Jag ska byta panel på garagedelen av huset i samband med ut- och ombyggnad, och då tänkte jag passa på att dra fram el för ett flertal belysningspunkiter och eluttag utomhus.

Min fundering är var jag drar röret bäst med tanket på väggens konstruktion, kondens mm? Jag tänker mig att jag ska lägga 16mm flexrör i luftspalten mellan vindpapp och fasadpanel, och sedan gå ut med slang genom panelen och köra utanpåliggande uttag. Jag skulle förstås också kunna gå i installationsväggen på innesidan men då kommer jag att behöva göra hål i ångspärren vid varje belysningspunkt.
 
Jag skulle lagt flexslang under panelen och sedan dragit i en tunn smidig kabel godkänd för utomhusbruk, exvis EXK 3G1,5.

Grövre, äldre, kabeltyper såsom EKLK kan vara riktigt besvärliga att få i, så undvik dem.
 
Är det något problem att använda vanlig FK i flexslangen?
 
Möjligen är det formellt OK, men jag tycker det är tämligen dumt med tanke miljön där ute under panelen. Dessutom skall ju ledningen till slut titta ut ur väggen och då kan det, beroende på ur armaturen ser ut, bli trickigt att ansluta FK.
 
Skulle nog tro 99% av alla installationer görs med FK i slang, de flesta armaturer är ju gjord för att sitta över utloppet och då blir ju en kabel bara klumpig. I de fall där kabeln går synligt en kort bit så skulle jag tro alla elektriker (utom dom på detta forum :) ) trär på en bit kabelskal som mantel från utloppet till armaturen om det bara är någon decimeter det handlar om
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack för tipsen. Det lutar mot slang med FK eftersom jag redan har köpt en rulle på 100m. FK är ju dessutom flexiblare om jag vill kunna styra belysningen bättre.
 
De flesta uttag och lampor har väl en gummigenomföring eller membran som ska hindra vatten att tränga in. Det känns svårt att få till en bra tätning med FK. De elektriker jag har sett har dragit in EKK eller modernare motsvarighet, eventuellt uppskalad inne i väggen.
 
Det är ju därför man trär på lite kabel mantel från en ekk
 
JLov skrev:
Det är ju därför man trär på lite kabel mantel från en ekk
En så kallad FKi. 😉
 
  • Haha
xph
  • Laddar…
Tidigare var det inte tillåtet att förlägga kabel typ EKK i dolda rör. Man fick dra in den oskalad max 0,5 meter har jag för mig. Det är möjligt att detta har ändrats iom de senaste årens EU-harmonisering.
 
Kabel i rör är ju ett elände så fort man vill ändra något. Jag har flera exempel här i huset på el-ändringar jag inte kan göra pga styv kabel i rör.

Visst är det bättre med mjuka kablar, men det måste ju fortfarande vara smidigare med FK.
 
Hmm... Förekommer och svarar mig själv där.
Kollade igenom SS 436 40 00. Enligt tabell 52A så är det numera tillåtet att förlägga mantlad kabel dolt i rör.
Dock bör man beakta § 552.4 med hänsyn till spikskydd etc.
 
PAPA_JOP skrev:
Tidigare var det inte tillåtet att förlägga kabel typ EKK i dolda rör. Man fick dra in den oskalad max 0,5 meter har jag för mig. Det är möjligt att detta har ändrats iom de senaste årens EU-harmonisering.
Är du säker på det? Du kanske blandar ihop med andra kabeltyper? Annars ber vi Bo förklara. :)
 
GK100 skrev:
Är du säker på det? Du kanske blandar ihop med andra kabeltyper? Annars ber vi Bo förklara. :)
Se ovan. Jag korrigerade mig själv efter lagbokskoll.
Dock skulle jag nog personligen undvika kabel i slang under panel. FK känns säkrare.
/J
 
Är man orolig för genomspikning kan man lägga kabeln löst utan spikskydd (men med dragavlastning) bakom panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.