Arghhhh... :-/

Vad f*n skall man ha under parkettgolvet??
Lägger in Kährs Linnea och har fått i lurat mig att icopal akvatät special skall vara det som är bäst... MEN sedan har vi dom som säger att det tradionella med ångplast och lumpapp är det man skall köra med.
Saken är den att med icopalen så behövs det ej läggas in lumpapp?

Är det ngn som har en vettig och sanningsenlig åsikt.

/Mats
 
Jajamensen, det visste jag. NOT!! Vad menas? Att det är överkurs att lägga in icopalen? Den är dyrare än vanlig ångspärr... ;)
Har ett par kompisar som la in kährs (14mm) och samtidigt tuplexen.
Dom måste ha ett högre grad antal i plattan (golvvärme) då den inte släpper igenom värmen lika bra som plast & lumpapp gör. Plattan är väl isolerad.

Kanske skulle ha nämnt detta också. Vill ha ngt som släpper igenom mycket av golvvärmen. Energi är dyrt...

 
Aha, tänk vad bra. Man lär sig ngt nytt varje dag.

Det känns (iallafall efter ditt inlägg Buddha) att icopalen är överkurs. Bäst att gå direkt på byggplast/ångsärr samt grålumpapp.
Byggmax imorgon alltså.

Mats
 
Hej.

Har du golvärme i bjälklaget skall du enligt wirsbo ha ångspårr under golvet även om det är ett träbjälklag...
 
Håller med ovanstående och helt enligt Kährs rekomendationer!

Ska jag använda plastfolie vid golvvärme?
Ja, man ska alltid använda plastfolie vid golvvärme oavsett vilket underlag och hur gammalt bjälklaget är.
Den har till uppgift att skydda golvet mot fukt som alltid finns i bjälklaget. När värmen startas på hösten drivs fukten av ångtrycket mot golvets yta.
Om plastfolie saknas vandrar fukten upp i parkettgolvets ytskikt och stängs in under den täta lacken. Om man inte använder plastfolie kan denna uppfuktning resultera i en fuktskada.
Plastfolie är en mycket billig ”försäkring” mot risken för fuktskador vid golvvärme.
http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9522&contentid=9656
http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9494&contentid=9460
 
Kan glädjande nog berätta att jag kör plastfolie (icopal) samt deras grålumpapp.
Verkar bli bra. Har lagt 2st sovrum än så länge och det ser fint ut just nu.. ;)
Skönt att gå på och inga synliga eller kännbara skarvar. Märks att det är kährs. Kvalitet.

/Mats
 
nej de behöver du inte, dock ngn foam eller lump. Antar att det är flytyspackel å när det är tort, så det tort. Inte som betong som har en lååång brinntid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.