IMG_0940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej
Jag har en Lada/ladugårdsbyggnad som i dagsläget bara står, bifogar några bilder. Har funderingar på att förbättra bygganden så man har nytta av den. Bygganden är i grunden i bra skick, den är ganska rät och fri från fukt och skador i själva konstruktionen. Den har även bra plåttak och är delvis plåtad utvändigt. Klädseln börjar dock ge sig så den ser inget kul ut.
Ladan som är 200m2 helt öppen inuti står på plintar med brädgolv vilket är i dåligt skick och opraktiskt. Tanken är att grusa eller ljuta platta. Det finns även ett stall 55m2, en ladugård 85m2 med höloft ovanpå 85m2. Ladugården har en timmerstomme och betonggolv men allt är slitet.

Har någon gjort en liknande renovering? Hur gjorde ni? Blev ni nöjda? vad kostade det? Vad började ni med?

Alla andra tips på hur man skulle kunna gå vidare eller hitta info om detta tas tacksamt emot.
 
  • IMG_0945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Myrv12
  • Laddar…
Hej!

Hur har det gått för dig? Jag är mitt i planeringen för ett liknande projekt. Svårt att hitta projekt där folk gjort liknande övningar.

Kommer du att isolera någon del?

//Daniel
 
  • Gilla
Andreas_1
  • Laddar…
Hej Daniel. Jag håller på att renovera en lada för fullt nere i Varberg. Är färdig med en hel långsida och även halva nästa långsida. Gav mig på ena gaveln nu i helgen, men upptäckte när jag rivit ner all plank att grundmuren hade sjunkt ca 5cm från hörn till hörn. Ska försöka lyfta de reglar som sjunkit nästa helg och palla under. Har spikar ny plank som jag badat i järnvitriol. Ska försöka posta lite bilder senare.
/CC
 
  • Gilla
Andreas_1
  • Laddar…
Spännande!
Blir kul att se lite bilder!
 
  • Gilla
Andreas_1
  • Laddar…
Jag borde inte kapa denna tråden men här kommer en bild iallafall. Jag kommer starta en egen tråd med fler bilder under byggnadsvård när jag kommit lite längre.
Sydsidan_September.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/CC
 
  • Gilla
Andreas_1
  • Laddar…
Hej igen

Har inte kollat denna tråden på länge då det tog ett tag innan någon svarat. Jag har inte kommit särskilt långt hittills. Den del där djuren stått(bild 3) har jag fullständigt blåst ut och börjat göra om till verkstad. Det är nog det som är möjligt att isolera också. Ska se om jag kan få till någon bild Hur går det själv?
 
Jag pausar för tillfället eftersom det är så kallt, men såhär långt hanna jag till mitten av November: En långsida helt färdig med undertak och stuprännor, samt en kortsida.Det är helt vind och vattentätt och man kan låsa.
DSC05452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norrsidan_Port.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC05456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sydsidan_Okt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Myrv12 och 4 till
  • Laddar…
Ena gavelhörnet hade ju sjunkit 5 cm, men det var lätt att lyfta med tre domkrafter. En kraftig 5ton i hörnet och två mindre på närmsta reglarna.
/CC
 
  • Gilla
Andreas_1
  • Laddar…
Det ser väldigt bra ut, snyggt jobbat! Har du riktat bara riktat upp och satt vindpapp och spikläkt på den befintliga väggen? Du har en grundmur men hur är golvet konstruerat invändigt? Själv har jag också pausat och inväntar varmare tider.
 
Tack!
Alla syllar runt om är bytta i stort sett och då passade jag även på att lägga syllpapp och fästa in dom mot grundmuren. Många reglar var fuktskadade nertill ca 50cm så jag fick såga ur och jacka in fräscht virke. Passade även på att regla cc60. Kanske inte nödvändigt men 1200 var lite klent tyckte jag. På detta vindpapp och glespanel och panel doppad i järnvitriolbad. Mycket smidigt måste jag säga. Alla panelbrädor är snedsågade nertill och jag satte även dit en fotplåt nertill bakom glespanelbrädan. På det viset stänker det inte upp jord på väggen vid kraftigt regn.

Grundmuren och tre hörn var näst intill i våg. Jag har inte så mycket golv invändigt ännu, men jag har laddat med furuplank som ska monteras till våren. Tänkte isolera syllen, sandbotten och alla väggar så man slipper fukt i krypgrunden.

Port_Insida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser så byggde jag även en stor port så man får in båten och gräsklipparen. Tanken är att porten inte ska synas varken från in eller utsida.

Kanske inte någon kultur renovering till orginal direkt, men på sikt ska vi kunna ha övernattande gäster i ladan så det får vara lite klass på det.
/CC
 
  • Gilla
Myrv12 och 1 till
  • Laddar…
Tackar, mycket bra input. Jag ska försöka lägga upp lite bilder också när det så småningom händer något vettigt. Just nu handlar det mest om att räkna och fundera hur mycket pengar som är vettigt att lägga till våren/sommaren.Riktigt kul om du Chris47 och alla andra som ev. läser det fortsätter på tråden också.
 
  • Gilla
Myrv12
  • Laddar…
Rolig tråd! Synd att man inte fick se slutresultatet! Hur blev det till slut?
 
Här kommer lite fler bilder. Mitt ladubygge är inte färdigt än, men jag har egentligen inte bråttom heller.
Obehandlad träterrass vid ett hus under konstruktion med en husvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för ladubygge med grävd schakt och installerat avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under konstruktion med träskåp och verktyg på bänkskiva framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av pågående ladubygge med verktyg, stege och fönster med utsikt över grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående ladubygge med ett kök, överskåp, ugn och verktyg på bänkskivan, stege till höger och oavslutad väggisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av golvvärme med synliga rör och kablar i ett ofärdigt ladubygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myrv12 och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd trävilla med stora fönster och rund fönsteröppning, framför en pågående veranda konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maer85 och 3 till
  • Laddar…
Imponerande bygge Chris47!

La du golvvärme + plankor i hela ladan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.