Hej, jag har en sommarstuga som jag bor i halvårsvis och den andra halvan lägenhet. Går nu i tankar om att uppgradera lägenheten till ett radhus och tänkte då höra hur det funkar med fjärrvärme för de som har ev liknande situation.

1. Kan man stänga av värmen under sommaren då man inte bor där?
2. Om man inte kan stänga av, kan man då sätta den på "sparlåga" så att man knappt betalar något?
3. Betalar man en fast tariff på fjärrvärme eller betalar man efter förbrukning?

Tacksam för svar från någon med kunskap inom området
 
O
Du betalar efter hur du förbrukar på ett eller annat sätt.
Oftast är det någon fastavgift. Men det skiljer mellan olika leverantörer.
Under sommaren är det oftast bara varmvattnet som kostar... Så om man inte förbrukar något varmvatten så blir även den siffran väldigt låg.
 
Om "pannan" dessutom är någorlunda ny, så har den genomströmningsvärmeväxlare (puuuh) för varmvattnet och då går det nästan inte åt någon energi när den inte används.
 
Okej, så man slår alltså aldrig av, eller kan man även göra det om man inte skall nyttja varmvatten?
 
Det går att i princip slå av helt t.ex. genom att stänga huvudkranarna, men det behövs inte. det räcker med att slå av automatiken. Jag slår av automatiken maj-sept , men använder en del varmvatten även under sommaren.
Se bilden med förbrukat och prognos för året. Enplanshus 125 m2 utan källare. 2 vuxna.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avtal (Vattenfall) :
Fast avgift 3850kr/år inkl moms
Energipris 608kr/MWh exkl moms
 
Redigerat:
Nygge72 skrev:
1. Kan man stänga av värmen under sommaren då man inte bor där?
2. Om man inte kan stänga av, kan man då sätta den på "sparlåga" så att man knappt betalar något?
3. Betalar man en fast tariff på fjärrvärme eller betalar man efter förbrukning?

Tacksam för svar från någon med kunskap inom området
1-2: Ja det kan du. Enklast är att bara ställa önskad innertemperatur tillräckligt lågt för att växlaren inte ska gå. Du kan även stänga av helt men då tappar du varmvattnet i kranarna och det kostar ändå inte något om du inte använder det.
3. Avgiften är uppdelad i en fast och en rörlig del. Hur mycket respektive del ligger på beror på i vilken kommun du bor.
 
Bara låta grejerna vara, även med automatiken på! Nu råkar jag inte bry mig om att kunna spara nån tia i månaden, vilket man kanske kan göra om man håller stenkoll på grejerna, men senaste åren har mina sommarmånader sett ut såhär:
2012: jun 558 kr, jul 176 kr, aug 360 kr.
2013: jun 250 kr, jul 120 kr, aug 226 kr.
2014: jun 434 kr, juli 96 kr, aug 101 kr.
Nu har det varit en bra sommar varför vi knapp varit hemma och alltås inte förbrukat nåt varmvatten. Om jag skulle kunna halvera kostnaden dessa månader genom att aktivt göra massa saker, vet jag inte om jag tycker det vore värt det...
 
possum77 skrev:
Du kan även stänga av helt men då tappar du varmvattnet i kranarna och det kostar ändå inte något om du inte använder det.
Åtminstone på min modell så har man ett läge där varmvattnet är tillgängligt medan radiatorkretsen är avslagen.
 
mlkjhr skrev:
Åtminstone på min modell så har man ett läge där varmvattnet är tillgängligt medan radiatorkretsen är avslagen.
Inte på min men man uppnår ju samma effekt genom att dra ned innertemperaturen till exvis 10 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.