Detta står att läsa på bostadsfakta på ett hus jag och min familj är sugna att köpa.. med tanke på att husets stomme är trä och grunden källare...var tror ni den höga radonhalten kommer ifrån? Kan det vara den murade skorstenen? ?Eller marken??

Byggnadssätt
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Uppvärmning: Vattenburet system. Pellets.
Grund: Källare
Stomme: Trä
Fasad: Tegel
Fönster: 2-glasfönster
Murstock: Murad skorsten
Radon: 160 bq, uppmätt 2001
Takbeklädnad: Papp (bytt 2011)
Ventilation: Självdrag
 
Troligen inte skorstenen, antagligen markradon. Hör med kommunen om det finns i området. 160 är ju fortfarande under gränsen, så kanske ingen showstopper (man får väl heller inte radonbidrag om det är under 200).
 
160bq är inte speciellt högt och den mätningen gjordes för mer än tio år sedan - har i mina ögon ett lågt värde idag.

Vore jag i din sits skulle jag reda ut om det är markradon eller radon i byggmaterialet. Det kan man inte läsa sig till av de uppgifter du lämnar.

Är det radon i väggar etc skulle jag ta ett annat hus, är det markradon är det sannolikt enkelt att fixa. Det kan räcka med att ordna till tilluft på rätt sätt.
 
Blålättbetong i källaren?
 
Det ligger under gränsen på 200 bq så det är inget problem. Medelvärdet på äldre hus ligger där omkring. Spelar igen större roll om du har lite blåbetong i källare exempelvis. Det du ska kolla är om stommen är av blåbetong, då får du höga värden.
 
H
160 Bq är ju inte speciellt hög nivå. Det spelar ju också roll var nivån är uppmätt. Var det i sovrum eller källare? Det är stor skillnad och man kan acceptera högra värden i zoner där man inte vistas så länge.
 
Personligen så skulle jag inte bry mig ett dugg om 160Bq, eller 500Bq för den delen. Kolla den här publikationen från strålsäkerhetsmyndigheten. Så länge man inte röker är radon nästintill ofarligt. Visst, kommer man upp i 20 000Bq som en del med markradon har är det ju en helt annan fråga men 160Bq kommer inte vara ett problem.

Om man röker däremot så är det ju en helt annan sak men å andra sidan så har man ju som rökare redan accepterat en risk på 50% att man ska dö i förtid så då kanske inte radonet gör någon skillnad heller.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
O
Nä 160Bq är inget man behöver darra för direkt....Jag tillhör den kategori som misstänker att radonföretagen är de som lobbar mest för sänkta radonhalter... Det är dessa som tjänar pengarna på hysterin....
Men oavsett kolla över ventilationen. En uppdatering av ventilationen kommer att påverka inomhus klimatet positivt samt eventuell radon kommer minska.
Om stommen är av radonrik betong och man är livrädd för radon så behöver man inte placera sängen i källaren...
 
I ett lättbetonghus från den här tiden var ofta grunden av vanlig betong, så tvärtom borde man isf ställa sängen i källaren :)

Ett hus kan ha stomme av blåbetong utan att ha höga radonvärden, det är skillnad på blåbetong och blåbetong (alunskiffret var brutet på olika platser i landet). Gammamätning är det snabbaste och bästa sättet att få reda radonhalten i väggarna, men då mäts inte markradon.

Om man är osäker vid husköp kan man be om ett förbehåll i kontraktet att radonhalten inte skall överskrida 200 vid en ny långtidsmätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.