Hej!

Sedan ca 2-3 veckor tillbaka så har jag haft svåra allergibesvär hemma, irriterade ögon, hösnuva och lite allergiastma. Inga konstiga lukter, och inga större förändringar. Det blir bättre om jag är ute eller är på jobbet, och antihistaminerna hjälper.

Lite bakgrund: jag är pollen- och pälsdjursallergiker sedan sena tonåren (är nu 40). Har aldrig haft problem på hösten tidigare, och har aldrig (mig veterligen) haft problem med (mögel/svamp) sporer. Vi bor i ett radhus från '67 sedan två år tillbaka.

Jag har varit nere i krypgrunden och kikat, tänkte först att det kanske hade bosatt sig någon katt eller grävling där, men såg inget konstigt, inga konstiga lukter och såg bra ut. Ventilationen drar in friskluft där, och inga grannar har anmärkt på något problem där.

Om det vore något i t.ex. tvättmedel eller liknande så borde problemen fortsätta om jag är på jobbet, så det kan uteslutas.

Det som har hänt sedan 2-3 veckor tillbaka är att fjärrvärmen gått på/upp, annars kan jag inte komma på något.

Någon som varit med om något liknande? Några tips?

Vi har ganska mycket krukväxter, men de flesta av dem har vi haft väldigt länge, och jag har inte sett några konstiga blommor. Vi håller dem generellt ganska torra (vi är dåliga på att vattna).

Vad jag skall göra näst:
  • Ställa alla krukväxter i ett separat rum. Har en vag aning om att det kan vara någon mögel/svamp i jorden, kanske att värmen från elementen i fönstren har utlöst något... ?
  • Städa ur tvättstugan ordentligt, bara för att eliminera att det är något där. Är lite småstökigt där.

Annars blir det väl att beställa någon form av spor-/pollenanalys, får väl börja med att se om det kan gå genom villaförsäkringen...

Sen kan man säkert göra saker för att lindra det, som att storstäda, vädra oftare och köpa luftrenare, men jag går hellre till botten med orsaken.

Alla tips mottages tacksamt!
 
Inga arbeten hemma eller i närheten av huset med tätande fogmassa, silikon, färg eller nåt sånt? Filtren i ventilationen och själva aggregatet (om det finns något), är dom bytta/rengjorda? Det blir ju en annan luftväxling när värmen går igång...
 
j.f.s
Jag gissar på att du reagerar på mögel (utifrån). Jag lider precis som du av diverse allergier, astma och reagerar just nu mycket hemma men mindre ute och på jobbet. På jobbet sitter jag på kontor med tilluft som går genom en central anläggning. Hemma kommer luften via spaltventiler i fönstren utan filter.

Att man reagerar olika ute och inne kan kanske ha något att göra med temperaturen på luften?

Hur ser tilluften ut på ditt jobb? Filtrerad som i mitt fall?

Det är ju också så att under vårvinter och höst då det är vanligt med infektioner så är man känsligare. Som astmatiker/allergiker så jobbar redan immunförsvaret i uppförsbacke.
 
Tallguy196 - inga arbeten gjorde! Det är självdrag i ventilationen, och inga filter vad jag vet... (mer än i köksfläkten, men det går ju ut)

jfs... jo kanske, men borde man inte reagera mindre när det är regnigt/hög luftfuktighet ute. Idag var det regnigt, och jag hade stora besvär... Och att det kommit så plötsligt när jag aldrig haft problem tidigare!

På jobbet går tilluften genom något centralt system, så de måste väl vara filtrerad.

Tack för kommentarerna!
 
j.f.s
Jag är långt ifrån någon expert på området men det jag lärt mig under de 30+ åren som jag varit medveten om att jag har allergier/astma är att det varierar kraftig från år till år. Hur du är grundmedicinerad påverkar också. Efter den senaste utredningen som gjordes på mig för några år sedan så uppdaterades medicineringen och jag upplever att tex akutmedicin inte behövs lika ofta och inte minst så fick jag antihistaminer med effekt till skillnad från de bleka alternativ som säljs utan recept. :)

Men, den här hösten har varit jobbig till skillnad från våren som passerade väldigt obemärkt för mig vilket inte brukar vara fallet. Det brukar vara våren som är jobbigast.

