Har ett stall som ligger under husets infiltration. Har fått tag o en billig 3 kammarbrunn i plast. Går det modda. Den o bygga om den till en pumpbrunn? Eller finns det något annat enkelt sätt?

Är det bara ett 110rör in och en dränkbarpump i botten med pemslang till infiltration?
 
kulle
Ja det borde fungera bra
Sätt den i tredje kammaren eventuellt hängande en bit från botten
 
Ska man dra den direkt till infiltration elller till slamavskiljaren ifa något slafs skulle kommma med?
 
Om du har en slampump eller skärande pump så kan du pumpa till husets första kammare (slamavskiljaren) och slippa en extra tank att tömma.
Isf är en 3kammarbrunn overkill, du behöver bara ett rör 40-50cm i diameter med inlopp och en pump istortsett.
Tex:
http://www.nimaab.se/se/article.php?id=6273&art=16172692
 
1 slampump?
2 skärande?
Länken du skickade går att koppla direkt till kammare 1? Ligger dock i överpris då. Jag får tag i en 3kbrunn o plast för 1000.spänn. Pump av nått slag har jag men inte med nivåtjofräs.
 
Den bunnen kopplar du från stallet, i den brunnen hänger du en pump av rättmodell. Baserat på vilken typ av avlopp du ska ha i stallet. Allt detta pumpar du till kammar1 i husets infiltration.
En 3m3 brunn eller 3kammarbrunn är bara väldigt onödigt och kan tom vara rent utav dumt.
Eftersom fekalier och papper troligen kommer bygga på i sidor och botten utan att pumpen kan komma ut det.
 
corre skrev:
Den bunnen kopplar du från stallet, i den brunnen hänger du en pump av rättmodell. Baserat på vilken typ av avlopp du ska ha i stallet. Allt detta pumpar du till kammar1 i husets infiltration.
En 3m3 brunn eller 3kammarbrunn är bara väldigt onödigt och kan tom vara rent utav dumt.
Eftersom fekalier och papper troligen kommer bygga på i sidor och botten utan att pumpen kan komma ut det.
"råkade" få hem 3kammarbrunnen idag då den kom utan att jag visste det. Så nu är jag med 3kammarbrunn iaf. Avloppet i stallet kommer inte innehålla fekalier eller papper eller något annat. Enbart vatten som hästarna inte dricker ur eller om man spolar av golvet eller nått.

Bifogar en bild om hur det ser ut. Hoppas ni förstår. Tanken är ju att använda 3kammarbrunnen på samma sätt som en vanlig pumpbrunn. Men avsevärt billigare eftersom jag fick den så billigt.

Frågan är ju vart den ska kopplas. Om den kopplas på ledningen innan husets brunn är det inte risk att huset trycker ner skit i stallslangen? Eller i annat fall trycker stallslangen upp vatten till huset?

Borde inte då en anslutning efter husets brunn vara en bättre lösning? bifogar en bild till om hur husets brunn o infiltration är gjort. 3kb2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3kb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag anser att du ska koppla in på första alt andra kammaren i husets brunn.
Om det kommer med skit från stallet, tex grus, jord eller annat direkt in i ifiltrationen så sätter den igen snabbare.
Genom att skicka det genom husets 3kammar så får du en uppsammlingsfålla där.
Givetsvis måste du antingen ha en backventil på pumpen, alt lägga slangen så den mynnar ut ovan vattenivån i 3kammarbrunnen.
Pumpmässigt kan du ha vilken pump som, en billig biltema fugnerar, men får nog bytas oftare än en dyrare.

En riktig gjutjärnspump är kanske 5-10x dyrare, men hållbarare.
http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/148/product/796
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.