Hej, jag är i tankarna att bygga ett "stenhus" och det finns det säkert många andra som också är.
Har läst en del trådar men många känns gamla och tyckte det var dags för nya inputs.

Det finns nog många med mig som går i funderingarna kring positivt/negativt kring stenhus, bra byggare osv.

Ville starta en öppen tråd där vi alla kan hjälpas åt med tankar och sådant man själv kanske redan fått svar på.
Fler tankesätt är bättre än ett.

1. Finns det någon här som byggt stenhus?
2. Vilken typ av stenhus och varför? Leca,lättklinker,trähus med puts, betongväggar(vilken typ) osv osv
3. 1, 1,5, 2 planshus/kvm? Byggår? Vad blev slutnotan för bygget? (Ej tomt) men markarbetet om så önskas
4. Hur stor var prisskillnaden gentemot att bygga på annat sätt lösvirke trä/prefab? Leverantör?
5. Nöjd med slutresultatet eller vad skulle du gjort om?
6. Övriga tips/åsikter

Skulle uppskatta om vi kunde hjälpa varandra i dessa frågor, tack och ha det fint!

Har själv tänkt att skicka in bygglov under hösten :)
 
Hej

Vi byggde 173m2 på 1,5 plan i Leca år 2012. Hade vi byggt helt likvärdigt i trä hade vi nog sparat 10%, möjligen 15%.

Vi valde att ha mellanbjälklaget i Lecabalkar. Det är värt varenda krona. Det går att ha barnkalas på ovanvåningen utan att det märks nere (förutom ljudet via trappan då förstås)

Bygget kostade 3,1M med carport/förråd plus vatten, el och fiber för ca 150k
 
Redigerat:
Om ny byggt med någon annan än Reformhus hade ni kanske också varit nöjdare?
 
Själva huset är vi nöjda med, men vägen dit hade en hel del förbättringspotential.
 
Vilpi, förbättringarna på vägen dit rör det bara Reformhus eller tänkte du på annat?
 
Bara ReformHus, med Boo och Oliver i spetsen.

Valet av Leca isoblock, eller vad de nu hette, och riktig puts är vi nöjda med.
Huset känns mycket gedignare och tystare än de nybyggda hus med trästomme vi har varit i.

Skulle vi bygga igen så hade vi valt samma material och ändrat något på planlösningen.
 
På väg att bygga hus i Leca Isoterm Plus 350. Pulpettak, kommer nog att bli Masonite beams till taket, isolera taket med eco-fiber och sen plåttak. Har en ganska bullrig väg i närheten, det är en av orsakerna till att jag valt stenhus.

Troligen inte Lecabalkar till mellanbjälklagret, men å andra sidan så är det bara två rum på övervåningen, varav ett med öppet till vardagsrummet som har fullhöjd i tak. Det andra ligger över verkstan, så om det är nån väg som ljudet kommer att gå så är det uppåt, inte nedåt.
 
Jag är mitt uppe i bygget. Har valt Porotherm-block framför lättbetong, leca eller de andra alternativen. Valde denna konstruktion för att få det absolut tyst inomhus, jämn temperatur och en gedigen konstruktion som inte kräver en massa underhåll. Har alltid haft en dröm att bygga ett hus som är långsiktigt, med hållbara lösningar.

Projekttråd här: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/240891-nybygge-murat-med-lertegelblock.html

Grunden blir dyrare eftersom huset är så tungt. Murning tar längre tid än övriga metoder. Hur stor pris-skillnaden är mot övriga metoder är svårt att säga så långt.
 
Mainstream detta ser klart väldigt spännande ut. Vad har ni för budget på detta? Gör du något själv eller har ni hantverkare som gör allt? Hur mycket dyrare blev grunden gentemot "vanlig grund"
 
Raxer skrev:
Mainstream detta ser klart väldigt spännande ut. Vad har ni för budget på detta? Gör du något själv eller har ni hantverkare som gör allt? Hur mycket dyrare blev grunden gentemot "vanlig grund"
Budgeten håller jag för mig själv (för tillfället i varje fall). Vi har hantverkare till allt. Har en snickare jag har förtroende för som står för det mesta. Utöver honom har jag skrivit kontrakt med grund-firma, murare, elektriker och rörmokare.

Jag kunde sparat ca 100.000 enligt grund-firman på att välja F-block istället för den metod min konstruktör förespråkade. F-block är i sin tur något dyrare än vanliga L-block. Tror grunden landade på ungefär 2.500 - 3.000 per kvm inkl moms, VA och vattenburen golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.