Min gamla mamma har låtit lägga in nytt golv i sitt kök. Det är en vinylmatta med ekparkettmönster av märke Tarkett extra.
Men skarven tycker vi är kass. Man har skurit vardera mattvåd typ 3-4 mm vid sidan av "parkettstavarnas" längsriktning vilket medför att det blir en 6-8 mm bred "list" som syns tydligt, se bild.
Sen har man inte lagt in fogvätska så skarven är öppen för att samla damm.
Jag har talat med golvläggaren som medger att man missat fogvätskan och naturligtvis kommer och lägger in den men försvarar sig samtidigt med att den är så giftig att många inte vill ha den.
Skarven säger han däremot är gjord enligt branschstandard och att det är mkt svårt att göra om den.
Vad säger ni? Ska vi acceptera att det ser ut då här? ImageUploadedByByggahus.se1412398657.509400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1412398669.608070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är svårt att veta, speciellt om man inte känner till exakt vad deras branschstandard föreskriver. Det kanske står att det SKA vara skitfult.

Jag har, som total amatör, en enda gång skarvat en matta med fogvätska. Och min fog var mycket, mycket snyggare än den där.
 
Ser för jä... ut. Var det så att det blev precis två längder och för att undvika hade man fått lägga en tredje.
Annars är det en icke proffsig golvläggare, jag förutsätter att man har kunskap om både läggning och även utseende.
 
S
personligen hade jag satt en metallist. säkert är den limmad bra. dock blir det gärna extra slitage på såna skarvar.
 
Nu ser vi inte helheten, men om det är ute på en ren golvyta inte sätter man en metallist där eller har jag missförstått det hela? Det enda ställe jag skulle kunna tänka mig det är vid golvövergång till annat material eller stora ytor som kräver rörelsefog.
 
Det är på en ren golvyta c:a 2 m långt mellan kylskåp och en bänk som har en sockel. Det är typ 60 cm till vägg från skarven.
När jag diskuterar med honom så "hör han vad jag säger" och menar att pga spackel och lim så är det svårt att garantera resultatet om dom ska göra om skarven.
Jag tycker det är skitfult och tror inte att det blir så mkt bättre när dom lagt in fogvätska.
 
Har hittat Tarketts läggningsanvisningar som säger att det ska mönsterpassas så där kommer dom väl inte undan tänker jag. Kommer att be honom att göra om skarven, och om det då inte blir OK som han varnar för får han väl lägga om hela golvet. Vet bara inte om min gamla mamma orkar med detta. Fortsättning följer.
 
Men det där kan ju ingen riktig mattläggare gjort...
Möjligen nån alltjänst gubbe som e halvblind
 
Tel samtal från mattläggaren idag som vänt helt och utan knot säger: "Vi kommer och lägger om hela golvet om c:a 3 veckor".
Hoppas bara att dom lyckas bättre på andra försöket ;)
 
Det kan ju hända att mattläggaren/chefen också läser på byggahus och det här är ett sätt att försöka undvika dålig publicitet.
 
nino skrev:
Men det där kan ju ingen riktig mattläggare gjort...
Möjligen nån alltjänst gubbe som e halvblind
Om det bara är det minsta struktur i mattan så att skarven känns kan en blind göra det bättre :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.