Hej

Detta blir mitt första inlägg.

För 4 år sedan tog jag och min kille över hans farfars hus. det är byggt 51 och tillbyggt 73.
Vi vill nu bygga ut och det inte har varit besiktigat när vi tog över det är det lämpligt att vi gör det nu?
Vad för slags besiktning är det man ska göra, läser om överlåtningsbesktning är det det som är lämpligast?
Vi vill ha en grundlig genomgång innan utbyggnaden.

Tacksam för era råd

Mvh Sandra
 
men varför?

En överlåtelsebesiktning gör man när man köper ett hus, för att kontrollera att huset inte har några fel man borde ta hänsyn till när man funderar på hur mycket man vill betala.

När man väl har köpt huset så kan man inte längre få prisnedsättning för ev. fel man hittar. Såvida de inte är s.k dolda fel. Dvs. fel som inte kunde hittas vid en besiktning.

Vid en tillbyggnad så kan det vara så att konstruktören måste titta på vissa saker i den bef. byggnaden för att ex. kunna ansluta det nya taket mot det bef. huset och några liknande detaljer. Men det undersöker man i så fall som ett led i att ta fram konstruktionsritningar.
 
Jo det vet jag.
Men jag tänker så att vi vet att det är värt att bygga ut. Jag vill veta om det finns påväxt eller fuktproblem mm. innan vi lägger mer pengar. Det kan ju lika väl vara så att det är lämpligare att riva en del och bygga nytt.

hempularen skrev:
men varför?

En överlåtelsebesiktning gör man när man köper ett hus, för att kontrollera att huset inte har några fel man borde ta hänsyn till när man funderar på hur mycket man vill betala.

När man väl har köpt huset så kan man inte längre få prisnedsättning för ev. fel man hittar. Såvida de inte är s.k dolda fel. Dvs. fel som inte kunde hittas vid en besiktning.

Vid en tillbyggnad så kan det vara så att konstruktören måste titta på vissa saker i den bef. byggnaden för att ex. kunna ansluta det nya taket mot det bef. huset och några liknande detaljer. Men det undersöker man i så fall som ett led i att ta fram konstruktionsritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.