Hej

Jag har en Stiga park 2000e tror jag den heter, med större motor.
Har en infart på ca 50m + 2bils parkering, infarten är grus och ganska så gropig...

Tror ni det skulle funka att slunga infarten? trots groparna?

Har folk som kan komma och köra av om det kommer tok mycket snö.

Hur lång tid kan det tänkas ta och köra av 50m som är ca 3m brett, kan kasta snön åt ett håll

Eller tips på vettig maskin att ta av med
 
Det fungerar nog bra att slunga uppfarten med klipparen.
Har en nära bekant som sköter snöröjningen på sin väg (flera 100meter) med hjälp av stiga park och påmonterad snöslunga.
Hur lång tid det tar beror nog på vad det är för snö samt hur mycket snö det är.
Är det lös snö går det nog bra mycket fortare än blötsnö.
Du får försöka låna ett aggregat och provköra innan snön kommer , eller försöka fylla igen dom värsta groparna med grus.:)
 
har provat fylla några gånger men det försvinner bara... ska göra om infarten någon gång, men jag måste ha hit en grävare som gräver och fyller upp på endel ställen
 
Ja fy fasen 50x3m fixar du i ett nafs med en sån maskin med slunga på.
 
ullberg
EDIT: hade missat det där om att du kunde fixa hjälp om det var riktigt mycket, då kanske mina invändningar nedan faller (och som jag sa, vid måttliga snömängder är det ett effektivt sätt) Jag låter ändå ursprungsinlägget stå för att ge min syn på park+slunga.

Själv är jag tveksam om jag skulle köra på (bara) den uppsättningen.

Vi har på landet en Park Compact 16 4WD med slunga till, är iof. lite längre sträckor (ett par hundra meter). Även om vår maskin kanske har en mindre motor än din har det inte varit orken det fallerat på, utan att det är en enstegsslunga (tror det finns tvåstegs numer, men förstår det som att den bara passar park pro av nyare modell). Är det blötsnö (inte extrem, utan bara lite blötsnö) så sätter utkastet igen väldigt ofta, och det trots låg hastighet framåt.

Att det är grus, tja det går ganska fort att flytta stora mängder av infarten ut i drivan om man är oförsiktig eller om det inte är tjäle så den gräver ner sig, men bortsett från ett väldigt obehagligt ljud verkar det inte vara några problem med hållbarheten på slungan iaf.

Jag skulle säga såhär: Är det små/måttliga mängder snö eller puder så är det ett väldigt effektivt verktyg och bekvämt att sitta ner, men för att klara tuffa vintrar som vi hade för några år sedan tycker jag inte det duger till. Vi hade en gammal toro snöslunga och inköpet av den till gräsklipparen var för att pensionera Toron. Det har vi nu gjort men vi har ersatt den med en ny tvåstegs "gå efter" slunga för att klara de gånger Stigan inte räcker till.

/U

PS: din är väl tvåhjulsdriven. Då är det nog stort behov av hjulvikter och kanske snökedjor.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.