Enk Projektet skrev:
Jag tänker inte på den omtalade vvx till duschen utan i allmänhet....för att veta var man spar energi måste man mäta så man får en ref...efter det så får man mäta efter varje ändring....
Om man tex sätter i bergvärme samtidigt som man tilläggsisolerar och byter fönster så är det ju omöjligt att veta vad som gjort vad......
Ah, då är jag med på hur du menar! Sorry om jag framstår som trög. :)
Håller med om man måste se till helheten. Det är ju dock ofta svårt eftersom man gärna utför fler förändringar på en gång som sagt...
 
mexitegel skrev:
Pelle242 har en poäng med att hela rapporten inte är publicerad, jag vet inte om den går att få tag i direkt via SP men gissningsvis inte. Bolaget bakom produkten verkar dock föra en tynande tillvaro.
Det skulle ju kunna vara som så att man testade den tillsammans med ett par andra DVV, och att just denna fick sämst resultat av de testade. Då lär man inte vara så pigg på att visa "hela" rapporten.

Funderar lite på vad haken annars skulle kunna vara.
Det är ju ingen direkt kärnfysik vi pratar om rapporten inte är förfalskad, så spar den ju de facto 4liter varmvatten per minut under förutsättning att de andra parametrarna är "desamma", och det alena bör ju räcka för att visa på besparingen efter tio minuters dusch.
 
Kanske. Dock så är det ju långt från säkert att det var ett jämförande test som SP har genomfört. Om det vore så borde publikationen gå att finna på nätet. Därför tror jag testet är beställt för att testa verkningsgraden på just denna produkten. Men det är bara vad jag tror :)
 
Självklart hittar inte SP på mätresultat men beställaren väljer själv vilka resultat man visar och därmed kan man få det att se ut på olika sätt. Bla refererar man till "TEST 1" och "TEST 2" utan att tala om vad dessa olika uppställningar innebär.

Sedan förstår jag inte heller vad man menar med 17Kw effekt?. Detta är helt enkelt inte rimligt. Som jämförelse är en genomströmningsvärmare typiskt på 3-6Kw...

Men köp gärna en och testa. Mät ordentligt bara...
 
Just olika VVX för direkt återvinning vid förbrukaren är ju mycket bra och särskilt i tex duschfallet. Det som saknas är dock en vettig teknisk lösning som kan fungera i det dolda och varaktigt. Att mäta en produkt som i rapporten är ju både enkelt och ger inte mycket utrymme för missförstånd eller diskussion. Siffrorna för det testet tycker jag visar på en medioker VVX, inte prisvärt mer än under ideala förhållanden.

KOW har ju redan nämnt rengöringsaspekten och där faller dessa lösningar direkt. Termiska utbytet för någon rimlig typ av VVX för såna fall minskar oerhört med minsta beläggning på ytorna. Märks tydligt även vid betydligt större difftemp och bara lite magnetit som belag. Så renvattenmätningen från SP ger inte så mycket, borde använda något typavloppsvatten från duschen och sen kört intermittent enligt något dygnsschema i någon månad, då kan vi kolla igen och dra slutsatser.

Har inget mot uppfinnarjockar men det som visas i artikeln ger ju en galen uppfattning av de som vill pula med sånt hemma. Borde gå att hitta många som har mer teknisk förståelse och som utgår från vad som är helt känt vetenskapligt och i mänsklig mening orubbligt, därför onödigt att försöka streta mot.

Fallet duschväxlare är ju vältestat naturligt av fåglar särskilt pingviner så det är bara att lösa tekniskt bättre.
 
Det är ju egentligen inte så konstigt att ingen vill hålla på med liknande produkter.
Måste vara helt sjukt svårt att få gehör för sina mätningar och få ett "godkännande" på marknaden.
Känns ju lite som att den måste ha testats och fått godkännande från NASA innan man törs pröva något liknande.

Varför anser ni att den är "medioker" som VVX på grund av siffrorna?
Jag tycker ju tvärtom att det verkar "för bra för att vara sant"

Om vi nu leker med tanken då att det är sant, det som står i SP:s testprotokoll, och även om den är ful, och att jag måste göra rent VVX:en varannan vecka, så kvarstår ju det faktum att den då sparar en hel del varmvatten, som är den absolut största enskillda förbrukaren i mitt hushåll.

