Vårt hus är från 60-talet, och därför har altan och carport i trä blivit uttjänt. Bägge hade korrugerat blått plasttak. Förra året bytte jag altantaket till nybyggnad i limträ med kanalplast, och utvidgade plattsättningen i kalksten, och stöttade upp med en stödmur. Det går att läsa om detta projekt här på BH:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/227430-altantak-i-limtra-fast-i-putsad-tegel-over-kalksten-i-bruk-med-stodmur-av-kalksten.html

I år tog jag mig an carporten. Den var faktiskt närmast sönderfallande. Inte farlig, men på väg att bli. Plasten gammal och skitig, illaluktande. Trät sprött och på vissa håll löst.

Givetvis blev projektet skenande. Från början skulle carporten ersättas, med små virkesdimensioner, men med plank på hela bredsidan. Sedan delade jag av och planerade den bakre halvan till förråd, med genomgångsdörrar och invändig beklädnad med råspont. Sedan kom tyvärr (!) en vän förbi och påpekade att jag borde förbereda för balkong, eftersom man kan ta upp en dörr från rummet ovanpå garaget. Eftersom detta är sydöstläge med perfekt förmiddagssol så fick det bli så .. :cool:

1-innan-framsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framifrån. En thuja växer lite vilt, den kommer nog möta sitt öde nästa vår ..

2-innan-bredsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halva bredsidan mot grannen är täckt med plank, resten öppet.

3-innan-baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakifrån syns tydligt att halva carporten, som inte har plank, heller inte går ändå till tomtgräns, utan det finns en sorgrand med gräs.

4-innan-stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på virkets skick. Sönderfallande stolpe.

5-innan-stolpfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. och när stolpen togs bort så ser infästningen ut så här. Inte mycket kvar.

7-plintborrning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra året handgrävde jag tre plinthål. Nu skulle jag ha 12 och hyrde en jordborr. Väl värda kronor!

8-plintgjutning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuter för plintarna. Jag har blivit förtjust i tvångsblandarna. De är överlägsna vanliga tumlare.

9-virke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir mer virke än man tror, om man skall täcka allt med plank och dessutom ha råspont på insida i förrådet och ovanpå taket. Skippade billigaste alternativet med Byggmax utan köpte det prutat hos "proffshandeln" med närmast gratis utkörning på lastbil.

10-malartalt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4x7m^2 partytält från Harald Nyborg, som inhandlats för målningen. Det snorbilliga från förra året blåste sönder, så nu köpte jag ett stabilare. Tro det eller ej men målningen var det som tog absolut mest tid. Totalt målades 200m^2 med 3 strykningar + 1 slutstrykning efter montage.

11-bakre-barlina.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlinor samt 8 stolpar är av limträ för att uppfylla lastkrav från balkong. Träguiden.se har använts som bygguide samt för hjälp med dimensionering och rekommendationer. Här monteras bakre bärlinan med hjälp av alplyft. Den är fastskruvad i teglet med ca 30st långa fasadplugg.

12-takstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela bärande grundkonstruktionen klar. Enklare än förra året då takstolarna ligger i eget plan.

13-tak-spont.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råspont på taket ..

14-takpapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. och takpapp. Pappen går upp mot väggen, som i sin tur sedan täcks med plåt.

14.5-dorrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygger stabila dörrar till förrådet, även de med råspont på insida. Vikten blev ca 50-60kilo, så de blåser inte upp direkt.

15-efter-framsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det nu ut från framsidan. Jag valde att skruva varannan bred och varannan smal fasadbeklädnad. Den smala är faktiskt lockläkt.

16-efter-baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och från baksidan. Takfötterna har jag klätt in.

18-efter-plat-uppe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtslagarns jobb lite tydligare. Sådant ger jag mig inte på själv, och jag valde bort klickplåt. Fönstret skall sedan tas upp till en dörr, och själva balkongen byggas ovanpå plåten. Det blir snedsågade reglar med trall ovanpå. Och ett litet räcke. Bara bygglov först då ..

17-efter-plat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart. Totalt mäter bygget 21m^2, förrådet är hälften, och delen framför används som cykelförråd.

Den röda färgen på rännor är samma som på altanen. Tanken är att hela huset skall få dessa hängrännor tids nog. Nästa år fixar jag själva balkongen. Kvar är även att ordna klart med golv i förrådet efter urgrävning av gräsmatta, samt att ordna lite snyggare handtag/låsmekanism till dörrarna.
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
Kostnader

Målarfärg och redskap - 11'
Virke, skruv och beslag - 20'
Maskinhyra (blandare, borr, tryckluft) - 3'
Övrigt (armering, mer skruv, cement, gångjärn, mutter, grus, byggvirke) - 4'
Totalt: 38'

Tillkommer plåtarbete ca 15' (10' efter rot)


Lärdomar i år.
* Tack gode gud för att jag inte valde att spika spont och papp för hand.
* Tvångsblandare regerar som sagt. Blandar extremt fort (3min), lätta att fylla på, och skvimpar inte över.
* Det är jobbigt att måla MEN det går 2-3ggr fortare med målarens knep - rolla på färgen och efterstryk direkt med pensel! Bred och grov roller klarade ca 1m^2 beroende på virke och vad man strök på. Överlägsen teknik, man slipper gå med hink och doppa stup i kvarten.
* Det är dumt att lasra ut bygget en stekande soldag när man dessutom är bakfull ..
* Favorithandskar än så länge: Grovjobb - Hestra Job, snickeri - Guide gul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.