Hur långt in i ventilationskanalen rengjordes det?
Var började eternitkanalen?
Är det några böjar i den rensade kanalen?

Det är ytterst ovanligt att i ett hus med självdragsventilation att flera frånluftdon delar på en och samma kanal. Anledningen är att det lätt blir rundgång på den "dåliga" luften inne i huset. Däremot så kan det vara sprickor i murbruket mellan två frånluftskanaler som gör att bla rök kommer i en annan kanal än förväntat.

Att trycka en ventilationsflexslang ner genom murstocken vidare genom skarp 90° böj (tex vid övergång till eternit) är inte lätt, även eternitböjar brukar/kan var skarpa.

Våra frånluftskanaler var eternit från väggen/taket där frånluftdonet satt fram till den murade murstocken.

Ljusgrått damm fick vi i mer eller mindre hela huset när vi för några år sedan rev vår murade skorsten, dammet kom från murbruket. Då hade vi några år innan tagit bort alla (förutom imkanalen, den drog vi ny precis innan vi började riva skorstenen) eternitkanaler när vi uppgraderade ventilationen från självdrag till FTX-ventilation. Vi hade ventilationen avstängd under rivningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Panga, jag hade gjort en tydlig skrivelse till försäkringsbolaget där tillvägagångssätt, skada och allt beskrevs noggrant. Tyvärr var det efter denna skrivelse som jag fick en skrivelse tillbaka att sotaren inte agerat oförsiktigt utan använt en vedertagen metod. Där skrev försäkringsbolaget även att jag inte kan överklaga beslutet från dem, utan att detta är slutgiltigt. Men att jag kan driva det till domstol om jag vill. Att det är min enda chans. Känns drygt... men kanske ändå värt mödan. Jag ska hur som helst skriva till försäkringsbolaget och tydligt framföra att jag anser att de fattat ett felaktigt beslut, visa på Arbetsmiljöverkets regler osv. Och säga att jag kommer att utgå från detta om jag tvingas ta ärendet till domstol. Förhoppningsvis, även om chansen är liten, inser de då att deras beslut kanske blir svårt att försvara och kan tänka sig att öppna ärendet igen. Tvivlar dock på det, men iallafall värt ett försök.

Demmpa, kanalen rengjordes ända uppifrån skorstenen och ner till ventilationsöppningen på innervägg.
Det var ju genom den öppningen som man drog ut all smuts, grenar osv från kajbona. Jag såg personligen borsten snurra precis vid öppningen på innervägg.
Eterniten tror jag finns hela vägen.
Från denna kanal går tydligen som ett "knä" in i min dotters sovrum. Detta "knä" är också i eternit.
Alltså, den slang de tryckt in går ej genom hela huvudkanalen, utan har en öppning som gör att frånluft från min dotters rum kommer ut genom slangen. De delar samma huvudkanal.
Vad tror du att ventilationsflexslangen är i för material? Stål?
Tror du den konstant nöter mot eterniten pch frigör mer, eftersom den ej är dragen rakt igenom?
Eller ligger den still? Tror du att de skadade eterniten ytterligare då de tryckte in slangen?
Det var tydligen trångt har de sagt, då de nu försvarar varför de inte drog slangen rakt igenom hela kanalen.
De var tvungna att använda en bit från vardera hållet.
Rundgång på "dålig" luft om två frånluftsdon delar samma kanal?
Hur menar du med det? Att frånluft från ena kanalen kommer in igen som tilluft i den andra, eller vad?

Tror det är omöjligt att ta bort eterniten i mina frånluftskanaler. De verkar ju vara fastmurade.
Eller, hur skulle det gå till?

FTX-ventilation, kan det vara något att satsa på? För att helt kunna mura igen eternitkanalerna?
Hur fungerar detta? Dyrt?
Mitt hus har torpargrund, två våningar, byggt 1893.

Tack på förhand, igen! :)
 
AnneFi
1893? Hade man börjat använda eternit i murstockar då?
 
Stina71 skrev:
Rundgång på "dålig" luft om två frånluftsdon delar samma kanal?
Hur menar du med det? Att frånluft från ena kanalen kommer in igen som tilluft i den andra, eller vad?
Exakt.
Sedan kom jag på det precis just nu, i ett sovrum ska det aldrig vara frånluft, det spa bara vara tilluft.

