J
Håller på med köksrenovering och har beställt en köksfläkt som är infälld i taket. Ny imkanal måste dras från nya köksön och anslutas till befintlig kanal strax innan den går upp i ett installationsschakt. Befintlig imkanal går ovanpå väggskåpen, till en ordinär väggmonterad vanlig inbyggnadsfläkt, men under innertaket. I och med att fläkten är infälld i bjälklaget så kommer den nya kanalen att gå i bjälklaget fram till befintlig kanal där jag tänker gå ner med en 90 graders och ansluta på befintligt kanal. Min fråga gäller om man kan göra på detta sätt genom att det skapas en lågpunkt innan den befintliga kanalen sen viker upp igen i schakt till takfläkt . Naturligtvis kommer alla krav på brandisolering att uppfyllas liksom rensningar. Har sökt både här och på övriga nätet men hittar inget om krav på kontinuerligt fall på imkanaler. Skulle det vara ett krav så löser det sig men jag vill slippa allt bök med att dra ny kanal genom 4 limträbalkar om jag inte måste
 
Redigerat:
J
Jag kan förtydliga att det inte är möjligt att gå upp genom taket direkt från flökten då jag har en övervåning och vill helst slippa en imkanal mitt i sovrummet.
 
Hur kan en strippstång i sovrummet vara något man vill slippa? :cool:

I villor finns det inget som säger något om lågpunkter på imkanal. Se bara till att den är rensbar.
I storkök däremot finns det krav på att vid lågpunkter ska det finnas möjlighet till avrinning vid spolning av imkanal.
 
J
Tack Tjoa för ditt svar. Hade det inte varit 160 rör så vore inte "stången" allt för avlägsen 😉
 
Redigerat:
Principiellt så är det okay om du uppfyller brandkrav och möjligheten att rensa vilket du redan har nämnt. Kring det sistnämnda finns det kanske en tolkningsfråga där du givetvis kan stöta på någon som tycker att rensbarheten blir undermålig med den lösningen men så långt jag vet finns ingen uttrycklig regel som säger att det du vill göra inte är okay
 
J
Kommer slänga upp lite foton på arbetet för er att begrunda när jag kommer så långt. Tack än en gång för bra kommentarer.
 
En koll med sotaren kanske kan undanröja funderingarna om du tänkte få det inspekterat i slutänden.
 
J
Ja om man vill göra det enkelt för sig så...men är inte själva syftet med BH att man skall krångla till det och ställa "dumma" frågor som enkelt kan besvaras med 5 min i telefonen med en fackman. ;)
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
J
20141018_080614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20141114_205853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141115_185336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141116_121004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.