Håller på att som bäst riva ut träreglar, gips och isolering från ett mögelstinkade källarförråd/rum.
Ingång enbart från utsidan.
Platonmatta på utsidan, källarrummet i souteräng. I övrigt se bild hur det nu ser ut när jag rivit ut nästan alla reglar och gips från rummet.

Visa bilaga 123699



Ser nu ut som på bilden men luktar allt jämnt gammal källare eller mögel kanske rent utav.
Ingen synlig fukt i plattan.
Jag tror en stor bov till problemet är dagvatten som forsat ner precis utanför dörren. Stuprör slutade 2 dm ovan mark precis till höger om dörren, detta har nu åtgärdats och vattnet leds bort korrekt.

Svartmöglet såg ut att sitta längst ned på gipsskivorna, även rostiga skruvar.
Mao felaktig konstruktion med organiskt material.
Det var uppbyggt enligt (sett från utsidan till in.)
Platonmatta, lekablock. isolering, träreglar, vindplast/ångspärr, gips.
Drevat med isolering runt fönster och dörr, dörrkarm i trä. Ytterdörr fuktskadad runt fönster.

Hur går jag nu vidare med detta?

Måste jag mögeltvätta eller brukar unken lukt försvinna med tiden när det som luktar är bortrivet?

Om jag vill ha ett uppvärmt och då isolerat förråd eller rum hur bör det byggas?

Om jag vill ha det ouppvärmt kanske det är bäst att putsa väggarna?
 
Redigerat:
vänta tills lukten vädras ut. Värm upp och vädra ditt förråd eller avfukta med avfuktare för att påskynda torkning så att lukten försvinner. Ingen tvätt behövs, tycket jag.
Om det var mitt förråd som ska enbart hållas frostfritt så skulle jag putsa väggarna. Man brukar isolera på utsidan.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.