Stina71 skrev:
Tror det är omöjligt att ta bort eterniten i mina frånluftskanaler. De verkar ju vara fastmurade.
Eller, hur skulle det gå till?
Våra eternitkanaler (fyra st) var inmurade i skorstenen, det var ganska mycket bruk runt eternitkanalerna, det gick lätt att knacka sönder bruket utan att skada eternitkanalerna.

Stina71 skrev:
FTX-ventilation, kan det vara något att satsa på? För att helt kunna mura igen eternitkanalerna?
Hur fungerar detta? Dyrt?
Mitt hus har torpargrund, två våningar, byggt 1893.
Genom att byta från (obefintligt) självdrag till FTX (forcerad till- & frånluft med värmeåtervinning) så kommer ni få mycket bättre inomhusmiljö.

Tilluft har man i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor.
Frånluft har man i tvättstuga, kök, badrum, toa, dusch, bastu, klädkammare, förråd, matkällare.

Jag rev eternitkanalerna själv, köpte FTX inkl. montering & injustering från vent.firma, det kostade ca 90000kr (enplan med källare, 100+100kvm). Några av utrymmena där eternitkanalerna hade varit drogs spirorören.
 
Har du någon hum om att hur mycket det skulle kosta att åtgärda sanering, kanaler etc- ja, det som du nu upplever som företagarens fel ?

Innan du funderar på att gå till domstol (där du riskerar att förlora - och då får du betala både dina egna och motpartens kostnader) så bör du ha klart för dig hur stor summa som du är beredd att tvista om.

Anledningen jag frågar är att det kan vara så att dina egna juristkostnader (och du klarar inte detta själv mot ett försäkringsbolag, om du inte är jurist) kan uppgå till mycket mer än åtgärdskostnaden.

Det är detta som står på spel; betala själv eller riskera att även betala dina och motpartens kostnader.
(Men naturligtvis finns ju chansen också att du kan vinna och få ersättning för dina kostnader - men jag gissar att oddsen är låga).
 
AnneFi, eterniten måste ha satts dit i samband med att man skaffade skorsten nummer två.
Den ser nyare ut än den riktigt gamla skorstenen. Jag har tydligen hela åtta eternitkanaler i denna skorsten.
Detta såg man i samband med filmning av kanalerna i skorstenen.
Vissa är i bruk, andra verkar vara "proppade".
 
Demmpa, betyder det att de jäkla eternitkanalerna som sitter ihop, i min dotters rum och rummet där de rev ut kajbona, kan leda in asbestfibrer, istället för att blåsa ut luften, frånluft, som det är tänkt?
Inte bra isåfall...
Just nu har jag tejpat fast en en kartongbit över min dotters frånluftskanal?
Är det ok?
Låter det som en bra ide' att helt enkelt låta någon mura igen den öppningen?
 
roland53, jag har ingen koll på kostnaderna.
Du har helt rätt i att det finns en risk att få stå för hela "kalaset", så jag ska verkligen ta mig en funderare innan jag tar det steget. Men, något ska jag iallafall göra.
Sanera, ja, vad man nu kan göra efter så lång tid..
Vet inte om det finns något att sanera längre.
Eller om det är försent.
 
Demmpa, varför ska man inte ha frånluft i ett sovrum?
 
Utomhusluften ska komma in i rum man vistas mycket i, luften går sedan vidare som "överluft" till rum/korridorer där man vistas mindre, luften går sedan vidare igen som "överluft" till rum där luften oftast blir "smutsig/dålig" för att från det rummet gå ut till friska luften.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Demmpa, betyder det att de jäkla eternitkanalerna som sitter ihop, i min dotters rum och rummet där de rev ut kajbona, kan leda in asbestfibrer, istället för att blåsa ut luften, frånluft, som det är tänkt?
Inte bra isåfall...
Just nu har jag tejpat fast en en kartongbit över min dotters frånluftskanal?
Är det ok?
Låter det som en bra ide' att helt enkelt låta någon mura igen den öppningen?
 
Eterniten innehåller ju inte 100% asbest, någon får gärna rätta mig men jag tror det typ är 10 - 15%. Dammet du så och städade upp behöver ju inte innehållit fibrer...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.