Hej! Någon som har räknat ut vad man vinner i pengar på att lägga in de olika alternativen av golvvärme i ett badrum när man har fjärrvärme?

I dagslägen ska jag renovera 5 m2 badrum och lägga in golvvärme. Har läst en del om det här på forumen och förstår att vattenburen har en högre investeringskostnad men lägre driftskostnad.

Elen vi köpen in ligger ju på låt säga 0,8 kr/kwh och fjärrvärmen i huset är friköpt och kostar oss ca 0,5kr/kwh.

Motsvarar 1 kwh eluppvärmning av golvet samma "effekt" som 1kwh av den vattenburna? Vad kostar de olika systemen i sin helhet vid installation om man ska försöka räkna?

Någon som räknat på det här och vill dela information? Hade gärna ställt upp ett excel-ark ;)
 
1 kWh är 1 kWh är 1 kWh. Energi som energi. :)

Själv ogillar jag elgolv eftersom:

- Dom inte går att reparera när tråden brinner av
- Dom blir lokalt överhettade om man lägger en handduk på golvet
- Vem vill ha el i duschen?? :x

Så jag skulle inte ens räkna.
 
Du vinner inga pengar alls, du förlorar bara olika mycket ;)

Generellt brukar det tendera att man vill installera vattenburet om man i övrigt har ett vattenburet system. Men är det en liten toalett och/eller rördragningen blir besvärlig med extra shuntgrupper och annat så kan det istället vara smidigare/billigare med elgolv.

Du köper väldigt billig el?!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
elpris med nätavgift och årsavgift inräknat ?
 
En stora fördel med vattenburet är att du i framtiden kan byta uppvärmningskälla till något annat än el som värmer vattnet. Är inte det aktuellt så kan du lika gärna ha elvärme
 
B
Min kalkyl för badrummet sa att på 4m2 har jag råd att köra med el.
 
En fördel med el är att man kan ha varma golv i badrum innan värmen i övriga huset är påslagen. Går givetvis att åstadkomma med vattenburet också, men jag inbillar mig att det är en dyrare lösning. Eftersom vi har våtrumsmatta och elhandukstork så tog vi bara golvvärme via fjärrvärmen.
 
Dagens golvvärme går visst att reparera om den av nån anledning skulle brinna av. Det finns självbegränsade värmekabel som inte blir lokalt överhettade. Idag har man 20 års garanti på både kabel o Termostat om man anlitar auktoriserad elektriker.
Vem fan vill stå i duschen med iskalla fötter.
Idag lägger man in både vatten och el som golvvärme i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.