Hej,

Jag kommer att posta några ritningar på vårat planerade kök som vi tacksamt skulle vilja få lite synpunkter på innan vi bestämmer oss helt och hållet på lördag.

I denna bifogade planlösning så har vi placerat köket i rummet uppe till höger. Tanken är att ta bort småväggarna och ha en bardisk där som angränsar emot det avlånga vardagsrummet. Se övriga bif. förslag på kökslösning. Vi har tänkt att ha matplatsen uppe vid dom 3 fönstrena.

Den stora frågan vi diskuterar hemma är om vi istället för vitrinskåpen skall ha hyllplan där (luftigare?)och om man kan fortsätta med skåp utmed väggen efteråt? Blir det bättre plats att sitta vid bardisken?

Det finns säkert andra funderingar som jag hoppas ni kan fånga upp.

Hälsningar

Johan
 
  • Planlsning_060301_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer köksförslag som vi fått.
 
  • Perspektivritning-6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera bilder.
 
  • Perspektivritning-5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ytterligare en bild.
 
  • Perspektivritning-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Om ni inte tycker att det är kul att torka kletigt damm på hyllor och på saker som står på hyllorna så rekommenderar jag vitrinskåpsvarianten. Trots det tycker jag att öppna hyllor är snyggt, men det är inte praktiskt, och speciellt inte nära spisen.

:) pinebar
 
Jag har öppna hyllplan ovanför diskbänken. De används för ofta använda grejer som formar, måttkärl, olivolja mm och jag tycker inte fett och damm är ett problem. Dock har jag inget sällan-använt-porslin där.

I mitt nästa kök tänker jag ha ett öppet hyllplan ovanför diskbänken (för att få en naturlig plats att montera belysning på) och sen, om det behövs, ha ett separat vitrinskåp.
 
Hej,
ni har kommit så långt som till ETT BESLUT! Jag ser att ni har valt att slå igen väggen till det angränsande rummet och flytta väggen lite grann för att få plats med t ex kylskåp och ugn. Ni har fått betydligt bättre möjligheter att inreda rummet.

Enligt min mening har ni disponerat rummet på det "enda" sättet som är möjligt. Bra att välja all speceriförvaring i kylskåpsväggen med avlastningsyta både bredvid kylen och ugnen. Då är det mindre allavrligt att ugnen och den övriga arbetsytan (vask och häll) ligger på andra sidan. Förvaring av husgeråd ligger på disksidan, relativt lätt att plocka ur diskmaskinen och lättillgängligt när man lagar mat. Diskhoarna ligger intill hörnet - trångt - men jag ser inga andra alternativ heller.

Det är endast små detaljer som man kan tänka på.

Vad gäller vitrin eller öppna skåp: jag röstar för vitrin! Dels ger ett vitrinskåp balans runt fläktkåpan, dels passar det väl ihop med den traditionella luckan ni har valt. Trängselfaktorn (vilekn jag tror är VÄLDIGT liten) är densamma vad ni än väljer. Avslutningshyllan faller inte i min smak. Prylsamlare, lite 80-talskänsla. Men kanske praktisk för att ha sockerskålen eller annat som man snabbt vill nå när man dukar!

Hörnbänkskåpet har en sneddörr. Mycket trångt och lååångt in i skåpet. Har kökstillverkaren 30 x 30 dörrvarianter? Det skulle jag välja för åtkomstens skull.

Det blir bra så här Johan. Jag tycker att ni har gjort ett toppenjobb och hittat en bra lösning. Det blir intressant att följa bygget och se det färdiga resultatet - för nog har ni kameran i beredskap...?
 
I vilket program eller hos vilken kökslevernatör är köket ritat?
Tycker köket känns jättetrevligt speciellt med fönster och dörr det är trevligt.
 
Hej och mycket tack för Era synpunkter.

Det kommer att bli ett vitrin och inga öppna hyllor.

När vi funderat en stund (och fick ytterligare vatten på kvarnen genom Lillbjörn) så kom vi fram till att vi kommer inte att använda sneddörrsvarianten utan lösa det med halvkaruseller enligt bif. bild. Det känns inte lika trångt och svåråtkomligt.

Vad tror ni om att ha ett vitrinskåp stående på bänkskivan istället för avslutningshyllan? Skulle kunna vara 60 cm brett för att få det kant i kant med bänkskivan. Blir det för mycket vitrin tror ni?

Sen har vi ju det här med färgvalet på bänksskiva, kakel, lister, golv. Meningen med detta förslag skall vara ek och grått. Skall man vända på det och ha gråaktig bänksskiva med ekträlist och eklaminat på golvet. Någon som har erfarenhet av denna frågeställning vore vi väldigt tacksamma?

Hälsningar

Johan

 
  • Perspektivritning-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

Det är ett Länghemskök och vilket program dom använder vet jag inte. Känns väldigt kvalitativt och prisvärt för ett svensktillverkat kök.

Hälsningar

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.