Hejsan!
Är intresserad av ett hus som har ett stort tillbyggt garage. Efter kontroll hos kommunen så visade sig garaget sakna bygglov. Nu tänkte jag berätta detta för mäklaren, men har mäklaren skyldighet att informera andra budgivare/intressenter om detta? Tackar för svar,
Mvh
Mopack
 
Mikael_L
Ja, egentligen har mäklaren skyldighet att informera alla intresserade köpare om omständigheter mäklaren vet om och som kan ha betydelse för köparen att veta om.

Men det sliras ganska garanterat på detta hos många mäklare, kan jag tänka.

Om du berättar detta för mäklaren och verkligen vill ha chansen att knäppa h*n på näsan så ger du infon på något vis så det går att bevisa att mäklaren tagit del av denna info. T.ex. emailar det och hoppas att det dessutom kommer något slags svar som bekräftelse på att mäklaren fått och läst mailet.
T.ex. mailar lite info om förhållandet och samtidigt frågar om det kan innebära problem för dig som köpare om du köper fastigheten.

Om sen någon annan köper huset och inte blivit upplyst om detta av mäklaren så går det lätt att anmäla mäklaren hos mäklarnämnden.
Jag skulle gärna se att det skedde lite fler anmälningar mot mäklare, den branschen skulle må bra av att saneras lite.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Ja, det är inte helt säkert att mäklaren måste tro dig om du säger att "enl. kommunen saknas bygglov". Om mäklaren anser att säljaren försäkrat att det finns bygglov, så står ord mot ord. Mäklaren kan då visserligen lätt kolla själv. Men jag är inte helt övertygad om att mäklaren blir fälld av fastighetsmäklarinspektionen i det läget.

Om du kan få ut skriftligt från kommunen att det saknas bygglov, och lan bevisa att mäklaren tagit del av det. Då lär det vara svårt att motivera varför han inte meddelat andra spekulanter det.

En annan fuling som verkar förekomma är att sådan negativ information undanhålls till precis när kontaktet skall skrivas på. Då har mäklaren framfört informationen, köparen har en chans att bedöma den i minst en minut...
 
Jag tror också att det tillhör undersökningsplikten så mäklaren kanske tycker han informerar genom att informera om det.

Jag har vid ett tillfälle för ett par år sedan tittat på ett nybyggt hus där det efter mina frågor uppdagades via mäklaren men från säljaren att båda badrum saknade tätskikt utöver precis i zon 1. Killen var själv snickare och hade byggt på egen hand.

Mäklaren sade i princip åt mig att denne inte tänkt meddela köpare eftersom hon ansåg att det självfallet var fackmässigt eftersom han var snickare. Killen själv verkade inte ha koll på badrum, men hävdade bestämt att det var byggt bra. Så de spelade båda på inkompetens spåret. Bad mig inte komma på visningen om jag ändå inte var intresserad. Jag släppte bollen eftersom jag inte var intresserad själv. Det budades upp från 4,8 mille till runt 6.

Jag har funderat på vilka som köpte, och om de nu har problem......eller så kanske de ville betala 6 mille och visste att båda badrummen var felbyggda.....svårt att veta.
 
Om det hade varit jag och jag verkligen ville ha huset hade jag budat som om det fanns bygglov.
Skulle jag vinna budgivningen skulle kontrakt med klausul skrivas och sedan skulle jag dra fram detta och förhala det hela tills jag lyckats gräva fram vad det verkligen innebar. Dvs bygglov i efterhand=avdrag med motsvarande på köpesumman, och om garaget måste rivas bryts självklart kontraktet.

Detta för att vara helt säker på att ingen annan vinner budgivningen utan att veta om detta.

Typ :)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Håller med DSL. Förhandla om du vinner budgivningen.
 
Tack alla för svar. Då ligger läget ungefär där jag trodde. Trodde dock att mäklaren hade en skyldighet att informera alla spekulanter direkt när han själv får veta. Men tack så mycket,
Mvh /Mopack
 
Jo, på pappret har de en skyldighet. Men kan trassla sig ur den lätt, om du inte stött på en av de tio etiska mäklarna i Sverige (y)
 
  • Gilla
Mopack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.