Jag duschar själv 15minuter varje dag.
Om vi förutsätter att jag har samma scenario som i SP:s test, så sparar jag alltså 420liter varmvatten varje vecka.
Om vi då bara tänker tanken på att det är fyra personer som duschar varje dag, lika länge, så skulle det alltså bli 420*4=1680liter varmvatten i veckan som min VV slipper att värma. Hur kan det vara dåligt, och hur kan det inte uppväga det estiska och besväret med rengörning?

Att den blir skitig med tiden är ju självklart, och man måste ju då göra rent den precis på samma sätt som jag städar ur badrummet, men jag har väldigt svårt att förstå varför det är ett sådant bergfast motstånd mot liknande produkter.

Jag prövade på kul skull att Googla på:
shower heat exchanger
Och får upp en stor mängd träffar med liknande enheter från hela världen.
I USA är det tydligen lagförslag på gång att alla nybyggda fastigheter ska förses med just "VVX" från duscharna, så det känns ju lite som om att det inte är direkt "bondfångeri"
 
Redigerat:
Om vi säger att ni duschar i 30 grader och inkommande kallvatten är 8 grader så sparar ni 43 kWh i veckan. Men med temperaturerna kan jag ju vara helt ute och cykla, vad vet jag.
 
Real7 skrev:
Om vi säger att ni duschar i 30 grader och inkommande kallvatten är 8 grader så sparar ni 43 kWh i veckan. Men med temperaturerna kan jag ju vara helt ute och cykla, vad vet jag.
Hur fick du fram det resultatet?
Vet bara att VV-beredaren står för en väldigt stor del av de totala 12000kw/h år vi har i förbrukning.
Tror att inkommande kallvatten ligger runt 5º och man står ju inte ut med att duscha i 30º vatten.
Skulle tro att minst 38-39º är det som gäller.
 
plutoorjan skrev:
Hur fick du fram det resultatet?
Vet bara att VV-beredaren står för en väldigt stor del av de totala 12000kw/h år vi har i förbrukning.
Tror att inkommande kallvatten ligger runt 5º och man står ju inte ut med att duscha i 30º vatten.
Skulle tro att minst 38-39º är det som gäller.
Börja med att sätt en elmätaren på VVB... ;)
 
Du multiplicerar vattnets massa med specifik värmekapacitet för vatten(4,18kJ/kg*K) och med temperatur höjningen och får då energin i kJ som din vvb slipper stoppa in. För att omvandla till kWh så dividerar du med 3600.

Tex 1680*4,18*(39-5) = 238761,6 kJ/ vecka. Och för att få det i den enhet som vi betalar för så dividera med 3600
238761,6/3600 = 66,3 kWh / vecka

Edit: Jag vill också hålla med om påståendet att "mäta är att veta". Jag räknade lite snabbt bara och kan ha tänkt fel.
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Börja med att sätt en elmätaren på VVB... ;)
Japp, absolut en bra idé och det hade jag på förra kåken!
Då får man ju siffrorna "svart på vitt" utan att behöva hålla på att räkna så föbannat. :)

Jag följer ju elförbrukningen i realtid med Eliq Online, så jag anser att jag har ganska bra koll på "totalförbrukningen över dygnets olika tider", och jag ser en väldigt markant pik ett par timmar efter varje dusch förstås.
Ser det som "nästa steg" att angripa just VV-beredaren, för jag har svårt att påverkar förbrukningen på annat som jag ser det i dagsläget. Solvärme i garaget, bara Luftvärmepump för uppvärming (som ej ännu är påslagen), LED överallt, Snålinduktion, A+++klassade vitvaror osv., så det känns som om att VV-beredaren är nästa stora "bov".

Har klurat lite på solvärme även för Varmvattnet, men det är ett större projekt. ;)
 
plutoorjan skrev:
...
Jag duschar själv 15minuter varje dag.
Om vi förutsätter att jag har samma scenario som i SP:s test, så sparar jag alltså 420liter varmvatten varje vecka...
Intressant diskussion!

Till plutoorjan vill jag säga: En helkroppsdusch inklusive hårtvätt tar inte mer än tre minuter.
Vill du slösa varmvatten så OK, och då är du väl beredd att betala för det.

