Ekgolv skrev:
Dagens diesel (miljödiesel) klarar tyvärr lagring betydligt sämre än förr, står den för länge kan det bildas alger i tanken.

Röstar också på elverk, där dieselverken som sagt är riktiga arbetshästar!

Har själv ett Hägglunds Elverk på 35Kva, den driver hela huset med max belastning utan att svettas.
Samt att den startar automatiskt vid strömavbrott (y)
[video=youtube;kMSh0QyOeSg]https://www.youtube.com/watch?v=kMSh0QyOeSg[/video]

Lite "over kill" kanske, du kommer långt nog med ett 2000w elverk!
Coolt! Hur många månaders mat i konserver har du i gömmorna? :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det ena utesluter väl inte det andra?
Vad utesluter inte vad?
 
mycke_nu skrev:
Vad utesluter inte vad?
Inverter och batterier utesluter väl inte generator?
 
Göran.W
Elverk.
Bensin om man har bensin bil och diesel om man har diesel bil.
Bensin elverk ska alltid gå på alkylat bensin innan man stänger av det och ha alkylat bensin i tanken så det startar när man behöver det.
Man kan ha några dunkar alkylat bensin hemma och räcker inte det så slangar man bilen.
 
Nyfniken skrev:
Inverter och batterier utesluter väl inte generator?
Skrev jag det? :confused:
 
Göran.W skrev:
Elverk.
Bensin om man har bensin bil och diesel om man har diesel bil.
Bensin elverk ska alltid gå på alkylat bensin innan man stänger av det och ha alkylat bensin i tanken så det startar när man behöver det.
Man kan ha några dunkar alkylat bensin hemma och räcker inte det så slangar man bilen.
Har du testat att slanga en modern bil? Man får knapp ner en 5 mm slang. Det tar en hel dag att tömma en tank.
 
Göran.W
Kan man inte slanga på det "vanliga" sättet så lossar man bränsleslangen och låter bränslepumpen pumpa upp det istället.
Det brukar inte vara några problem om man använder en relativt styv slang och snurrar den samtidigt som man trycker.
 
Jag häpnar över vilka problem som målas upp med elverken efter att de förbehållslöst konstaterats vara bäst. Min erfarenhet av småmotorer är visserligen att de inte alls är kinkiga med gammal bensin om den bara stått förvarad i tät dunk och inte i motorns tank. Inte desto mindre vidhåller jag att batteri och inverter är mycket enklare om man kan kompromissa med energibehovet. Kan man inte det är elverket ett givet val, men för små energibehov är batterierna mycket enklare att hantera.
 
Nu tycker ju faktiskt inte jag att man ska planera för McGyver-lösningar i samband med reservkraft.

Skulle tredje världskriget plötsligt bryta ut så är det en sak, men att involvera bränslesystemet i den nya bilen för vanliga strömavbrott är inte speciellt smart när man har möjlighet att planera bättre lösningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Avemo skrev:
Jag häpnar över vilka problem som målas upp med elverken efter att de förbehållslöst konstaterats vara bäst.
Dom är bäst, men man skall vara medveten om att dom är problematiska.

Mitt elverk gick extremt ojämnt efter att ha stått två år med vanlig bensin i tanken. Det tog ytterligare drygt ett år med alkrylatbensin innan det började gå OK igen.
 
Givetvis är elverk bäst vid stora energibehov, men varför är de bäst om man kan klara sig med lite energi? Att de är bästa alternativet många gånger innebär inte att de är bästa alternativet alltid.
 
Göran.W
Jag menade mer om bränslet tog slut man hade hemma är det bra att ha en bil att slanga ifrån om man inte kan få tag i bränsle på annat sätt.
Elverk är bäst för man behöver ofta ström till kaffe kokare, kyl-frys och liknade med.
Det man ska tänka på är att man egentligen behöver värma upp huset eller ström till kyl-frysen dom första 12 timmarna så egentligen klarar man sig ett halvt dygn med ett gasolkök och några led ficklampor.
Har själv en ups med extra batteri till ved pannan som tar över driften direkt av den.
På ovanvåningen har jag 3 st 12 volts lysrörs armaturer som lyser i evigheter med ett vanligt bil batteri.
I övrigt är det ficklampor till mina verktygs batteri som gäller.
Brukar inte starta elverket alls dom första timmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.