Fick en rapport om troll i den här tråden, men ser inga troll. Däremot finns det olika åsikter om hur och med vilka medel man kan spara energi på uppvärmning och det är väl bra att det är så. Se nu till att diskutera sakligt utan att kalla varandra troll i fortsättningen. Raderade tre inlägg.
 
  • Gilla
urbanandersson och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Om ni arga människor går lite åt sidan, så kan vi andra kanske få lite galna och bra tips på hur man sparar energi, för det är väl det tråden handlar om?

Skulle man möjligtvis få fråga gynteri lite ödmjukt om han vill vara så snäll och förklara hur man sparar 3000 med hjälp av lite grillfolie? :)
Även om jag förstår om han inte är så sugen längre. :(

Urban
 
urbanandersson skrev:
Hej!
Om ni arga människor går lite åt sidan, så kan vi andra kanske få lite galna och bra tips på hur man sparar energi, för det är väl det tråden handlar om?

Skulle man möjligtvis få fråga gynteri lite ödmjukt om han vill vara så snäll och förklara hur man sparar 3000 med hjälp av lite grillfolie? :)
Även om jag förstår om han inte är så sugen längre. :(

Urban
Vem är arg? Inte jag iallafall...
Jag har frågat Gynteri i en annan tråd där han då berättar att han sparar 3000Kw/h med hjälp av grillfolie, för jag förstod inte heller riktigt vad han menade...

http://www.byggahus.se/forum/artike...ingar-lagre-varmekostnader-2.html#post2084490
 
Problemet är ju att tipsen inte är bra, de är bara galna. Var finns metodiken? Var finns riktiga mätningar? Man leker uppfinnarjocke och påstår energibesparingar utan någon som helst uppbackning.

I fallet duschvärmeväxlare är produktsidorna för dessa snarlika med de för olika bredbandsprodukter. "Upp till" och "ca" står som spön i backen.

Det enda som liknar ett seriöst test är denna produkt:
http://www.aymaab.com/duschvarmevaxlare.html
som skall ha testats av SP:
http://www.aymaab.com/SP---Test.html

Dock förstår jag inte siffrorna, värmeväxlaren påstås ha en effekt på 17Kw???
 
pelle242 skrev:
Problemet är ju att tipsen inte är bra, de är bara galna. Var finns metodiken? Var finns riktiga mätningar? Man leker uppfinnarjocke och påstår energibesparingar utan någon som helst uppbackning.

I fallet duschvärmeväxlare är produktsidorna för dessa snarlika med de för olika bredbandsprodukter. "Upp till" och "ca" står som spön i backen.

Det enda som liknar ett seriöst test är denna produkt:
[länk]
som skall ha testats av SP:
[länk]

Dock förstår jag inte siffrorna, värmeväxlaren påstås ha en effekt på 17Kw???
Tror att orsakerna till att det inte finns några "tester" ännu är flera.
Dels är det väldigt svårt att "sia" om besparingen då det finns väldigt många olika beroenden som alla påverkar resultaten. Om man ska testa något och dokumentera så måste man ta hänsyn till helheten, och om vi bara utgår från den där "Duschvärmeväxlaren", så beror det ju främst på hur många som duschar, duschar dessa dagligen, hur länge duschar dom, vilket tryck har dom på vattnet, vilken temperatur, vilken temp håller inkommande vattnen. osv osv osv. Det skulle bli en miljard olika parameterar att ta hänsyn till.

Av samma anledning så är det ju omöjligt att skriva "Du sparar så här mycket":
Helt enkelt för att det är omöjligt att ange. Allt beror på dina förutsättningar, på samma sätt som bredbandet levererar olika hastighet beroende på vad du har för kvalitet på kabeln tex. in till ditt hus.

Sen är det också så, att man så länge det bara finns en, två eller tre tillverkare av en produkt är det mycket svårt att få en obereonde test av produkten, då "testföretaget" alltid undviker att riskerar att fasta i en "reklamsituation".

Gällande generellt så stöter jag ofta på otroligt skeptis av alla digniteter både inom värmepumpsbranchen, och även inom el och industri när det gäller frågor om liknade produkter. Motarbeta allt som inte bevisats in i absurdum... och det gäller allt nytt som PVC-fönster, solvärme eller annan "ny" teknik (som vi i Sverige tycker är nytt vill säga)
 
Redigerat:
plutoorjan skrev:
Sen är det också så, att man så länge det bara finns en, två eller tre tillverkare av en produkt är det mycket svårt att få en obereonde test av produkten, då "testföretaget" alltid undviker att riskerar att fasta i en "reklamsituation".
Nu är ju testet som pelle242 länkade till inte gjort av vilket testföretag som helst utan SP.

I övrigt håller jag med dig om att besparingen är högst beroende på omständigheterna, även om trycket på vattnet inte har någon betydelse utan flödet ;).

Som tidigare sagt så är det inte alltid den relativt svart/vita besparingskalkylen som driver människor. En del vill helt enkelt enkelt minska sin energianvändning och är beredda att betala för det.
 
