Skulle vara intressant att höra ungefär vad du tänkt dig i kostnad/storlek för växthuset.

Har ingen större koll på kostnaden för växthus, men tänker bara att med den mängden glas, så borde kostnaden dra i väg rejält.
 
Hej,
vi ligger i startgroparna för vårt naturhus i Vallentuna. Segt att få bygglov, man får vara lite envis :) Ta kontakt med kommunen tidigt i processen och gärna få politikerna på sin sida. Tog drygt 15 månader från planeringsstart till bygglov klart. Ett halvår bara för att kommunen att bestämma sig.

Det blir dyrare att bygga än "vanliga" hus dels beroende på växthuset, men också för att det krävs lite mer planering och utredning för att få till anpassningen huset/växthuset. Vårt växthus landar på 1,5 mkr inkl montage... 16 x 16 m. Det blir en del stålbalkar som kostar en del iom att vi inte vill ha vanliga fackverkstakstolar.

Huset ca 1 mkr stomme ca 1 mkr "resten". Dock inte mycket arbete inräknat.. Har tänkt att bygga det mesta själv, läskigt att ge sig in på.

I Sverige finns förutom Solvarms naturhus också Bengt Warnes "original" naturhus i Saltsjöbaden, ecosol på Ingarö, Södra fjälla naturhus utanför Linköping (under uppbyggnad) och Uppgränna naturhus Café och konferensanläggning (under uppbyggnad).

Håller vår hemsida uppdaterad om någon är intresserad. Har länkar till det mesta där. http://www.sundbynaturhus.se

Är man intresserad att bygga naturhus så rekommenderar jag att kontakta http://www.greenhouseliving.se/, hälsa från Björn :)
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Fantastiskt spännande med ert hus.
Varför tror ni inte fler bygger på det här viset?

Jag oroar mig lite för det geografiska läget, vi bor ju i Östersund.
Vilket jag tror ger oss mer fördel av växthuset, men en nöt att knäcka då vintrarna är riktigt bistra här, det kanske inte är superkul när det är mellan -20-30 några veckor i sträck tänker jag.

Och jag vet inte om det är praktiskt möjligt att ha ett välisolerat hus i växthuset, tänker på fuktskador etc?

MVH/
 
Den största anledningen att man inte bygger så är nog för att det är annorlunda, ingen vill väl sticka ut :) Jag ville ha nått speciellt när man ändå lägger ut så mycket pengar. Riktigt lyxigt boende som samtidigt är miljövänligt. Om det "lönar sig" som allt ska göra nuförtiden är oklart :p

Kolla http://naturhuset.blogg.no/ i Bodö, Norge. Ligger ganska långt norrut och funkar bra :)

Faktiskt blir det inte speciellt fuktigt, tvärtom. Så fort luften blir lite uppvärmd börjar den stiga och drar med sig fukt. Solvarm har behövt dra extra vatten i växthuset för att fukta luften lite, "mördarsnigelsvallgraven" i filmen. Det blir lite ökenklimat i växthuset, varmt och torrt.

Vi kommer köra på timmerhus utan någon plast i väggarna så det klarar om det skulle bli fuktigt någon stans, ute eller inne. Den eventuella fukten kan vandra genom väggen och kondenserar inte i den.
 
Men hur tänker ni angående kylan vintertid, räknar mi med att värma upp hela växthuset hela vintern?

MVH/
 
Nä ingen uppvärmning, på vintern får man krypa in i huset å mysa. Huset kommer isoleras för att klara de energiberäkningarna som kommunen kräver, dvs utan växthus. Det är lite för komplicerat än så länge att räkna k och u-värden på hus+växthus, finns inte riktiga datormodeller för det.

Däremot så blir det en värmebuffert runt huset iom att ingen vind når fram, ingen nederbörd som kyler, lite värmeläckage från huskroppen. Man har även markrör som drar in luften i växthuset via marken vilket förvärmer luften lite (kyler på sommaren). Avloppsvattnet som cirkulerar värmer även lite. Tror de husen som finns väldigt sällan får tjäle i växthuset.

Har liten fundering på att ha en mindre del uppvärmd så man kan få grönsaker längre på säsongen eller odla mer tropiska saker. Kräver dock belysning också.
 
Spännande, känns roligt att ha nån som ligger steget före om man skulle komma igång själv:)
Kanske få ta del av lite erfarenheter, does and donts..

MVH
 
Visst, det är en viktig del av det hela, visa andra hur det går. Dels genom hemsidan, dels genom visningar. Visa att det går att kombinera lyxigt boende med ekologisk.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.