Har du lagt om kosten? Ätit mycket jordgubbar, äpplen, stenfrukter eller druckit rödvin?
 
Fick en omotiverad pollensläng i våras, då var det visst polska pollen som blåst in. Kanske nåt sånt.
 
Jag har drabbats kraftig två vårvintrar i rad som börjat med förkylning. Har liknande hemma där det kändes värre. Tar brikanyl morgon och kväll med pulmicort. Samt fått nytt nässpray som var så stark att det påverkade luftrören som då var risiga. Men den lösgjorde slem i luftrören. Nu behöver jag bara använda sprejen då ochdå och har tabletterna som reserv. Läkaren hävda att det ofta inte är allergi utan en överkänslighet för vissa saker och att det oftast börjar vid näsan. Sprejen består av två komponter men kan inte ge dig namnet nu då jag ligger på sjukan efter en operation. Återkommer med namnet.
 
Jag har drabbats kraftig två vårvintrar i rad som börjat med förkylning. Har liknande hemma där det kändes värre. Tar brikanyl morgon och kväll med pulmicort. Samt fått nytt nässpray som var så stark att det påverkade luftrören som då var risiga. Men den lösgjorde slem i luftrören. Nu behöver jag bara använda sprejen då ochdå och har tabletterna som reserv. Läkaren hävda att det ofta inte är allergi utan en överkänslighet för vissa saker och att det oftast börjar vid näsan. Sprejen består av två komponter men kan inte ge dig namnet nu då jag ligger på sjukan efter en operation. Återkommer med namnet. Frugan har inte börjat med doftljus som exempel?
 
dammiga radiatorer, gardiner, mattor? Nu när du satt igång uppvärmningen så kanske gammalt dam/pollen som samlats under sommaren lyfter upp från varma radiatorer och svävar i inneluften?
Luftcirkulation i huset ökar med temperaturskillnaden inne/ute och det kan orsaka att pollen och annat dammlik ( spår från blomjord) rör på sej mer än under sommartiden?
bara gissningar eftersom du sa att uppvärmning och besvär kom nästan samtidigt.
hoppas du hittar källan till besvär
gaia
 
j.f.s
En annan tanke som slog mig var att det är inte så att någon annan i familjen har nytt umgänge och det nya umgänget har häst eller andra pälsdjur?
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi diskuterade detta på jobbet! Intransporterat mögel är mitt svar. Kolla hur du mår utifrån om det kommer in varm/fuktig luft från kontinenten eller tvärtom. Sedan i torsdags har varm luft strömmat upp över Skandinavien. Det var för ca 2 veckor sedan det kom en massa varm luft och jag var helt utslagen i flera dagar... Om man är multiallergisk så finns det många källor.
 
Hej igen, tack för alla tips och kommentarer!

Nu har jag stängt tilluftsventilen för självdraget, och det har blivit mycket bättre. Men inte helt bra, men det kanske beror på att det finns allergener kvar i huset, kan man misstänka - ventilationen blir ju sämre, och vi har inte storstädat.

Min huvudteori är att det är en katt som besöker krypgrunden lite då och då. Det bästa vore om man kunde bekräfta det, då borde det gå lättare att kommunicera med AntiCimex och samfällighetsföreningen (som har ansvar för skadedjur i krypgrunden). En kamera med rörelsedetektor vore inte så dumt...
 
Som synes är du inte ensam med dina problem.;) Det är ingen som kelar med katten innan de går in. Det kan räcka.
Nässprayen heter Dymista. Följ instruktionen och böj inte huvudet bakåt vilket jag har gjort.
 
Kanske finns pollenfilter till dina ventiler. Med risk för att självdraget försämras såklart
 
Jag är lite kvalster också, har astma i omgångar. Jag brukar ofta bli sämre på höstarna, har inte fått något riktigt vettig förklaring på det hela, men det känns som att det antingen är luften ute eller att det blir torrare inomhus som gör det, oklart varför jag sätter det i samband med det. Det kan ju också vara så att partikelhalten i uteluften ökar när dubbdäck kommer på och kolkraftverk drar igång. Uppe hos lillebror utanför gävle har jag aldrig problem på höstarna, varken inne eller ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.