peternicklas
blackadder skrev:
Det kräver ju lite mer engagemang från föraren om det ska köras ränna än om han står och tömmer rätt i en pump.

Men som alltid är det ju tråkigt när det är svårt att få prisbilden klar för sig innan man får fakturan.
Finns ju de bilar som har pump på samma bil. Då får chauffören även sköta slangen till pumpen för att lägga ut betongen.
 
peternicklas
Norrhyttan skrev:
Här användes bilens egen ränna, alltså nio meter. Ingen pump.
Det var väl det jag skrev, är det under 9 m. så kostar det inget extra där jag beställer från.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Det var väl det jag skrev, är det under 9 m. så kostar det inget extra.
Fast här kostade dessa nio meter 1.500 kronor.
 
Norrhyttan skrev:
Jag har svårt att tro att föraren har ränntillägg på lönen.
Det är förstås en ren gissning, men jag förmodar att hans timlön är den samma oavsett om han kör bil, lastar, lossar med ränna, tvättar bilen eller helt enkelt slår dank.
Det måste ju inte synas på förarens lön för att det ska debiteras extra.

Fast han han tippat allt i en stor hög hade nog 1500:- varit ett fynd i jämförelse :)
 
blackadder skrev:
Det måste ju inte synas på förarens lön för att det ska debiteras extra.

Fast han han tippat allt i en stor hög hade nog 1500:- varit ett fynd i jämförelse :)
Det framfördes ju som ett argument för debiteringen att föraren fick en högre arbetsbelastning. Om just det skulle vara grunden till debiteringen, så skulle jag som förare vara rätt sur om jag inte fick ta del av den pengen.
 
Det är nog så att betongbilsföraren/ägaren vet att han ger ett mervärde med rännan. Detta mervärde ser han givetvis till att få betalt för. Mervärdet består i att man inte behöver hyra in två grabbar med skottkärra för att förflytta betongen från bilen till gjutplatsen. 1500 kr motsvarar väl lite slarvigt två personer under en timme.
 
Lysande affärsidé... Rännan kostar nästan lika mycket som transporten + stilleståndstiden för betongbilen. Så om inte det är en fruktansvärt dyr ränna eller att det är en förbrukningsvara måste just rännan vara det man tjänar pengar på. För det kan väl inte vara så uttänkt att kunden oftast glömmer att fråga om just rännkostnaden så det är den man ser till att tjäna lite extra pengar på?
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har inte fått någon avgift för ränna de två gånger jag köpt betong.

Jag har heller aldrig förut hört talas om någon sådan avgift.

Den där betongleverantören är nog helt enkelt oärlig.
Baktala dom så jä*** mycket du kan så dom förhoppningsvis går miste om intäkter för många tiotusen kronor. Helst går i KK.
Jag jobbar på det med en rörmokare i bygden här, han tappar nog kunder allt eftersom, tack vare mig och andra missnöjda.
Det roliga är att farsan hans och alla bröder driver andra hantverksdiscipliner i bolag med nästan samma namn, jag gissar att alla får samma dåliga publicitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackadder och 1 till
  • Laddar…
Jag har nog världens bästa betonleverantör...Billiga, inga dolda kostnader, betalar för pumptillägg får man göra men inte så mycket att man hickar till.
Häromdagen behövde en kompis betong för att gjuta ett enklare golv i ladan. Vi beställde betong i vanlig ordning....en timme innan de skulle komma ringde de o sa att de hade fått 2 kubik över och undrade om de fick blanda ut det överblivna med den betongen de fått över? Betongen fick vi gratis! Betalde bara för den mängd de behövde fylla på med. Alltid trevliga och prisvärda trots att de kör runt i motivlackade bilar som tvättas varje dag !
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
När jag har köpt betong så brukar det ingå typ 15-20 min "ränntid" sedan får man betala en minutkostnad, om gjutningen tar längre tid. Är väl skäligt att man får betala för den tid man uppehåller bilen.

Dock så brukar de vara generösare med att bjuda på lite extra ränntid till privatpersoner.
 
Mikael_L
magnetens skrev:
När jag har köpt betong så brukar det ingå typ 15-20 min "ränntid" sedan får man betala en minutkostnad, om gjutningen tar längre tid. Är väl skäligt att man får betala för den tid man uppehåller bilen.

Dock så brukar de vara generösare med att bjuda på lite extra ränntid till privatpersoner.
Jag har också haft avgift för lossningstiden, som precis som för Norrhyttan t.o.m är högre än vad det kostar att köra runt med betongen.
Dock ingen första gratistid här, men en bekant i sthlm fick precis som du en första halvtimme gratis lossning för att det sen började ticka kronor.
Men detta var jag tydligt informerad om, i ett tidigt skede - att det skulle kosta mig 3 delar, betongen + körtid + lossningstid = inga överaskningar.

Men om jag läser Norrhyttans första inlägg så verkar dom ha lagt på ytterligare ett ränntillägg där, dvs betong + körtid + lossningstid + kostnad för ränna.

Där dessutom kostnaden för ränna totalt utklassar de andra kostnaderna. Ungefär som att lastbilen och chauffören i sig kostar 20% av totalen, kostnad för en stillastående bil men med en chaufför som står och rattar rännan 30% och att själva rännan kostar ungefär 50% av totalen.
Helt galet, om du frågar mig.


Skulle det varit jag och jag inte blivit i förhand upplyst om en tillkommande rännkostnad så hade jag absolut strykt denna del i betalningen och meddelat att detta icke avtalade tillägg bestrides - punkt.
 
Av detta har vi ännu en gång lärt oss att ALLTID fråga vad det kostar INNAN... ;)
 
Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Av detta har vi ännu en gång lärt oss att ALLTID fråga vad det kostar INNAN... ;)
Menar du att Norrhyttan inte frågade innan vad det kostar?

Norrhyttan - Frågade du innan vad det kostar?
 
De gånger jag har beställt betong så har de frågar lite om förutsättningarna och därefter sagt att det tex kostar extra med pump, slang osv osv.

Lite tråkigt att de inte kunde göra det nu, för gemene man vet inte hur eller med vad man tömmer ut betongen med.
 
O
Tja.... Med tanke på kostnadsskillnaden, var rännan gjord i guld?
Jag förstår frågeställningen... Om nu rännan är så dyr, då borde leverantören fråga innan om man vill ha ränna...
Så man kan välja.... Men för de pengarna i förhållande till resterande kostnader får vi verkligen hoppas att föraren får en del av kakan....

Jag tror att flera av oss reagerar på just kostnadsskillnaden...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.