Hej!

Jag har tänkt sprutisolera vindsbjälklaget på garaget själv, men jag blir inte riktigt klok på hur stor åtgång det blir. Jag har jämfört Knauf JetStream och Rockwool Isolerasjälv.

Ytan är ungefär 45 m² och det planerade djupet är ungefär 300 mm, alltså 13,5 m³.

Det är nu mina funderingar kommer. När jag kollar på tabellerna för de olika isoleringarna så verkar det som att det går åt hälften så mycket av Knauf jämfört med Rockwool. Kan det verkligen stämma, eller gör jag en ordentlig tankevurpa?

En säck Rockwool räcker till 2 m² vid 300 mm djup, alltså 45/2 = 22,5 säckar.

Knauf anger att det går åt minst 25,1 säckar för ungefär samma djup vid 100 m², det borde ju innebära 0,251 säckar per m², alltså en halv säck för 2 m² och då alltså 11,25 säckar för hela ytan.

Det är ju alltså hälften så många säckar som går åt med Knauf om jag räknar rätt? Men det är det jag funderar på om jag verkligen gör. Nånstans har jag säkert tänkt fel.

Eller är det helt enkelt en enorm skillnad i densitet? Hur är då värmemotståndet de olika produkterna emellan? Jag har lite svårt att tyda tabellerna.
 
Redigerat:
Är det samma storlek på säckarna eller har det ena fabrikatet dubbelt så stora säckar?
Tänkte bara att det kanske är så enkelt. :)
 
Rockwool har säckar på 20 kg och Knauf på 17-nånting kilo. Så även där blir man ju lite brydd.
 
Inget mattesnille som kan knäppa mig på näsan och säga att jag har räknat fel? :p
Eller ni kanske är lika förbryllade som jag? :confused:
 
Inte konstigt att siffrorna inte stämmer när du jämför två olika typer av isolering

Rockwools stenull har löst utlagd en densitet på 45kg/m3

Knaufs JetStream glasull har en måldensitet på
15kg/m3.
 
Redigerat:
Tack, då var det densiteten som är faktorn. Som sagt, det var de tabellerna jag hade svårt för. Jag gissar att isoleringsförmågan är betydligt bättre vid samma tjocklek med rockwools isolering?
 
Om jag förstår det hela rätt så har Knauf en värmekonduktivitet på 42 mW/mK och Rockwool 45 mW/mK.
Vad ska man sätta dessa siffror i relation till? Är det en obetydlig skillnad, eller motiverar det en dubbelt så hög installationskostnad?
 
Schlbuditz skrev:
Om jag förstår det hela rätt så har Knauf en värmekonduktivitet på 42 mW/mK och Rockwool 45 mW/mK.
Vad ska man sätta dessa siffror i relation till? Är det en obetydlig skillnad, eller motiverar det en dubbelt så hög installationskostnad?
Fördelen ligger väl hos Knauf!
Om Rockwool kostar mer så ser jag ingen anledning att köpa den.
 
Knauf har lite dyrare säckar, men jag behöver ju bara köpa hälften så många.
Tack för svaren, nu är jag lite klokare på det här området. :)
 
Den stora skillnaden är med Knauf är om du har en uteluftsventilerad vind är att lösullen kan blåsa omkring och förflytta sig vid hård vind. Paroc däremot ligger still pga. sin högre densitet. Jag skulle satsa på Paroc.
 
  • Gilla
Pepplund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.