Hellre Cub Cadet än Biltema.
 
Tycker storlekarna/motorstyrkan på slungorna du kikar på är riktigt bra.
Men jag skulle nog lagt på exantal tusingar för en märkesslunga.
Dels är kvaliteten högre, och reservdelshållningen en helt annan än kinaslungorna.
 
Vilken motorstyrka är du ute efter? 8,1 eller 3,9 kW. Själv har jag en från CO på 4,8kW ( c:a 7.000:), som jag är mycket nöjd med. Den har dock bara 13" hjul, men med snökedjor går det fint.
 
Men är cub cadet verkligen "kinaskit"? Det är jenkqrtillverkqt och vad jag förstått håller det rätt bra kvalitet?
Är nu inne på deras 3-stegsslunga för 17tkr som fått bra betyg på diverse siter.
Vill ha en kraftig maskin som klarar blötsnö på 80 meter infart.
 
A
Vart ska man köpa reservdelar till Biltema-slungan om 3-4 år?

Köp en Cub-Cadet, oavsett vart den tillverkas (jag har ingen aning) så finns det återförsäljare och serviceverkstäder att vända sig till när det behövs.
Jag jobbar extra på småmaskinsverkstad och det är ju betydligt enklare att få tag i delar till välkända märken, även om många "kinaslungor" är misstänkt lik tex Stigas billiga maskin :rolleyes:

Själv har jag en 10 år gammal Yard-Man som är en av MTD-gruppens varumärken, precis som Cub Cadet.
 
Sant. Biltemas har jag slagit ur tsnken allt mer och mer. Nu lutar det åt cub cadets 3-steg.
 
Att tänka på/ fråga om vid köp av slunga är motorn. Många märken har samma tillverkare. Men invändigt skiljer det dig mycket på vilken typ av lager som används.
 
Nån med erfarenhet av huskvarnas slungor? Jag blev lite tveksm nu till cub cadet pga att motorn verkar vara "kinamotor"
För huskvarna kör briggs and stratton och det är väl rätt skapliga grejer?
 
Jacon skrev:
Nån med erfarenhet av huskvarnas slungor? Jag blev lite tveksm nu till cub cadet pga att motorn verkar vara "kinamotor"
För huskvarna kör briggs and stratton och det är väl rätt skapliga grejer?
Vet inte vilken motor det sitter i cub cadet. Men tex. Loncin som görs i Kina sitter i många kända slungor. Även den som biltema använder. Men Biltemas skiljer dig under skalet. Dom har den billigaste varianten.
B & S motorer funkar bra.
Reservdelar till budget o mellanpris slungor är idag inget problem . Många har samma komponenter.
 
Cub Cadet är bra grejer absolut. Men är det så att de övergett Briggs för kinajunk skulle jag hellre shoppa en maskin med briggs. Även att jag är rätt övertygad att Cub cadet inte skulle sätta på vad skit som helst på sina maskiner, och reservdelar lär inte vara några problem även i framtiden. Kolla också att du har någon på orten där du bor som säljer Cub Cadet så du har nära till reservdelar och en trygg axel att gråta ut mot när du kört sönder den och det snöar för fullt.
Husqvarnas slungor är väldigt bra. Bra kvalitet och det finns återförsäljare på de flesta orter i Sverige. Plus att Husqvarna håller med delar länge till sina grejer.
 
Vet inte om det är kinamotor men det är inte B&S dock. Motorn på den 3-stegs jag kollar på heter Motor Cub Cadet 80/OHV/277cc

http://www.klippnet.se/snoslungor/2-stegs-slungor/526-swe

Klippnet som säljer dessa ligger bara 3 mil hemifrån och jag har varit där ett par gånger och säljaren vekar duktig och förtroendeingivande. Samt att de har egen service och alla reservdelar. Tydligen hade cub cadet i år utökat garantin från 2 till 3 år så det borde tyda på god kvalitet.
Men som sagt, det är motorn som jag är osäker på. Säljaren säger att maskinen säkert håller 25 år men då är frågan om motorn håller med samma livstid.
 
A
Motorer brukar det inte vara några problem med oavsett var de är tillverkade, är ju väldigt enkla kontruktioner i snöslungor.

Det jag är lite skeptisk till är att det börjar bli vanligt med motorer utan gasreglage, motorn går på arbetsvarv direkt. Det är ju ok om man har slungan i ett varmt utrymme men oftast står de kallt och att dra upp motorn på så höga varv direkt vid en kallstart är lite magstarkt tycker jag.
Bla Briggs har den konstruktionen på vissa motorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.