Jag sågade en del kanalplast förra året och precis som ovanstående så funkade det utmärkt med en fintandad fogsvans, eller lyxigare med cirkelsåg. En sänksåg med skena blir så klart lättast. Sticksåg borde väl också fungera fint. Tänk på att det är inte mm-noga, om du i övrigt byggt rakt, eftersom metallblecken kommer att täcka skarvarna med viss marginal.

Det man får akta sig för är om du lägger upp taklängden på arbetsbockar, då det då lätt sviktar när du trycker ner sågen och det kan strula till sig.
 
Gjorde precis detta för något år sedan med byggmax tak. Använde ett blad från en bågfil som jag sågade med för hand. Vinkelslip gick sådär, bågfilsbladet var den bästa lösningen jag hittade.

Testade även med den mest fintandiga fogsvans jag kunde hitta samt sticksåg med fintandigt sågblad. Både varianterna var ren katastrof.
 
Vi brukar klippa med vanlig kökssax, det är mycket enklare än att såga.
 
En bra sticksåg måste väl vara bäst - de kan ju även såga i metall
tror jag med rätt blad - och lägga en bräda som "stöd" lär ju vara bra
(om inte sticksågens "riktingsgrejor" räcker) - annars kan man ju ta
motorkapen med räddningsskiva (allroundskiva) ... men det lär ju
vara overkill :) ... .
 
Mitt tips: ska du köra med maskin lägg ihop skivorna för bättre stabilitet, för hand, köp en fintandad fogsvans. Var mer än en för att hålla i.
 
Annars är som sagt sax utmärkt. Alla era förslag på olika mer eller mindre rejäla sågar är lite som att diskutera hur man bäst sabrerar vinflaskan, när den faktiskt har skruvkork. :cool:
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Monterade en cirkulär slipskiva på borrmaskin o körde på hög hastighet. Effekten blev att jag brände mig genom plasten. Snabbt och mycket bra kapning
 
Kanske är bäst att testa sig fram med några olika varianter.
Resultatet kanske varierar beroende på vilket plasttak man har.
 
Janneman skrev:
Kanske är bäst att testa sig fram med några olika varianter.
Resultatet kanske varierar beroende på vilket plasttak man har.
Så är det, i den här tråden diskuteras två helt olika sorts plasttak.
 
Men jag tyckte precis att jag läste att TS själv skrev att det var ByggMax korrugerade, med bild och allt? Det klipper vi alltid med sax, såg går inte alls bra.
 
Jag kanske har blandat ihop begreppen. Jag trodde alla dessa altantak kallades för kanalplast
Oavsett om de var i det billigare acryl eller det dyrare macrolon.
Acryltak har jag försökt såga men det var mycket svårt.
Tänkte denna gång satsa på ett dyrare macrolontak, det kanske då blir lättare att såga.
Ber om ursäkt om jag rört till det.
 
Korrugerad plast är korrugerad plast, sådan här vågig. Kanalplast är kanalplast, de är i skikt med mellanväggar så att det blir en isolerande luftspalt inne i taket. Dessa är släta, tjockleken gör ju att de måste sågas.
 
Såga den i överkanten, annars finns det risk för att det blir att se ojämnt ut i nederkant, samt det är lättare att dölja små missar i överkanten! Eller varför inte skarva ut så att du kan nyttja hela plasten? Hoppas att Dom fått ordning på kvalitén på deras tak, svärfar köpte ett som höll i 2-3 år, sedan var det förstört pga solen!
 
Sticksåg med blad för metall har jag använt till dessa tak, fungerar bra, samt som föregående skrev, sax är super!;)
 
Har nu googlat och tittat på bilder. Kanalplast är det inte jag skall såga i utan det är korrugerad plast
I det bättre materielet macrolon. Kanalplast har jag faktiskt aldrig sett tidigare.
Borde haft klart för mig detta innan jag skapade tråden, ber om ursäkt för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.