Jag och min sambo kommer att ärva min farfars gård. Jag är 18 och min sambo 27, Han har fast jobb och jag går sista året i gymnasiet, jag ska skaffa extrajobb efter vintern och kommer att ha körkort. Vi har en del pengar sparade för ev. lån!

Nu till saken, vi kommer att behöva renovera en hel del på gården, vi har diskuterat och kommit fram till dem (uppenbara) värsta bränderna att släcka!
Det kommer att bli ett nytt tak (ca.270-300kvm)
Nya fönster och karmar (genomruttna i nuläget, dock är dem säkrade tillsvidare)
och ett byte ifrån bara slamavskiljare till slammavskiljare, trekammarbrunn och markinfiltration. (lämplig åkermark finns att använda).

Men utöver dem värsta bränderna finns det fortfarande mycket kvar. Det är saker som att dra ny el, jorda eluttag, sätta in åskskydd, sätta in ackumulatortank med uttag för solceller, och renovera badrummet (Vi kan ha det som det är, dock senast renoverat på 60-talet) Och all finrenovering såsom väggar, golv och interia kommer vi göra själva.

Vi kanske kommer till detta som tidigast redan nästa år!
Så min fråga till er, hur ska vi gå tillväga ekonomiskt? Marknadsvärdet på gården är inte alls högt, och ett vanligt bolån skulle nog inte ens täcka takbytet! Vi ska så snart jag fyllt 18 boka ett möte med banken för vidare rådgivning men vill ju lite kött på benen tills dess!
 
Jag frågade min bank (Nordea) när jag köpte min lägenhet, ang. renoveringslån. Det verkar ju som att vissa banker har något som faktiskt heter så (bland annat Swedbank tror jag).

Men min bank föreslog som lösning att jag kunde ta ett vanligt blankolån, och sedan låta en mäklare omvärdera lägenheten efter en renovering. Jag tänker ju att räntan på ett blankolån är ganska hög, så om renoveringarna tar lång tid så känns det ju lite segt såklart.

Inte så mycket till hjälp kanske, men det är så långt jag vet i alla fall.

Det låter som ett spännande projekt, så jag hoppas ni hittar nån bra lösning.
Är tanken att ni ska ha det som permanentboende?
 
Jo de är ju ett av våra alternativ!
Ja det ska bli hur kul som helst att se hur de utvecklas, och ja vår avsikt är ju självklart att bo där permanent! :)
 
om sambon är fackligt ansluten kanske han kan ta ett "medlemslån", fn 5.48% ränta på swedbank ...
 
Mycket hänger på hurdan bankkontakt man har. Jag menar att en personlig kontakt är A och O. Om ni inte redan är det så i gång med ett sparande, det är grunden. Blancolån behöver inte vara en dålig utväg jag lånade nyss till 5;75. Och som tidigare skrivits så lyfter antagligen renoveringarna värdet på fastigheten så att ni värdera om och få in blancolånen i bostads lånen. Tänk bara på att värderingarna kostar så det är ingen ide att göra i tid och otid.
 
Var lite försiktiga med att investera (låna) för mycket pengar i gården. Du är ung och kommer kanske på att du vill göra något annat, eller bo någonannanstans. Är värdet på gården i nuläget så lågt att ni knappt kan låna till ett nytt tak så kanske ni aldrig får upp värdet så mycket att renoveringsarna går +/-0?
 
Hej, gården är i släken och ska förbli i släkten. Jag ser hellre att renovera det viktigaste först såsom tak och vägar (dränering inte nödvändigt) så att det står än att se det förfalla och behöva ta ett större lån för att bygga nytt hus/köpa annan gård! :)
 
Intressant reflektion det där sista, behöva ta ett större lån för att bygga nytt hus/köpa annan gård! det är nog allmänt vedertaget att renovera, är lika kostsamt som att bygga nytt om man efterstävar ny modern standard. däremot så det känslan och den bevarade gamla charmen som är poängen med att renovera en gammal byggnad.
 
Ja, vi är ju inte direkt rika och jag ville ha lite tips om det fanns någon mer än jag som behövde ta ett renoveringslån på lite mer än 350k!
 
Finns det skog på gården?
 
Ja men den kommer styckas av till min far, vi har varken intresse, tid eller kunskap om skog! Dock kommer de finnas åkermark på några hektar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.