Jag behövde laga några ganska stora hål i putsen och fick då rekommenderat Maxit Gipsspackel 0-100 mm.

Problemet är att det står på förpackningen att 15 kg ska blandas med 7 liter vatten, men jag behöver ju knappast hela förpackningen för att laga hålen. Alltså chansade jag lite med vattenmängden. Första gången gick det bra, men nu har jag problem med att spacklet spricker. Jag fattar inte om jag tar för mycket eller för lite vatten.

Någon som vet hur mycket vatten det går åt till en liter spackel?
 
Ingen aning, men varför inte spackla ett par ggr i stället om du går sprickor då fyller du ju upp dem .
 
Spacklet är för inomhusbruk, är det inomhus?
Fäljande står i manualen om sprickor:
"Förbehandling
Underlaget skall vara rent och fritt från damm, fett och andra föroreningar. Vid lagning av större hål i gips skall kanterna runt om fasas ner för att få en större vidhäftningsyta. För att förbättravidhäftningen och minimera sprickbildning på torra sugande underlag skall ytan primas med maxit Vidhäftare eller maxit MD 16 primer utspädd 1:3. Träfiberskivor, kalkputs och andra
extremt sugande underlag skall alltid primas med koncentrerad maxit Vidhäftare eller maxit MD16 primer."


http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/307_1.pdf

/M
 
Spacklet är för inomhusbruk och jag har primat väggen.
 
Kan du inte väga på en hushållsvåg? Väg först litermåttet så att du kan "nolla" vågen med den vikten. Fyll sedan litermåttet med spackelpulver för att få reda på vad en liter väger.
Om 15 kg spackel ska blandas med 7 liter vatten så borde rimligtvis 1,5 kg spackel blandas med 7 dl vatten o.s.v.
Spackel kan över huvud taget ha en tendens att spricka om man spacklar stora hål. Husfix brukar funka bättre, men jag har aldrig hört talas om eller testat det spackeldu pratar om. Om du har fått tips om det funkar det säkert bra. Men, som sagt det kan sjunka in och/eller spricka. Då får du gå på't igen.
 
Jag har haft sama problem när jag sen gick och frågade i handlen sa dom att det berode på att hålet var för stort ;((
 
Jag brukar blanda gips-spackel (använder oftast Ardumur) ungefär med samma metod som för cement och det brukar bli bra även för större hål och bredspackling. Då mäter jag aldrig vattenmängden utan tillför vatten precis tills det blir bra konsistens; och absolut INTE för mycket vatten. Spacklet ska aldrig kunna rinna utan vara pastaliknande.

Pen
 
Jag kör ARDEX 828 (gipsbaserat) och har lagat hål många gånger utan sprickor, dock avslutar man normalt med finspackel.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.