Vi skall få fiber till våren. Hurra! Problemet är att Telia vägrar att teckna avtal med vår fiberleverantör. "Är det inte Skanova som levererar fibertjänsten så är vi inte intresserade!" Mitt problem är att jag har idag Telia som leverantör av alla internettjänster: TV, ip-telefoni och internet. Att byta leverantör är i princip inget problem, det finns en uppsjö av andra leverantörer av samma tjänster. Det som gör att jag börjar svettas är att mina tre olika e-postadresser ligger nu hos telia och byter jag leverantör så spricker det. Jag måste ju byta adresser då. Visst, det finns hotmail, G-mail och flera andra tjänster, men jag ser inte dem som seriösa alternativ. Jag vill ha min mail i min dator där jag kan ha kontroll över vad, och var, och hur jag sparar min mail.

Hur gör jag??
Kan jag ha exempelvis Tele2 som internetleverantör och ha min mail kvar hos Telia?
Måste jag inte köpa internetabonnemang på två ställen då?
 
Varför inte skaffa domänen pegee.se och ha mailen där? Kostar bara någon hundralapp per år...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Du kontaktar Telias kundtjänst så får du veta vilka alternativ du har.
 
Även med gmail (osv) har du möjlighet att hämta ner posten till din egen dator utan att lagra den hos Google (osv). Ställ in ditt epostprogram på "pop3" bara.

Men som redan sagts, börja med att kolla med telia vad de har för alternativ åt dig.
 
De är dumt att ha sin email-adress knuten till internetleverantören just av den anledningen. Ibland kan man bli tvungen att byta internetleverantör.
Jag har svårt att förstå dem som använder sin jobbmail till allt, även privata saker. Skulle man byta arbetsgivare får man ju samma problem.

En gmail-adress är gratis och man kan man troligen behålla den livet ut, oavsett byte av internetleverantör eller arbetsgivare, men man måste acceptera att Google scannar alla mail efter information som kan användas i reklamsyfte (eller värre). Som svartöra nämner kan man lagra mailen själv, men jag rekommenderar IMAP i stället för POP3.

Jag håller med vilpi, det är dags för TS att skaffa en egen domän. Jag har min domän hos one.com. Man får 15GB utrymme att använda till mail, hemsidor etc. för ca 200-300 kronor om året (webbhotell inkl DNS + domänkostnad). Man kan ha ett obegränsat antal email-adresser.

Kör man t.ex Thunderbird inställd på IMAP på sin egen dator mot gmail, one.com eller liknande kommer alla mail kopieras till den, men de kan samtidigt ligga kvar på servern så att man kommer åt allt via webmail när man inte sitter vid sin egen dator.

I vilket fall som helst, skaffa omedelbart nya adresser och börja använd dem!
Sätt upp autosvar på Telia-adresserna (om det går) med hänvisning till dina nya adresser.
När Telia stänger av dina gamla mail-adresser är det för sent att lösa det på ett bra sätt.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
One.com har dessutom en daglig backup som fungerar på utrymmet.
Jag har testat den, det tog några dagar sen hade jag en kopia på mitt mailkonto. ;-)
 
Kontakta Telia för du kan ha kvar epost konton även om du inte har bredbandet hos dem.
Min pappa har gjort så.
 
mry skrev:
Kontakta Telia för du kan ha kvar epost konton även om du inte har bredbandet hos dem.
Min pappa har gjort så.
Om det fungerar så är det lysande!! Skall genast prata med dem. Som b_hasse säger så är det försent att börja lösa problemet när Telia stänger kontot. Det skall böjas i tid.....
 
Annars kan man väl alltid teckna ett billigt mobilt bredband hos Telia för att ha kvar mail-adresserna.

Men att skaffa egen domän är ju det säkraste sättet att slippa byta mail-adress, jag gick över till egen domän för snart 10 år sen tror jag. Sen hade jag en övergångsperiod på 3 år när jag avvecklade alla andra gamla adresser som man hade dragit på sig under åren.
 
Jag har en egen domän, men använder även gmail vilket passar bättre i många sammanhang.

Eftersom gmail har en i mitt tycke oslagbar filtering så spolar jag för övrigt trafiken via den egna domänen genom gmail för att bli av med spam. På köpet får man en extra backup och håller NSA underrättad..
 
Jag har min egna domän hos Gmail (men vet inte om det går att nyanskaffa gratis längre).
 
Nerre skrev:
Jag har min egna domän hos Gmail (men vet inte om det går att nyanskaffa gratis längre).
Om du menar Google Apps så är jag ganska säker på att det inte längre går att teckna gratisversionen såvida man inte är registrerad som "non-profit" enligt någon amerikansk norm, och man har infört en del begränsningar i befintliga konton.
Synd, var en jäkla bra tjänst för den med måttliga behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.