Och angående SP's test:
Ingångstemperatur på vattnet på 5°C låter väldigt lågt. Det måste vara ett extremvärde från Norrbotten mitt i vintern :confused:
Kollade just vad vi har för temperatur på ingående vatten här, nu i början på oktober. Det är 14°C.
Jag har tidigare mätt mitt i vintern, och det har aldrig varit under 10°C.
Naturligtvis spelar ingående vattentemperatur en avgörande roll för lönsamheten i värmeväxlandet.
Att då SP räknar med 5°C, som är ett extremvärlde från norra Sverige mitt i vintern, känns som att de vill gå produktleveratörens ärenden.


Och till sist!
Jag tycker synd om alla som har byggt fina badrum men vackert kakel på väggarna och med fina klinkergolv, med golvvärme och allt.
Nu känner de trycket att täcka golvet med fula perforerade plåtplattor för att spara varmvatten.
Var det så här det skulle bli :surprised:
 
"Alla" kanske inte sitter med direktel utan har andra värmekällor som gör sådana pryttlar helt irrationella.
 
KnockOnWood skrev:
Intressant diskussion!

Till plutoorjan vill jag säga: En helkroppsdusch inklusive hårtvätt tar inte mer än tre minuter.
Vill du slösa varmvatten så OK, och då är du väl beredd att betala för det.

Och angående SP's test:
Ingångstemperatur på vattnet på 5°C låter väldigt lågt. Det måste vara ett extremvärde från Norrbotten mitt i vintern :confused:
Kollade just vad vi har för temperatur på ingående vatten här, nu i början på oktober. Det är 14°C.
Jag har tidigare mätt mitt i vintern, och det har aldrig varit under 10°C.
Naturligtvis spelar ingående vattentemperatur en avgörande roll för lönsamheten i värmeväxlandet.
Att då SP räknar med 5°C, som är ett extremvärlde från norra Sverige mitt i vintern, känns som att de vill gå produktleveratörens ärenden.


Och till sist!
Jag tycker synd om alla som har byggt fina badrum men vackert kakel på väggarna och med fina klinkergolv, med golvvärme och allt.
Nu känner de trycket att täcka golvet med fula perforerade plåtplattor för att spara varmvatten.
Var det så här det skulle bli :surprised:
Jaha, då var vi här igen då med "nedskjutning" av alla "nya" produkter med hjälp av lite konstiga argument. ;)

Ytterst få personer duschar endast tre minuter.
Om du klarar att vakna och morgonduscha på tre minuter så är det ju bara att gratulera, men merparten av Sveriges befolkning gör det inte. Till och med SP anser att varje person duschar i ca 15minuter per dag.
Jag duschar själv någonstans mellan 10-15min varje morgon, men då borstar jag till och med tänderna i duschen, så där sparar jag in lite vatten. ;)

Angående vattentemperaturen så beror det väldigt mycket på vart i landet du bor som sagt, vilken årstid, men även beroende på "lokala" variationer i marken. Jag mätte just nu och ligger på 11° (Nyköping), men jag vet att jag i förra kåken (också i Nyköping) hade kallare vatten, och där låg jag på ca 7-8° samma tid på året.

Sen är jag inte riktigt med på logiken.
Om kallvattnets "intemperatur" är högre än det som i SP:s testprotokoll, så kommer ju jag ju att kunna dra av varmvattnet ännu mer och fortfarande kunna hålla "lagomtemp" på duschvattnet, således så bör besparingen fortfarande vara relevant.

Att det är fult är det väl ingen tvekan om, men det är ju en prioritering det handlar om, och tanken som jag ser det är att det borde vara inbyggt i tex. duschkabiner och nyproduktioner från början.

Om regeringen/staten och alla andra "intressenter" vore intresserade på allvar att minska elkonsumtionen så skulle man utveckla både solenergi och "VVX-alternativ" otroligt mycket mer och bättre än vad man gör.
Tyvärr är det väldigt ofta man får höra från dessa "omöjligt, det går inte, ingen idé" osv.

Det är helt enkelt alldeless för uppenbart att väldigt många sätter sina egna intressen före "allmänhetens" intressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.