerar sälja våran villa och har lite funderingar över vad bör följa huset?

Extra frysbox som vi har i garaget.
Gräsklipparen.
Stege.
Larm.- den är egen. Ej avtal med någon.
Övervakningskameror.
Slangvindor som är inte fastmonterade.
Snöraka 6m.



Vad tycker ni?
 
Stegen är ett fastighetstillbehör så den bör nog ingå (om det nu inte finns någon annan stege med i bilden som också skall ingå).

I övrigt är det väl så att fast monterade saker brukar ingå, såvida man inte avtalar om annat. Det bästa/enklaste är kanske att ni tillsammans med köparen går igenom vad ni har tänkt ta med samt lämna kvar?

Det kanske t.ex. är så att köparen vill köpa er gräsklippare samtidigt som ni gärna vill bli av med den? Då är det ju dumt att ta med den, eller hur?

Utan speciella överenskommelser brukar saker som gräsklippare och andra trädgårdsredskap inte ingå i köpet.
 
Jag tror nog att du även måste räkna in frysboxen, larmet och kamerorna för att följa lagen. Allt kan dock ändras genom att skriva in det i köpeavtalet.
 
Men det är väl bara plocka ner det man inte vill lämna kvar, och då innan mäklarens/er fotografering inför försäljningen...
 
Endast fast monterad stege måste lämnas kvar.
 
Frysbox i garaget ingår absolut inte utan avtal. Larm och framför allt kameror skulle jag tro ligger i gränslandet.
 
Det som är fast monterat typ hatthylla, badrumsskåp, etc etc skall ingå.

Ingen lös egendom skall ingå såsom stege (takstege skall ingå), gräsklippare mm.

MEN det är säljaren som bestämmer och bäst är väl att göra en lista och/eller märka upp vad som INTE ingår så det står klart redan vid mäklarens visning samt en lista bifogas köpekontraktet.
Om det är något som är fast monterat eller tex någon speciell växt som säljaren vill ta med sig finns inget hinder men det måste kommuniceras innan budgivning/köpekontrakt.
 
Saknas det lista/avtal är det inte säljaren som bestämmer, men det menar du förhoppningsvis inte heller, roland53 :)
 
Redigerat:
Håller med roland53 här och tar tillbaka mitt påstående om lös frysbox. Det är dock en ganska knepig fråga och öppet för (miss)tolkningar, så skriv lista !!!
Lagen säger: " Som byggnadstillbehör räknas föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren och är, ägnat för stadigvarande bruk.Begreppet stadigvarande bruk anger att det skall finnas en ändamålsgemenskap eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden.Bedömningen skall ske objektivt.Föremålet skall normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller nyttjar fastigheten."
 
injonil skrev:
Saknas det lista/avtal är det inte säljaren som bestämmer, men det menar du förhoppningsvis inte heller, roland53 :)
"bäst är väl att göra en lista och/eller märka upp vad som INTE ingår så det står klart redan vid mäklarens visning samt en lista bifogas köpekontraktet."

Om jag uttryckte mig oklart så kommer det igen. ;)
 
Är man lite smart tar man bort allt som inte ingår före visningar etc så att spekulanter kan se inte bara vilka prylar som ingår utan även i vilket skick huset är efter att vissa saker demonterats. Skruvhål, färg som saknas eller har annan nyans etc etc.
 
injonil skrev:
Är man lite smart tar man bort allt som inte ingår före visningar etc så att spekulanter kan se inte bara vilka prylar som ingår utan även i vilket skick huset är efter att vissa saker demonterats. Skruvhål, färg som saknas eller har annan nyans etc etc.
Är det det som kallas styling på mäklarspråk ??:wow:

Det hörs ju enkelt att "ta bort" prylar, men man får väl förmoda att säljaren fortfarande skall bo i fastigheten ett antal månader intill överlåtelsen.
Skall man då hyra in prylarna någon annanstans. ? Nja.......
 
"bör följa" skriver du. Menar du vilket lull-lull som borde ingå i syfte att få ut så högt pris som möjligt eller menar du vad som "ska" ingå enligt lag?
 
Jag har läst rekommendationer här på forumet om att absolut inte skriva in i kontraktet att t.ex gräsklippare, utemöbler och annat ingår i köpet.

Man menar att någon parterna kan försöka sig på att ogiltigförklara hela köpekontraktet om exempelvis gräsklipparen plötsligt går sönder och kan anses felaktig. Om de har ångrat sig av annat skäl, alltså, och använder det som juridiskt bärigt svepskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.