Om jag läster testprotokollet från SP rätt så är ju kontentan att den testade DVV presterar så här:

* Den höjer temperaturen på inkommande kallvatten till blandaren med drygt 20º (från 5º till 28º).
* På grund av tempökningen ovan så "drar" den ca 4liter varmvatten mindre per minut, jämfört mot utan DVV installerad.

Kontentan måste ju då vara att om jag duschar i tio minuter så sparar jag alltså 40liter varmvatten.
Stämmer detta så är det sjukt mycket som finns att spara på liknande teknik.
 
Om man inte har några jämförbara siffror är det bara gissningar/antaganden/förhoppningar...

Att mäta är att veta....
 
Enk Projektet skrev:
Om man inte har några jämförbara siffror är det bara gissningar/antaganden/förhoppningar...

Att mäta är att veta....
Alltså...
jämförbara siffror har du ju i testprotokollet från SP ovan, eller hur menar du?
Det kan väl inte bli så mycket mer "fakta" än just så... Mäta... är väl just det som SP gjort.

Sen kan det självklart variera från hushåll till hushåll beroende på vilken temp man har på sit vatten från början, men om man har jämförabara värden med de i SP:s testprotokoll så blir ju resultatet just som jag skrev... eller så tänker jag helt fel.
 
Redigerat:
@plutoorjan: Ja, det får jag det också till. Jag kontrollräknade det totala flödet med/utan vvx för att kolla så man inte satt in en strypning på flödet vilket gett missvisande siffror men flödet är det samma (14 liter/minut)
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Bara för att det är svårt att mäta betyder inte att man kan låta bli. Och man kan definitivt sätta upp ett par relevanta typfall (de flesta av oss har nog liknande vattentryck och temperaturer).

Om man skall komma med påståenden om energibesparingar skall de vara uppbackade av oberoende mätresultat. Annars är det bondfångeri och bedrägeri.

Något som gör mig synnerligen skeptisk är att man inte publicerar rapporten i sin helhet utan endast ett utdrag. Det brukar vara ett tecken på att man döljer något...
 
Om jag läster testprotokollet från SP rätt så är ju kontentan att den testade DVV presterar så här:
* Den höjer temperaturen på inkommande kallvatten till blandaren med drygt 20º (från 5º till 28º).
* På grund av tempökningen ovan så "drar" den ca 4liter varmvatten mindre per minut, jämfört mot utan DVV installerad.
Kontentan måste ju då vara att om jag duschar i tio minuter så sparar jag alltså 40liter varmvatten.
Stämmer detta så är det sjukt mycket som finns att spara på liknande teknik.

mexitegel skrev:
@plutoorjan: Ja, det får jag det också till. Jag kontrollräknade det totala flödet med/utan vvx för att kolla så man inte satt in en strypning på flödet vilket gett missvisande siffror men flödet är det samma (14 liter/minut)
Då skulle jag vilja påstå att den sparar mer än vad åtminstonde jag hade trott.
Om jag kan spara 40liter varmvatten/dag enbart utifrån mina egna dagliga duschar, så måste ett hushåll om fyra personer, tex. två tonåringar, kunna spara "hur mycket som helst" på en sådan här tingest.
 
pelle242 skrev:
Bara för att det är svårt att mäta betyder inte att man kan låta bli. Och man kan definitivt sätta upp ett par relevanta typfall (de flesta av oss har nog liknande vattentryck och temperaturer).

Om man skall komma med påståenden om energibesparingar skall de vara uppbackade av oberoende mätresultat. Annars är det bondfångeri och bedrägeri.

Något som gör mig synnerligen skeptisk är att man inte publicerar rapporten i sin helhet utan endast ett utdrag. Det brukar vara ett tecken på att man döljer något...
Självklart ska det backas upp med oberoende mätresultat, men jag förstår fortfarande inte rikigt vad du menar...
Företaget i fråga har gett SP i uppdrag att testa en Duschvärmeväxlare, och resultatet i det testprotokollet (från SP) är alltså det vi diskuterar just nu. :)

Är inte SP en oberoende part som presenterar oberoende mätresultat?
Jag tycker tvärtom att det är praxis att man inte publicerar rapporten i helhet, och det är väl väldigt sällan man får se en "komplett" rapport. Självklart kan det finnas en "hake", men jag har väldigt svårrt att se att SP skulle komma med "påhittade" rapporter och testfakta.

Blir ju sugen på att köpa en sån DVV själv och dusha i flera dagar i streck för att mäta alla möjliga olika parametrar. :)
 
Jag tänker inte på den omtalade vvx till duschen utan i allmänhet....för att veta var man spar energi måste man mäta så man får en ref...efter det så får man mäta efter varje ändring....
Om man tex sätter i bergvärme samtidigt som man tilläggsisolerar och byter fönster så är det ju omöjligt att veta vad som gjort vad......
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Pelle242 har en poäng med att hela rapporten inte är publicerad, jag vet inte om den går att få tag i direkt via SP men gissningsvis inte. Bolaget bakom produkten verkar dock föra en tynande tillvaro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.